دسته بندی :

چیلر اسکرال چیست؟ چگونه کار میکند؟!

()

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

چیلر اسکرال همان چیلر تراکمی اسکرال است که برای به گردش در آوردن گاز مبرد در این چیلر ها از کمپرسور اسکرال استفاده میشود. از آنجایی که این نوع چیلر ها دارای ساختاری ساده هستند، در صنعت تهویه مطبوع به صورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرند.

اگر میخواهید با این نوع چیلر هوا خنک اسکرال و چیلر آبی اسکرال و نحوه کارکرد آنها بیشتر آشنا شوید به شما پیشنهاد میکنیم که در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

چیلر چیست؟

چیلر ها از جمله سیستم های تهویه مطبوع HVAC هستند که برای تهویه مطبوع ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. انواع چیلر ها در پروژه های مختلف بر اساس نیاز پروژه استفاده می‌شوند، کار اصلی این دستگاه گرفتن گرمای مایع و سرما سازی محیط می‌باشد که روند کاری چیلر ها از طریق سیکل ترمودینامیکی (به صورت جذبی یا تراکمی بخار) می‌باشد.

این چیلر ها در ساختمان ها، در مسائل صنعتی و … (نسبت به نیاز، در هر پروژه ای قابل استفاده است) استفاده می‌‍شوند. دو گروه اصلی چیلر به شرح زیر می‌باشد:

  • چیلر تراکمی
  • چیلر جذبی

چیلر اسکرال چیست؟

این نوع از چیلر ها زیر مجموعه ی چیلر تراکمی هستند. که اسکرال بودن آن از کمپرسور آن یعنی کمپرسور اسکرال می‌یاید. وظیفه اصلی این دستگاه ها سرما سازی و گرما سازی است و همچنین برای تهویه سازی هوا  استفاده می‌شود. کمپرسور اسکرال از یک متحرک و یک مارپیچ ساده تشکیل شده است. این چیلر دارای دو نوع می باشد که به شرح زیر است.

  • چیلر اسکرال هوا خنک (هوایی)
  • چیلر اسکرال آب خنک (آبی)

این چیلر ها معمولاً در تناژ های متوسط و یا کم مورد استفاده قرار می‌گیرند و شما نمی توانید به راحتی در تناژ های بالا از این مدل چیلر ها استفاده کنید. در این چیلر ها می توان از چندین کمپرسور اسکرال برای افزایش قدرت دستگاه استفاده شود تا توان دستگاه را افزایش دهد.

کاربرد این گونه چیلر ها در تالار ها، مدارس، هتل ها، رستوران ها، ساختمان های مسکونی، سینماها، واحد های صنعتی، باشگاه ها، بیمارستان ها و … می‌باشد. قطعات اصلی در این نوع از چیلر ها شامل کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور می‌باشد.

 

انواع چیلر اسکرال

چیلر اسکرال

چیلر های اسکرال دو نوع مختلف دارند که تفاوت آن ها در نوع کندانسور آن می باشد که این دو گروه دو کندانسور کاملاً متفاوت دارد. این گروه ها شامل چیلر اسکرال هوا خنک (هوایی) و چیلر اسکرال آب خنک (آبی) می‌باشند.

در هر کدام از این دو نوع، کندانسور مخصوص به خود قرار دارد که به علت این تفاوت نحویه خنک سازی متفاوت می‌باشد که در ادامه هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

 

چیلر اسکرال هوا خنک (هوایی)

این نوع از چیلر ها به علت داشتن کمپرسور اسکرال از نوع چیلر اسکرال به حساب می‌یایند که از طرفی دیگر دارای کندانسور هوای خنک می‌باشند. این چیلر ها توسط هوای آزاد عمل سرماسازی را انجام می‌دهند که معمولاً به راحتی نصب می‌شوند و فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند. اجزای اصلی چیلر اسکرال هوا خنک شامل کمپرسور، اواپراتور، تابلو برق، کندانسور و شیر انبساط می‌باشد.

 

ویژگی های چیلر اسکرال هوا خنک

از مهم ترین ویژگی های این چیلر ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مصرف آب بسیار پایین
  2. هزینه اولیه کم
  3. دارای لرزش کم
  4. ایجاد صدای کم
  5. تعمیرات بسیار ساده و کم هزینه

 

چیلر اسکرال آب خنک (آبی)

این نوع از چیلرها در تناژ های متوسط و یا کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت این نوع چیلر با چیلر اسکرال هوا خنک (هوایی) در نوع سرما سازی می‌باشد که در این دستگاه سرما سازی توسط آب انجام می‌شود. قطعات این دستگاه همانند چیلر اسکرال هوا خنک می‌باشد با این تفاوت که این دستگاه شامل منبع آب می‌باشد که آب مصرفی دستگاه توسط این منبع تامین می‌شود.

 

ویژگی های چیلر اسکرال آب خنک

از مهم ترین ویژگی های این چیلر ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قدرت سرما سازی بیشتر نسبت به چیلر اسکرال هوا خنک
  2. طول عمر بالا
  3. لرزش آن کم و صدای آن پایین می‌باشد
  4. قابلیت وصل شدن به سیستم هوشمند ساختمان یا همان سیستم BMS

 

مزایای استفاده از چیلر اسکرال

هر دستگاهی دارای مزیت های مخصوص به خود می باشد که شما با دانستن این مزیت ها نسبت به شرایط خود می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.  این نوع چیلر ها نیز طبق گفته بالا دارای  مزایای زیادی هستند که باعث می‌شود این دستگاه ها بسیار خاص شوند. از ویژگی های های این دستگاه یعنی چیلر اسکرال می توان به این موارد اشاره کرد.

ابعاد نسبتاً کوچیک این دستگاه ها کاملاً به چشم می‌خورد که می توانید راحت تر از مابقی چیلر ها آن را جابجا کنید و حتی به غیر از فضای باز از آن ها در فضای بسته هم استفاده کنید.

از مزیت دیگر این چیلر ها می‌توان به سازگار با محیط زیست اشاره کرد. این نوع چیلر ها به علت ساختاری که دارند محیط زیست را کم تر از مابقی چیلر ها آلوده می‌کنند.مزیت بعدی این دستگاه ها نصب آسان و پس از آن نگه داری راحت این دستگاه می‌باشد.

که این نگه داری شامل هزینه های تعمیرات پس از نصب هم می‌شوند که نسبت به مابقی چیلر های هزینه تعمیرات کم تری را دارد. پردازش در درجه حرارت پایین مزیت بعدی این دستگاه ها به شمار می‌روند که شامل برنامه های کاربردی این دستگاه ها می‌باشد، از دیگر برنامه های کاربردی می‌توان به بازیابی گرما و ذخیره سازی حرارتی اشاره کرد.

دیگر مزیت های چیلر اسکرال به شرح زیر می باشد:

  • طول عمر زیاد
  • تولید صدای پایین
  • میزان بهره وری از انرژی
  • قابلیت استفاده در محیط های حساس
  • سیستم حفاظت فوری و جلوگیری از خرابی

البته برای اینکه این نوع چیلر بتواند عملکرد بهتری داشته باشد لازم است از فن کویل کانالی یا داکتی مناسب بهره گرفته شود تا عملیات تهویه مطبوع پروژه های مختلف به درستی انجام شود.

کمپرسور چیلر اسکرال چگونه کار می‌کند؟

اگر بخواهید چیلر اسکرال را بهتر بشناسید باید بدانید کمپرسور آن چگونه کار می کند تا با ساختار این نوع از چیلر بشیتر آشنا شوید. این نوع کمپرسور ها یعنی کمپرسور اسکرال، کمپرسور های جدید تر و به روز تری هستنتد. کمپرسور اسکرال همانند کمپرسور پیستونی (رفت و برگشتی) می‌باشد. در ادامه این مطلب از فروشگاه موراکو با ما همراه باشید تا با نحوه کار کمپرسور چیلر اسکرال بیشتر آشنا شوید.

در این نوع از کمپرسور ها دو مارپیچ وجود دارد که یکی ثابت و دیگری در حال حرکت است، این حرکت مارپیچ باعث فشرده سازی سیال مبرد می‌شود. ترکیب این دو مارپیچ که یکی ثابت و دیگری متحرک است باعث می شود سر و صدا های کمتری ایجاد شود، همچنین این حالت باعث کمتر شدن قطعات درون این چیلر می‌شود.

کمپرسور چیلر هوا خنک اسکرال

برگشت جریان در داخل کمپرسور اتفاق نمی‌افتد، آن هم به علت وجود دو مارپیچ درون این دستگاه می‌باشد.از ویژگی های دیگر کمپرسور چیلر اسکرال می‌توان به استفاده چند کمپرسور در کنار هم یاد کرد. شما می توانید برای افزایش تناژ دستگاهتان تعدا کمپرسور های درون آن را افزایش دهید.

یکی دیگر از ویژگی های این کمپرسور فوی بودن آن در ظرفیت های متوسط و پایین است، که این دستگاه به خوبی از پس این شرایط بر می‌یاید.

 

کندانسور در چیلر اسکرال

کندانسور ها در اصل نوعی مبدل حرارتی می‌باشند. مبدل حرارتی به چه معناست؟ این نوع از قطعه ها وظیفه دفع حرارت مبرد را دارند تا آن را خنک کنند، از طرفی دیگر وظیفه تولید برودت را در چیلر اسکرال بر عهده دارند. این کندانسور ها به دو بخش تقسیم می‌شوند که به شرح زیر است:

  • کندانسور هوا خنک (هوای)
  • کندانسور آب خنک (آبی)

شیر انبساط در چیلر اسکرال

در فرایند تبخیر مبرد، به علت ایجاد شدن دمای زیاد، باید توسط قطعه ایی این دما کاهش پیدا کند تا بتواند دوباره فعالیت خود را انجام دهد. اسم این قطعه شیر انبساط است که وظیفه اصلی آن کاهش دما مبرد می‌باشد. از طرفی دیگر مقدار مبرد ورودی به اواپراتور را تنظیم می‌کند تا بیش تر و یا کم تر از حد مجاز در درون اواپراتور نرود.

 

اواپراتور در چیلر اسکرال

قطعه ی دیگری که در چیلر اسکرال وجود دارد اواپراتور می‌باشد. که وظیفه اصلی این قطعه گرفتن و کاهش حرارت سیال می‌باشد. که یکی از مهم ترین قطعات به شمار می‌آید. در این قطعه بدون هیچ گونه تبادلی ما بین مبرد و سیال، این کاهش و گرفتن حرارت انجام می‌‌شود. پس از کاهش دما آب درون دستگاه، مبرد بخار می‌شود.

 

سخن پایانی

به صورت کلی باید گفت که چیلر های اسکرال وظیفه خنک سازی انواع مکان های صنعتی، اداری و مسکونی را دارند. از چیلر های اسکرال اکثرا در مکان های با متراژ پایین یا متوسط استفاده میکنند. همچنین باید اضافه کرد که تعمیر و نگهداری از این نوع سیستم های تهویه مطبوع بسیار ساده و کم هزینه است از این رو میتوانند گزینه بسیار مناسب برای پروژه های مختلف باشند.

 

سوالات متداول

چیلر اسکرال چیست؟

چیلر اسکرال یکی از انواع چیلر های تراکمی محسوب میشود که برای به گردش در آوردن مبرد از کمپرسور اسکرال استفاده میکند.

 

نحوه خرید چیلر اسکرال به چه صورت است؟

برای تهیه و خرید انواع چیلر اسکرال هوا خنک و آب خنک میتوانید از طریق فروشگاه موراکو اقدام کنید.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *