دسته بندی :

گاز مبرد چیست؟ | انواع مبر کولرگازی | بررسی بهترین ها

()
گاز مبرد

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

شاید تا به حال این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که مبرد کولرگازی چیست و در کولر های گازی چه اهمیتی دارد؟ برای جواب به این سوال ابتدا باید گفت که مبرد اسپلیت یک ماده واسطه در سیکل تبرید محسوب می شود که از حالت گاز به مایع و از حالت مایع به گاز با توجه به کارکرد کولر گازی قابل تغییر است.

تغییر حالت گاز مبرد به دلیل تغییر خواص ترمودینامیکی ماده است. به واسطه این تغییرات، گرما از یک محیط گرفته شده و به محیط بیرون منتقل می شود. در حقیقت گرما در یک سیکل تبرید به وسیله مبرد دریافت شده و از محیط خارج می شود و در نتیجه آن محیط خنک می شود. اگر می خواهید با گاز مبرد و نحوه کار آن بیشتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مقاله از سایت موراکو ما را همراهی کنید.

 

مبرد چگونه کار می کند؟

گاز مبرد
گاز مبرد

در سیکل تراکمی، گاز مبرد با ورود به بخش کمپرسور فشرده شده و پس از آن با ورود به کندانسور گرمای خود را از دست می دهد و به حالت مایع تبدیل می شود. پس از تبدیل شدن به مایع، برای تغییر دمای تبخیر وارد شیر انبساط می شود و در این حالت فشار خود از دست می دهد.

حال با کاهش فشار، مبرد اسپلیت وارد اوپراتور شده و گرمای محیط یا سیال مجاور خود را جذب می کند و دوباره وارد کمپرسور می شود. تغییر حالت مبرد از گاز به مایع و بالعکس تمامی محاسبات را تغییر می دهد. از آنجایی که این ماده تبرید دارای ویژگی های خاص و منحصر به فرد ترمودینامیکی است، اکثرا در سیستم های تهویه مطبوع مدرن و جدید مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین اگر به دنبال خرید انواع کولر گازی با مناسب ترین قیمت هستید، به شما پیشنهاد می کنیم که سری به فروشگاه موراکو بزنید.

 

آشنایی با انواع مبرد کولرگازی

به طور کلی اصلی ترین دسته بندی مبرد کولرگازی مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع شامل موارد زیر می شود:

 

لروفلوئورکربن ها (CFC)

تولید لروفلوئورکربن ها به دلیل تولید گاز های گلخانه ای بالا و همچنین مخرب بودن برای محیط زیست از سال 1994 میلادی متوقف شد. از جمله اصلی ترین این مبرد ها می توان به R11، R12، R113، R114 و R115 اشاره کرد.

 

هیدروکلروفلوئورکربن ها (HCFC)

گروه hcfc نسبت به گروه CFC دارای خطر کمتری برای محیط زیست است ولی هنوز به عنوان مواد مخرب برای لایه اوزون از طرف سازمان جهانی محیط زیست اعلام شده است و به همین دلیل تولید آنها ممنوع اعلام شده است.

مشهور ترین نوع مبرد اسپلیت در این دسته R22 است که هنوز در داخل کشور مورد استفاده قرار نگرفته است. طبق اعلام رسمی سازمان جهانی محیط زیست، تولید این گاز از سال 2022 ممنوع شده است.

 

هیدروفلوئورکربن ها (HFC)

یکی دیگر از دسته بندی های گاز مبرد کولر گازی ایستاده، HFC است. از آنجایی که در این نوع گاز کلر وجود ندارد، آسیب خاصی به محیط زیست وارد نمی کند و همچنین لایه اوزون را نیز تهدید نمی کند. از معروف ترین مبرد ها در این گروه می توان به R410a و R134a اشاره کرد که امروزه اکثر چیلر سازان و سازندگان سیستم های تهویه مطبوع از این مبرد ها استفاده میکنند.

همچنین از دیگر مبرد های این دسته می توان به R407C، R404a اشاره کرد.

 

مبرد های طبیعی

همچنین برخی مبرد ها نیز به صورت طبیعی در محیط زیست وجود دارند که به صورت مصنوعی ساخته نشده اند. همان طور که از نام این دسته بندی پیدا است، این مبرد های کاملا طبیعی هستند و از این رو اثر تخریبی روی محیط زیست و لایه اوزون ایجاد نمی کنند.

این مبرد ها نسبت به مبرد های مصنوعی، اثرات کمتری در گرم شدن کره زمین ایجاد می کنند.

 

معرفی برخی از پرمصرف ترین انواع گاز مبرد در داخل کشور

مبرد کولرگازی
مبرد کولرگازی

برخی از مبرد ها نام برده شده در داخل کشور کاربرد های گسترده ای دارند که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد:

 

گاز مبرد R22

مبرد کولرگازی R22 از قدیمی ترین و همچنین معروف ترین مبرد های مورد استفاده در سیکل های تبرید سیستم های تهویه مطبوع مدرن است. این ماده به دلیل دارا بودن نقطه جوش پایین در اکثر سیستم های تهویه مطبوع با دمیا پایین مثل فریزر و یخچال مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجایی که این گاز مبرد اسپلیت از گروه HCFC میباشد، برای محیط زیست مخرب است و می تواند در طولانی مدت اثرات مخربی روی محیط زیست و لایه اوزون داشته باشد. همچنین باید اضافه کرد به دلیل مخرب بودن این نوع مبرد، در آینده نزدیک از لیست سیکل های تبرید مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع حذف می شود.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت و نحوه خرید انواع سیستم تهویه مطبوع موراکو روی لینک درج شده کلیک کنید.

 

مبرد R410a

یکی دیگر از پرکاربرد ترین مبرد ها در ایران، مبرد R410a  است. این مبرد ترکیبی از فلوئورمتان و هیدوفلوئورکربن است. R410a به دلیل اینکه برای لایه اوزون خطری محسوب نمی شود و همچنین فشار کاری بسیار بالاتری نسبت به R22 دارد، دارای محبوبیت بیشتری است.

همچنین از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این ماده مبرد می توان به بی رنگ بودن و همچنین غیر قابل اشتعال بودن آن اشاره کرد. از این نوع مبرد اکثرا در چیلر ها، کولر های گازی سیستم های تهویه مطبوع خانگی استفاده می کنند.

 

مبرد R134a

مبرد R134a که جز دسته بندی HFC است برای محیط زیست و به خصوص لایه اوزون خطر خاصی ایجاد نمی کند. همچنین باید اضافه کرد که این نوع مبرد کولر گازی غیرقابل اشتعال وبده و خاصیت خورندگی نیز ندارد. این نوع مبرد می توان جایگزین بسیار مناسبی برای سیستم های تهویه مطبوعی باشد که با گاز R12 کار میکنند.

همچنین باید اضافه کرد که این نوع مبرد کاملا خالص است و به صورت ترکیبی نیست. در حال حاضر در کمپرسور های مدل اسکرو از این نوع مبرد به وفور استفاده می کنند.

 

سخن پایانی

همان طور که در این مقاله گفته شد، مبرد ها با گرفتن گرما از محیط یا ماده سیال و انتقال آن به محیطی دیگر، می توانند باعث خنک شدن محیط داخلی شوند. این مبرد های بسته به خواص و ویژگی هایی که دارند می توانند در سیستم های و دستگاه های تهویه مطبوع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. در حال حاضر دو پارامتر ODP و GWP برای مبرد ها معرفی شده است که هر کدام از مبرد ها که از این دو پارامتر مقدار کمتری داشته باشند، برای محیط زیست مناسب تر هستند.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *