دسته بندی :

بررسی و مقایسه تفاوت داکت اسپلیت با چیلر به صورت کامل!

()
تفاوت داکت اسپیلت با چیلر

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

اگر در انتخاب بین داکت اسپلیت و چیلر شک دارید و قصد دارید یکی از این دو نوع سیستم تهویه مطبوع را برای پروژه مورد نظر خود انتخاب و تهیه کنید، باید ابتدا با تفاوت هایی که این دو سیستم تهویه مطبوع یعنی داکت اسپلیت و چیلر باهم دارند، آشنا شوید.

در حال حاضر سیستم ها و وسایل تهویه مطبوع مختلفی در بازار وجود دارند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و می توانند برای پروژه های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. داکت اسپلیت و چیلر دو نوع از سیستم های تهویه مطبوع محسوب می شوند که بازدهی خوبی دارند و می توانند گزینه مناسبی برای پروژه های صنعتی باشند.

اگر می خواهید با تفاوت سیستم های تهویه مطبوع چیلر و داکت اسپلیت بیشتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

 

تفاوت های اصلی داکت اسپلیت با چیلر

تفاوت داکت اسپیلت با چیلر
تفاوت داکت اسپیلت با چیلر

چیلر و داکت اسپلیت هر دو سیستم تهویه مطبوع هستند که برای سرمایش محیط مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه این دو سیستم تهویه مطبوع را با ملاک ها و فاکتور های مهم و اساسی مانند قدرت خنک کنندگی، قابلیت تنظیم رطوبت، قیمت، ظرفیت و… مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهیم. البته موارد زیادی برای مقایسه و بررسی تفاوت های این دو سیستم تهویه مطبوع وجود دارند که در ادامه این مقاله از فروشگاه موراکو تنها برخی از مهم ترین این فاکتور ها را مورد بررسی قرار داده ایم.

 

آشنایی با ساختار سیستم چیلر

چیلر یک سیستم تهویه مطبوع محسوب می شود که از یک کمپرسور، مبدل های حرارتی، کندانسور و یک شیر انبساط تشکیل شده است. گاز مبرد در سیکل تبرید جریان پیدا میکند و در سیکل تبرید باعث کاهش دمای سیکل می شود. سپس با خنک شدن آب، توسط پمپ به داخل ساختمان رفته و در دستگاه دیگری مثل فن کویل یا هواساز به کار گرفته می شود.

همچنین در برخی مواقع نیز چیلر گاز مبرد را به جای آب از طریق اتصالات خود به واحد هوارسانی منتقل کرده و باعث خنک شدن هوا به صورت مستقیم می شود.

 

آشنایی با داکت اسپلیت

داکت اسپلیت یک نوع سیستم تهویه مطبوع است که از دو بخش یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده است. در این نوع سیستم واحد خارجی از یک کمپرسور و کندانسور تشکیل شده است که وظیفه اصلی آن انتقال گاز مبرد از طریق لوله هایی که در سقف کاذب نصب شده اند، به یونیت داخلی است. با ورود گاز مبرد به یونیت داخلی، عملیات سرمایش انجام می شود. گاز مبردی که به شدت دچار کاهش دما شده است وارد کویل اپراتور شده و هوای اتاق توسط فن از کویل خنک کننده دمیده می شود و در این صورت مبرد گرما را به خود جذب کرده و هو را خنک می کند.

داکت اسپلیت ها در ظرفیت های مختلف 18000، 24000، 30000، 36000، 42000، 48000، 60000  BTU به صورت تک فاز یا 3 فاز طراحی و ساخته می شوند. همچنین باید اضافه کرد اگر قصد خرید کولر گازی مورد نظر خود در ظرفیت های مختلف با مناسب ترین قیمت هستید، روی لینک درج شده کلیک کنید.

اولین تفاوت داکت اسپلیت با چیلر که در اینجا باید آن را مورد بررسی قرار دهیم این است که سیستم تهویه مطبوع چیلر به گونه ای طراحی شده است که می تواند در ساختمان ها به صورت مرکزی نصب شده و قرار بگیرد. ولی داکت اسپلیت برای هر واحد داخلی به صورت جداگانه به کار گرفته می شود و همچنین در این صورت هم نیاز به زیر ساخت های مناسب دارد. همچنین در برخی موارد نیز امکان دارد که یک واحد به دو دستگاه داکت اسپلیت برای خنک کردن محیط نیاز داشته باشد!!

 

تفاوت داکت اسپلیت با چیلر از نظر تنظیم دما

سیستم تهویه مطبوع چیلر با استفاده از یک ترموستات هوشمند و پیشرفته و همچنین تنظیم دمای فرمان عملیات فن کویل ها، دمای هر اتاق و بخش را به طور دقیق مدیریت می کند. این در حالی است که سیستم داکت اسپلیت امکان تنظیم دمای دلخواه برای واحد و بخش های مختلف را به شما نمیدهد! دلیل اصلی این موضوع نیز این است که تمام دستگاه های داخلی از یک واحد و از یک یونیت خارجی تغذیه میشوند.

 

تفاوت چیلر با داکت اسپلیت از نظر داشتن سیستم های جانبی

قبل از هر چیز باید اضافه کرد که هر دو سیستم چیلر و داکت اسپلیت برای گرمایش از آب گرم موجود در موتور خانه استفاده می کنند. در چیلر ها نیازی نیست کویل مخصوص آب گرم نصب کنید زیرا از از کویل آب سرد برای لوله های ورود فن کویل استفاده می کنید، می تواند از آن ها برای انتقال آب گرم نیز استفاده کنید. ولی در سیستم های داکت اسپلیت برای انتقال آب گرم از موتورخانه نیاز به کویل آب گرم خواهیم داشت.

 

بررسی تفاوت چیلر با داکت اسپلیت از نظر فیلتراسیون هوا

داکت اسپلیت
داکت اسپلیت

یکی دیگر از تفاوت های اصلی سیستم چیلر و داکت اسپلیت، بحث فیلتراسیون هوا است! سیستم داکت اسپلیت فقط زمانی که مبرد وارد کویل های اوپراتور می شود، روطوبت موجود را کاهش می دهد و همچنین در فصل های زمستان قادر به کاهش یا افزایش رطوبت نیست!

ولی سیستم چیلر زمانی که به عنوان یونیت پکیج مورد استفاده قرار می گیرد، می توان تجهیزات رطوبت گیر را به یونیت هندلینگ اضافه کرد و رطوبت را در فصل های تابستان و زمستان کاهش یا افزایش داد. البته اگر به دنبال یک سیستم تهویه مطبوع مناسب هستید که بتواند هوا خنک و تمیزی را وارد محیط کند، کولر گازی پنجره ای می تواند گزینه مناسبی باشد!

 

بررسی تفاوت داکت اسپلیت با چیلر از نظر سطل صدا

داکت اسپلیت ها نسبت به چیلر ها صدای بیشتر ایجاد می کنند! از آنجایی که داکت اسپلیت از سیک یونیت داخلی با فن بزرگ برخوردار است نسبت به فن کویل و چیلر صدای بیشتری ایجاد می کند. همچنین این موضوع زمانی که داکت اسپلیت به درستی و به طور اصولی طراحی یا نصب نشود، دو چندان خواهد شد.

 

سخن پایانی

در این مطلب از سایت موراکو تلاش کردیم که به طور مختصر و مفید تفاوت های اصلی سیستم چیلر و داکت اسپلیت را مورد بررسی قرار دهیم. آشنایی با تفاوت های چیلر و داکت اسپلیت قبل از انتخاب و خرید بسیار مهم و ضروری است و به شما کمک خواهد کرد بتوانید بهترین انتخاب را برای پروژه مورد نظر خود داشته باشید. حال اگر به دنبال تهیه و خرید سیستم داکت اسپلیت یا چیلر و فن کویل با مناسب ترین قیمت و خدمات پس فروش معتبر هستید به شما پیشنهاد می کنیم که حتما سری به فروشگاه موراکو بزنید!

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *