دسته بندی :

فن کویل چیست؟ آشنایی با انواع فن کویل خانگی [جامع]

()
انواع فن کویل خانگی

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

فن کویل خانگی یک نوع سیستم تهویه مطبوع محسوب می شود که برای تأمین سرما و گرما ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که از نام این نوع سیستم مشخص است، دستگاه فن کویل از یک فن و مبدل حرارتی تشکیل شده است که با استفاده از فیلتر مناسب و یک مدار کنترلر ساده به سرمایش و گرمایش محیط می‌ پردازد.

در کل دستگاه فن کویل یک عضو از سیستم HVAC محسوب می شود که امروزه در اکثر ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و.. مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین فن کویل یک نوع مبدل حرارتی محسوب می شود که در فصل گرم سال، آب سرد تولید شده توسط چیلر و همچنین در فصل سرد آب گرم را توسط پکیج دریافت کرده و در لوله های کویل به گردش در می آورد.

هوای موجود در فضا توسط یک سری الکتروفن ها به داخلی یونیتفن کویل کشیده می شود و پس از عبور های لوله های کویل و فیلتراسیون دوباره به محیط باز می گردد و در نتیجه آن دمای محیط تغییر می کند. در ادامه این مقاله از موراکو قصد داریم تا به بررسی و معرفی انواع فن کویل و کاربرد آنها بپردازیم به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم که حتما ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

 

فن کویل چگونه کار میکند؟

قبل از اینکه برویم سراغ اصل مطلب و انواع سیستم فن کویل را مورد بررسی قرار دهیم، باید با نحوه کار این نوع دستگاه آشنا شویم. به طور کلی وقتی که فن کویل شروع به کار می کند، جریان هوای موجود در محیط از طریق درچه برگشتی به داخل کشیده می شود و از فیلتراسیون و مبدل های حرارتی که ممکن است در حالت سرمایش یا گرمایش باشند، عبور می کند. حال جریان هوا که وارد کانال شده و دچار تغییراتی هم شده است، از طریق درچه رفت، وارد محیط می شود و تا زمانی که دستگاه روشن است، گردش جریان هوای نیز ادامه دارد.

اگر میخواهید با نحوه کار فن کویل بیشتر و دقیق تر آشنا شوید به شما پیشنهاد میکنیم که این مطلب از ویکی پدیا را مطالعه کنید:

فن کویل و نحوه کار آن

 

انواع فن کویل خانگی

حال نوبت به موضوع اصلی این مقاله یعنی آشنایی با انواع فن کویل میرسد. در حال حاضر دستگاه های فن کویل در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که هر کدام ویژگی های مختص به خود را دارند. به طور کلی انواع فن کویل های موجود در بازار شامل موارد زیر می شوند:

 

فن کویل سقفی رو کار

فن کویل سقفی رو کار یا به اصطلاح فن کویل سقفی-زمینی شبیه یک نوع پنل است که قابل نصب روی زمین و سقف است. این نوع فن کویل بر خلاف فن کویل سقفی تو کار دارای یک کابین و بدنه کامل است و درون سقف قرار داده نمی شود بلکه قابل نصب روی سقف واحد یا روی زمین است. معمولا زمان هایی که کانال کشی در ساختمان انجام نشده باشد، از فن کویل سقفی روکار استفاده می شود.

 

فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار از یک یونیت مستطیل شکل تشکیل شده است که درون سقف کاذب قابل نصب بوده و فقط دریچه مخصوص خروج هوای این دستگاه قابل مشاهده است. از جمله اجزای تشکیل دهنده این دستگاه می توان به فن، الکتروموتور، کویل های حرارتی، فیلتر، شیر هواگیری، سینی درین و… اشاره کرد.

فیلتر های به کار رفته در فن کویل سقفی توکار معمولا قابل شستشو هستند و از این رو لازم است که هر از چند گاهی فیلتر ها به خوبی و به طور اصولی شستشو شوند تا گرد و غبار موجود در هوای در دستگاه جداسازی شود و عملیات فیلتراسیون هوا به درستی انجام شود.

معمولا فن کویل سقفی تو کار نسبت به دیگر انواع فن کویل خانگی دارای قیمت مناسب تر و بهتری است. این نوع فن کویل در انواع ظرفیت های 200 تا 1200 CFM توسط موارکو طراحی و تولید می شود که شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و خرید فن کویل سقفی توکار وارد بخش محصولات سایت موراکو شوید.

 

فن کویل سقفی کاستی

فن کویل سقفی
فن کویل سقفی

فن کویل سقفی کاستی یک نوع سیستم تهویه مطبوع است که بر خلاف دیگر انواع فن کویل سقفی، در وسط سقف کاذب قرار داده می شود و به کمک پنجره ها، هوا را دریافت می کند. در حال حاضر دو نوع از این فن کویل در بازار موجود است:

  1. فن کویل کاستی یک طرفه

این مدل از فن کویل سقفی کاستی بیشتر در فضاها مسکونی و کوچک تر کاربرد دارد و از آنجایی که به صورت یک طرفه است، در گوشه سقف قرار داده می شود.

 

  1. فن کویل کاستی چهارطرفه

یکی دیگر از انواع فن کویل کاستی، فن کویل کاستی چهار طرفه است. این نوع سیستم تهویه مطبوع از چهار طرف هوای سرد یا گرم را وارد محیط می کند و از طریق دریچه ای که در وسط دستگاه قرار دارد، هوای موجود در محیط را وارد دستگاه می کند. معمولا این نوع از فن کویل از راه دور قابل کنترل است و در وسط سقف قرار داده می شود.

 

فن کول دیواری

یکی دیگر از سیستم های تهویه مطبوع فن کویل که شباهت بسیار بالایی با کولر گازی دیواری دارد، فن کویل دیواری است. یکی از ویژگی های متمایز کننده این فن کویل نسبت به انواع دیگر فن کویل ها، قابلیت کنترل از راه دور است!

از آنجایی که این نوع از فن کویل قابلیت نصب روی دیواری دارد و فضای کمی را به خود اختصاص می دهد، برای محیط ها و فضا های کوچک می تواند گزینه مناسبی باشد. معمولا این نوع از فن کویل ها در ظرفیت های کم طراحی و تولید می شوند و به آسانی قابل نصب و سرویس هستند. اما باید اضافه کرد که قیمت این نوع فن کویل نسبتا بالا است!

 

فن کویل ایستاده

مدل فن کویل ایستاده معمولا در ظرفیت های بالا تولید و عرضه می شوند و به علت اینکه فضای زیادی را اشغال می کنند، کاربرد کمی دارند. این نوع فن کویل از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی با اسپیلت های ایستاده دارد.

به دلیل اینکه این نوع از فن کویل ها در حجم و ظرفیت بالا تولید شده و بازدهی بالایی دارند، اکثرا در محیط های بزرگ و کارخانجات به کار گرفته می شوند. این سیستم تهویه مطبوع، هوا را از طریق دریچه پایین دستگاه دریافت کرده و پس از طی کردن مراحلی از طریق پنل بالایی فن کویل ایستاده وارد محیط می کند.

 

فن کویل زمینی

فن کویل زمینی
فن کویل زمینی

فن کویل زمینی یکی از انواع فن کویل ها محسوب می شود که معمولا در ظرفیت های کم به دو صورت بالا زن و رو به رو زن تولید می شود. این مدل از فن کویل معمولا در اتاق های کوچک اداری مورد استفاده قرار می گیرد.

همان طور که از اسم فن کویل زمینی نیز مشخص است، روی زمین قرار گرفته میشود. مدل اتوماتیک این محصول در حال حاضر به عنوان یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین انواع فن کویل شناخته می شود. یکی از معایب این نوع از فن کویل، اشغال فضای زیاد است. اگر به دنبال خرید کولر گازی به مناسب ترین قیمت هستید، به شما پیشنهاد می کنیم که از خدمات فروش کولر گازی موراکو استفاده کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را به صورت کامل با فن کویل، نحوه کار و انواع ان آشنا کنیم. هر کدام از انواع فن کویل که در این مطلب مورد بررسی قرار دادیم مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای محیط های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. اگر میخواهید فن کویل مورد نظر خود را با مناسب ترین قیمت و خدمات پس از فروش تهیه و خریداری کنید، حتما سری به فروشگاه موراکو بزنید!

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *