دسته بندی :

هواساز چیست؟ آشنایی با انواع هواساز و کاربرد های آن!

()

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

دستگاه هواساز یک نمونه سیستم تهویه مطبوع است که برای تأمین هوای خنک و گرم و انتقال جریان هوا در ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. این دستگاه در واقع به عنوان یکی از انواع سیستم های تهویه مطبوع یا HVAC شناخته میشود. هواساز که با نام هوارسان نیز شناخته میشود، در انواع مدل ها و ظرفیت های طراحی و ساخته میشود که برخی از کاربردی ترین مدل های آن، هواساز معمولی، هواساز هایژنیک و هواساز سقفی است.

البته ممکن است در بازار با سیستم ها و دستگاه هایی مثل هواساز صنعتی، هواساز آپارتمانی و هواساز خانگی آشنا شده باشید ولی باید بدانید که این نوع از دسته بندی ها بر اساس نوع کاربری پروژه بنا شده اند. همچنین امروزه اکثر افراد عملکرد و کارکرد هواساز را مانند دستگاه های مختلفی مثل فن کویل یا چیلر میدانند در حالی که اصلا این طور نیست و این سیستم تهویه مطوبع تفاوت های زیادی با دیگر سیستم های HVAC دارد.

از این رو برای آشنایی بیشتر شما با هواساز و انواع آن در ادامه این مطلب از موراکو قصد داریم تا به صورت کامل و جامع به بررسی و معرفی انواع هواساز و کاربرد های آن بپردازیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

هواساز چیست؟

هواساز چیست

همان طور که گفته شد، دستگاه هواساز یکی از انواع سیستم های HVAC است که برای تهویه مطبوع ساختمان های صنعتی، اداری و مسکونی مورد استفاده قرار میگیرد و کاربرد فراوانی دارد. معمولا به همراه سیستم هواساز از دستگاه های سرمایشی مانند چیلر یا دستگاه های گرمایشی مانند بویلر استفاده میکنند زیرا هواساز دستگاه تولید کننده برودت یا حرارت نیست و تنها وظیفه اصلی آن توزیه هوای سرد یا گرم به محیط است.

در این فرایند آب سر از دستگاه چیلر یا چیلر آب خنک یا چیلر هوا خنک یا آب گرم از بویلر یا موتور خانه وارد سیستم هواساز شده و سپسر در کویل های سیستم به گردش در می آید. در ادامه فن های موجود در سیستم هواساز، هوا را در دستگاه به گردش در آورده و با عبور هوا از کویل ها، دمای محیط دچار تغییر میشود. در ادامه این مقاله از سایت موراکو به بررسی و معرفی کاربرد ها و اجزای تشکیل دهنده این نوع سیستم تهوهی مطبوع خواهیم پرداخت.

 

دستگاه هواساز چه کاربردی دارد؟

سیستم های هوارسان از لحاظ نوع کاربرد در دو دسته کلی هوا ساز صنعتی و ساختمانی یا آپارتمانی طبقه بندی می‌شوند. هوارسان های ساختمانی برای تامین هوای تازه محیط های با کاربری آموزشی، تجاری، اداری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این نوع از هوارسان ها در ابعاد کوچکی طراحی و تولید می‌شوند. همچنین، این دستگاه ها در فضاهای باز مانند بالکن و پشت بام نصب می‌شوند. هواساز های صنعتی غالبا در ابعاد و اندازه های بزرگ تری در مقایسه با مدل های آپارتمانی طراحی و به مرحله تولید می‌رسند.

استفاده در سالن های بزرگ تولیدی، سوله های انبار و محیط های صنعتی، از عمده ترین موارد کاربرد هوا ساز صنعتی تلقی می‌گردد. همچنین، برخورداری از فیلترهای قوی و باکیفیت و قابلیت رطوبت گیری از هوای محیط را می‌توان از دیگر مشخصات هوارسان صنعتی برشمرد.  ضمنا، قیمت هواساز صنعتی در مقایسه با نوع آپارتمانی متفاوت می‌باشد.

 

نحوه عملکرد هواساز

مکانیزم عملکرد دستگاه هوارسان بر اساس آب سرد یا آبگرم تامین شده توسط چیلر و مینی چیلر و سیستم حرارت مرکزی صورت می‌گیرد. برای سرمایش و گرمایش آب سرد موجود در چیلر یا آبگرم تولید شده در پکیج توسط سیستم لوله کشی به دستگاه هوارسان انتقال پیدا می‌کند.

فن های تعبیه شده در دستگاه ضمن دمیدن هوا از روی کویل سرمایش یا گرمایش، به واسطه فشار تولید شده توسط الکتروموتور و فن موجب تولید هوای سرد یا گرم می‌شوند. در فصل گرم سال، هوای سرد هوا ساز توسط فن دمنده و از طریق کانال ها در محیط داخلی جریان پیدا می‌کند.

 

ساختار سیستم هواساز

هواساز از نظر نوع ساختار در سه دسته هایژنیک (Hygienic)، معمولی (Normal) و هوا ساز سقفی توکار (Concealed ceiling) تقسیم بندی می‌شود. هوارسان هایژنیک با نام های هوا ساز اتاق تمیز یا بیمارستانی نیز شناخته می‌شود. این نوع از هوارسان ها امکان تامین هوای تمیز، استریل و عاری از هرگونه آلودگی را در محیط فراهم می‌سازند. به همین جهت، هوارسان هایژنیک از بهترین گزینه ها برای استفاده در اتاق های تمیز، آزمایشگاه های ابزار دقیق و بیمارستان ها قلمداد می‌گردد.

هواساز سقفی توکار عموما در سقف کاذب و داخل ساختمان نصب و جانمایی می‌گردد. برخورداری از ظرفیت هوادهی پایین، قیمت مناسب و ابعاد کوچک، از دیگر مشخصات این نوع سیستم هوارسانی محسوب می‌شود. دستگاه های هوا ساز معمولی یا نرمال برای مراکز خرید زنجیره ای، دانشگاه ها و تالارهای پذیرایی کاربرد دارند. بدنه این نوع هوارسان از ورق های گالوانیزه باکیفیت ساخته می‌شود.

 

معرفی اجزای هواساز

هواساز برای اینکه بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد، از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام کاربرد ها و وظایف خاص خود را دارند. اگر میخواهید با اجزای تشکیل دهنده سیستم هواساز بیشتر آشنا شوید در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

 

بدن

بدنه از اجزای هواساز به شمار می‌رود. بدنه دستگاه غالبا از ورق های گالوانیزه تولید می‌شود. ساختار بدنه دارای دو قسمت جداره خارجی و جداره داخلی می‌باشد. قسمت داخلی متناسب با نوع و مدل هوارسان از جنس استیل یا گالوانیزه و بخش خارجی از جنس گالوانیزه است.  همچنین، به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی، میان جداره ها با استفاده از عایق های باکیفیت پوشش داده می‌شود.

 

کویل

فرآیند تغییر و تنظیم دمای هوای عبوری جهت تامین نیاز گرمایش و سرمایش محیط از طریق کویل هواساز صورت می‌گیرد. این قطعه بسته به نوع دستگاه به صورت کویل مستقیم (Direct) و کویل غیر مستقیم (Indirect) طراحی و تولید می‌شود.

کویل انبساط مستقیم برای انجام فرآیند سرمایش از جریان سرد مبرد استفاده می‌کند. کویل های غیر مستقیم، برای ایجاد سرمایش و گرمایش از جریان آب سرد تولید شده توسط چیلر و جریان آبگرم تولیدی به وسیله پکیج و دیگ بهره می‌برند.

 

فیلتر

فرآیند فیلتراسیون و جذب ذرات معلق در هوا و آلودگی ها، توسط فیلتر سیستم AHU انجام می شود. فیلتر هپا، کربن اکتیو، کیسه ای، پلیتد و فیلتر آلومینیومی از انواع فیلترهای به کار رفته در ساختار هوارسان تلقی می‌‎گردد.

 

فن دمنده

گردش هوای تامین شده و توزیع آن به محیط مورد نظر، توسط فن دمنده (Supply Fan) اجرایی می شود. از انواع فن های این سیستم می‎‎‌توان به فن سانتریفیوژ، فن فوروارد و بکوارد و فن پلاگ، اشاره نمود.  ضمنا، تجهیزات کنترلی، تجهیزات رطوبت زن، سیستم بازیاب حرارت، فن برگشت، دمپر، کانال و جعبه اختلال، از دیگر اجزای تشکیل دهنده دستگاه هوارسان می‌باشند.

 

انواع دستگاه هواساز

انواع-هواسازز

روش های زیادی وجود دارند که میتوانند به ما کمک کنند تا سیستم های هواساز را در دسته بندی های مختلف قرار دهیم که از جمله آنها میتوان به وجود یا عدم وجود مکانیزم بازیافت حرارت اتلافی، طراحی شدن یا نشدن به شکل بهداشتی (هایژنیک) و… اشاره کرد. در ادامه برخی از کاربردی ترین انواع دستگاه هواساز موجود در بازار را به شما معرفی میکنیم.

 

هواساز معمولی

یکی از انواع مدل های محبوب و کاربردی هواساز، هواساز معمولی است که اکثرا کاربدر صنعتی و اداری دارد و میتواند برای پروژه های مختلف به کار گرفته شود. این نوع هواساز در ظرفیت ها و مدل های مختلف طراحی و ساخته میشود و تقریبا نسبت به دیگر سیستم های تهویه مطبوع قیمت مناسب تری دارد.

برای کسب اطلاع از قیمت و نحوه خرید دستگاه هواساز کلیک کنید

 

هواساز هایژنیک

یکی دیگر از انواع مدل های هواساز موجود در بازار، هواساز هایژنیک است. هواساز هایژنیک یا بیمارستانی همانطور که از اسمش پیدا است، اکثرا در پروژه های بیمارستانی و محیط های درمانی مورد استفاده قرار میگیرد و کاربرد زیادی دارد. از آنجایی که در این نوع سیستم تهویه مطوبع از انواع مختلف فیلتر های با کیفتی و بهداشتی استفاده شده است، میتواند گزینه بسیار مناسبی برای محیط های درمانی و بیمارستانی باشد.

برای کسب اطلاع از قیمت و نحوه خرید دستگاه هواساز هایژنیک کلیک کنید

 

نحوه خرید هواساز

در حال حاضر سایت ها و فروشگاه های زیادی وجود دارند که به فروش و عرضه انواع مختلف سیستم هواساز در مدل ها و ظرفیت های مختلف میپردازند. سایت موراکو یکی از معتبر ترین و مناسب ترین فروشگاه های اینترنتی عرضه انواع مختلف سیستم های سرمایشی و گرمایشی محسوب میشود. شما میتوانید سیستم هواساز مورد نظر خود را از فروشگاه موراکو با مناسب ترین قیمت و خدمات پس از فروش منحصر به فرد تهیه و دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه خرید هواساز از موراکو به شما پیشنهاد میکنیم که با شماره زیر ارتباط برقرار کنید.

02188600100

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا به صورت کامل و جامع به بررسی و معرفی انواع سیستم هواساز و کاربرد ها و نحوه عملکرد آن بپردازیم. در مجموعه میتوان گفت که دستگاه هواساز میتواند گزینه بسیار مناسبی برای پروژه های صنعتی و اداری باشد و نیاز تهویه مطبوع ساختمان های مختلف را تا حد زیادی برطرف کند. اگر در خصوص این نوع سیستم تهویه مطبوع سوالی در ذهن خود دارید میتوانید در بخش کامنت با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهند داد.

 

سوالات متداول

سیستم هواساز چگونه جریان هوا را کنترل میکند؟

این نوع از دستگاه های هواساز در دو دسته با حجم هوادهی ثابت و حجم هوادهی متغیر طبقه بندی می‌شوند. در هوارسان با حجم هوادهی ثابت (Constant Air Volume)، میزان جریان هوای خروجی از سیستم همواره ثابت است. ضمنا، سیستم های AHU از لحاظ زون بندی در انواع Single zone (هوارسان تک منطقه ای) و Multi zone (هوا ساز چند منطقه ای) موجود می‌باشند.

از منظر جهت خروج جریان هوا، این دستگاه ها در مدل های پایین زن، بالا زن و روبرو زن تولید می‌شوند. همچنین، دستگاه های هواساز از لحاظ شکل یونیت در دو دسته افقی و عمودی (Horizontal/Vertical) جای می‌گیرند.

 

نحوه تنظیم هواساز چگونه است؟

کنترل و تنظیم دما توسط سیستم های هوارسان با استفاده از ترموستات، شیر کنترل و هوای برگشتی انجام می‌شود. برای رسیدن دمای محیط به شرایط دمایی ایده آل، ترموستات به الکتروموتور و فن دمنده دستگاه دستورات لازم را صادر می کند. با تغییر دور و روشن یا خاموش شدن فن، دمای محیط به بازه تنظیم شده نزدیک می‌شود.

 

چگونه هواساز مناسب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب هواساز مناسب پروژه مورد نظر خود لازم است از یک فرد متخصص و با تجربه مشورت بگیرید. البته برای انتخاب مناسب تر، بهتر است کاربرد هواساز مورد نظر خود را از لحاظ سرمایش یا گرمایش مشخص کرده و میزان ظرفیت آن را محاسبه کنید.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *