دسته بندی :

مقایسه چیلر آب خنک و هوا خنک | بررسی و مقایسه فنی و عملکرد [عکس]

()
مقایسه چیلر آب خنک

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

امروزه چیلر های آب خنک و همچنین هواخنک در ساختمان ها و صنایع بزرگ به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع سیستم های تهویه مطبوع وظیفه دارند تا فضایی مناسب و مطبوع را در محیط به وجود بیاروند.

البته نحوه عملکرد و کار چیلر های هواخنک و چیلر های آب خنک با هم تفاوت های زیادی دارد. همین موضوع باعث شده که افراد در هنگام انتخاب و خرید چیلر، سردرگم شوند و این سوال در ذهن آن ها ایجاد شود که چیلر هواخنک برای پروژه من بهتر است یا چیلر آب خنک؟

همچنین یکی از رایج ترین اشتباهاتی که در خصوص چیلر ها وجود دارد این است که اکثر افراد فکر می کنند چیلر هوا خنک برای خنک کردن و تهویه هوای ساختمان است و چیلر آب خنک برای خنک کردن آب مورد استفاده قرار می گیرد! درحالی که خروجی تمامی این چیلر ها آب خنک می باشد!

در این نوع چیلر ها، گرمای گرفته شده از طریق آب برگشتی به دو روش به فضای بیرون منتقل می شود. در چیلر هواخنک از طریق جریان هوا و در چیلر آب خنک از طریق چریان آب در کندانسور و برج خنک کننده.

در ادامه این مقاله از سایت موراکو قصد دارم تا به صورت کامل و جامع به بررسی و مقایسه تفاوت های چیلر آب خنک و هواخنک بپردازم. شما می توانید با استفاده از مطالبی که در ادامه در اختیار شما قرار می گیرد، تصمیم خود را نسبت به انتخاب و خرید چیلر مورد نظر خود قطعی کنید!

 

آشنایی با تفاوت چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک از نظر ساختار

مقایسه چیلر آب خنک

اولین بخش از چیلر های آب خنک و هواخنک که در این مقاله از سایت موراکو قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم، ساختار این نوع چیلر ها است! چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک از نوع چیلر های تراکمی هستن که می توانند بر اساس سیکل تبرید تراکمی تبخیری، به تولید سرمایش بپردزاند. در سیکل تراکمی، گاز مبرد در داخل اوپراتور ها از طریق جذب گرما ماده سیال واسط، باعث پایین آمدن دما و سرد شدن آن و همچنین تبخیر خود می شود.

حال گاز تبخیر شده مبرد به سمت کمپرسور می رود و در آن متراکم شده و با فشار و دمای بالا تر وارد کندانسور می شود. در کندانسور به دلیل تبادل حرارت، تقطیر می شود و به بخش شیر انبساط می رود. حال گاز مبرد در داخل شیر انبساط، منبسط می شود و دوباره به عنوان یک ماده کم فشار وارد اوپراتور می شود و این چرخه ادامه پیدا می کند و به این ترتیب یک سیکل تراکمی تبخیری کامل می شود.

البته باید بدانید که تنها تفاوت اصلی بین چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک، در بخش کندانسور این دستگاه ها است! در چیلر هوا خنک، بخش کندانسور از نوع هوایی است و گاز مبرد در اثر تبادل حرارت با هوا، تبخیر می شود. این در حالی است که در چیلر آب خنک، کندانسور از نوع آب خنک است و همین موضوع باعث می شود که مبرد در اثر تبادل حرارت با آب موجود در کندانسور، تقطیر شود.

 

بررسی تفاوت های چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک از نظر ابعاد

اگر بخواهیم چیلر های هواخنک و آب خنک را از نظر ابعاد مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم، در ابتدا باید گفت که ابعاد و اندازه چیلر هوا خنک بیشتر از چیلر آب خنک است! دلیل این تفاوت در ابعاد و اندازه نیز این است که، بخش کندانسور در چیلر هواخنک برای تقطیر مبرد به سطح تبادل بیشتری نسبت به کندانسور چیلر آب خنک نیاز دارد.

همچنین در این نوع چیلر برای ایجاد تبادل حرارتی بین هوا و کندانسور از فن های مخصوص نیز استفاده می شود تا ابعاد کندانسور بیش از حد نشود. در صورت نبود فن ها، ابعاد چیلر هواخنک بزرگ تر از حد تصور خواهد بود!

همچنین بالا بودن تعداد فن ها در این نوع چیلر باعث ابعاد و اندازه تابلو برق نیز در این نوع چیلر افزایش پیدا کند تا بتوان از فن ها به خوبی حفاظت و مراقبت کرد!

 

مقایسه چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک از نظر مصرف برق

مقایسه چیلر هواخنک

علاوه بر اینکه بخش کندانسور چیلر هوا خنک نسبت به چیلر آب خنک بزرگ تر است، کمپرسور چیلر هوا خنک نیز به نسبت چیلر آب خنک، بزرگ تر است و همین موضوع باعث می شود که مصرف برق کمپرسور یا قلب چیلر هوا خنک نسبت به چیلر آب خنک بیشتر شود! همچنین از آن جایی که چیلر هوا خنک برای تبخیر و تقطیر مبرد مجبور است فشار کاری بالایی داشته باشد، مصرف برق آن نیز به نسبت افزایش پیدا می کند.

همچنین وجود فن های مختلف در بخش کندانسور این نوع چیلر نیز به میزان مصرف برق می افزاید. در کل باید گفت که چیلر آب خنک از آنجایی که کمپرسور کوچک تر، فشار کاری کمتر و همچنین هیچ نوع فنی ندارد، برق مصری این نوع دستگاه نیز کمتر می شود!

 

مقایسه چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک از نظر مصرف آب

از آنجایی که در چیلر هوا خنک، کندانسور از طریق هوا گاز مبرد را تقطیر می کند، هیچ نوع نیازی به مصرف آب ندارد. این در حالی است که چیلر آب خنک برای اینکه بتواند از طریق آب به تقطیر گاز مبرد بپردازد، به آب زیادی نیاز دارد!

آب مصرفی توسط این چیلر پس از ورود و خنک شدن در برج خنک کننده دوباره وارد کندانسور می شود و عمل تقطیر گاز مبرد را از انجام می دهد و پس از تقطیر دوباره برای خنک شدن و پایین آمدن دما به برج خنک کننده انتقال پیدا می کند.

مقدار آب مصرفی توسط این نوع چیلر باید جبران شود تا بتواند کارایی و عملکرد خوب خود را حفظ کند! همچنین اگر قصد خرید کولر گازی با مناسب ترین قیمت و بالا ترین کیفیت دارید، به شما پیشنهاد میکنم سری به فروشگاه موراکو بزنید.

 

مقایسه چیلر آب خنک و چیلر هواخنک از نظر عملکرد

از نظر عملکرد نیز باید اضافه کنم که چیلر هوا خنک تا حد زیادی به درجه حرارت هوای محیط بیرون وابسته است و افزایش یا کاهش دمای محیط بیرون بر عملکرد این دستگاه تأثیر بسزایی دارد. این در حالی است که چیلر هوا خنک به دمای محیط وابستگی خاصی ندارد و با تغییر دمای محیط، عملکرد این دستگاه دچار تغییر خاصی نمی شود.

به طور کلی در چیلر هواخنک، هر چقدر دمای محیط بالا برود، قدرت دفع دما در بخش کندانسور چیلر کاهش پیدا می کند و به طور کلی راندمان سیستم دچار افت می شود. البته باید این نکته رو اضافه کنم که شرایط آب و هوایی مرطوب بر عملکرد چیلر آب خنک تأثیر بسزایی دارند و از این رو نباید از چیلر آب خنک در مناطق با آب و هوای مرطوب استفاده کرد.

دلیل این موضوع نیز این است که در چیلر آب خنک، آب در گردش توسط برج خنک کننده، خنک می شود و در مناطق با آب و هوای مرطوب، راندمان برج خنک کننده چیلر آب خنک دچار افت می شود.

 

مقایسه چیلر آب خنک و هوا خنک از نظر طول عمر

بررسی چیلر آب خنک

اگر از چیلر ها به نحو احسن و به درستی نگهداری شود، چیلر های آب خنک به دلیل اینکه فشار کاری کمتری دارند و همچنین دمای کندانسور این نوع چیلر ها نیز کمتر است، طول عمر بیشتری دارند و می توانند 30 تا 40 سال به خوبی کار کنند.

همچنین اگر در نگهداری چیلر هواخنک نیز به خوب و استاندارد عمل شود، این نوع چیلر می تواند 20 تا 30 سال کارایی خود را حفظ کند. به طور کلی طراحی نوع کندانسور، اوپراتور ها، نوع کمپرسور ها و همچنین کاربری چیلر عوامل تعیین کننده عمر چیلر ها محسوب می شوند.

 

بررسی چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک از نظر نگهداری

چیلر های تراکمی هواخنک به دلیل ویژگی هایی که دارند، نسبت به چیلر های آب خنک به نگهداری کمتری نیاز دارند! البته کویل های موجود در کندانسور این نوع چیلر ها باید به صورت دوره های پاکسازی شوند تا بتوانند عملکرد خوبی را در طولانی مدت از خود نشان دهند. با توجه به عملکرد کندانسور ها، ممکن است در طولانی مدت در سطل کویل ها رسوب هایی ایجاد شوند که در این صورت عملکرد چیلر هوا خنک دچار افت می شود.

چیلر های آب خنک نیز از آنجایی که برای انجام عمل تقطیر نیاز به آب زیادی دارند، به نگهداری بیشتری نسبت به چیلر های هواخنک نیاز دارند. البته میزان نگهداری از این نوع سیستم ها، به کیفیت آب مورد استفاده نیز تا حد زیادی بستگی دارد.

با اضافه کردن ترکیبات شیمیایی مختلف به آب ها و همچنین نصب دستگاه های مخصوص سختی گیری آب در مسیر آب مصرفی چیلر های آب خنک، میتوان تا حد زیادی از خوردگی یا رسوب املاح معدنی آب در لوله های کندانسور این نوع چیلر ها جلوگیری کرد. همچنین از آنجایی که در عمل تقطیر گاز مبرد در این نوع چیلر، مقداری از آب مصرفی تبخیر می شود، نیازمند آب جایگزین هستند که از مراحل اضافه شدن ترکیبات شیمیایی و همچنین سختی گیری گذشته باشد!

در کل باید گفت که چیلر های آب خنک هزینه نگهداری و تعمیرات زیادی نسبت به چیلر های هوا خنک دارند و همچنین این موضوع به نوع استفاده شما از چیلر نیز بستگی دارد! همچنین فروشگاه موراکو اقدام به فروش اسپیلت دیواری با مناسب ترین قیمت کرده است. برای کسب اطلاعات تکیمیلی روی لینک درج شده کلیک کنید.

 

بررسی چیلر هوا خنک و هوا خنک از نظر قیمت

حال می رسیم به سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از شما را درگیری کرده باشد! اگر بخواهیم مقایسه ای دقیق و کلی از چیلر های آب خنک و هوا خنک داشته باشید، باید گفت که چیلر هوا خنک از آنجایی که از نظر ابعاد و نوع کندانسور و همچنین کمپرسور مورد استفاده تفاوت هایی با چیلر آب خنک دارد، از قیمت بالا تری نسبت به چیلر آب خنک برخوردار است. همچنین قطعات به کار رفته در این نوع چیلر به نسبت چیلر آب خنک مقاوم تر و با کیفیت تر است و همین موضوع باعث شده است که قیمت چیلر هوا خنک نسب به چیلر آب خنک بیشتر باشد.

اگر قصد دارید که اقدام به خرید چیلر آب خنک کنید باید بدانید از آنجایی که برای نگهداری از چیلر آب خنک نیاز است لوله کشی ها، پمپاژ و…. مختلفی انجام دهید، ممکن سات هزینه نگهداری شما از این نوع چیلر تا حد زیادی بالا برود و حتی بیشتر از چیلر هوا خنک شود.

 

محدودیت های موجود برای استفاده از چیلر هواخنک و چیلر آب خنک

همچنین یکی دیگر از مهم ترین عواملی که ممکن است در انتخاب و خرید چیلر به آن توجه شود، محدودیت های چیلر های هوا خنک و آب خنک است!

شما باید در هنگام انتخاب و خرید چیلر مورد نظر خود، شرایط آب و هوایی منطقه، هزینه های نصب و نگهداری، میزان دسترسی به آب و منابع مورد نیاز، هزینه های تعمیرات، هزینه های راه اندازی و… را باید بررسی کنید تا بتوانید بهترین نوع چیلر را برای کاربرد خود انتخاب کنید.

برای مثال اگر ساکن شهر های گرم و خشک کشور هستید، باید از چیلر های هوا خنک استفاده کنید! زیرا این نوع چیلر ها برای کار خود به آب زیادی نیاز ندارند و می توانند در این مناطق بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. این در حالی است که چیلر های آب خنک به آب بسیار زیادی نیاز دارند و از این رو در شهر های خشک و کم آب نمی توانند به خوبی عمل کنند.

همچنین شما باید به محل نصب چیلر ها نیز توجه داشته باشد! چیلر های هواخنک از آنجایی که کارایی خاص خود را دارند، باید در فضاهای باز و اکثرا پشت بام ها نصب شوند ولی چیلر های آب خنک، باید در فضا های بسته و اکثرا موتور خانه ها به کار گرفته شوند!

 

سخن پایانی

در کل باید گفت که انتخاب نوع چیلر، به عوامل مختلفی مثل اقلیم محل نصب، بودجه اولیه برای خرید و راه اندازی، هزینه های نگهداری و تعمیرات و… بستگی دارد. همچنین به جز عوامل تأثیر گذار در انتخاب نوع چیلر تراکمی، باید توجه داشته باشید که قطعات یدکی مورد نیاز و خدمات پس از فروش در دسترس شما باشند!

زمانی که بتوانید به طور صحیح و استاندارد از چیلر تراکمی خود مراقب و نگهداری کنید، می تواند طول عمر و همچنین کارایی و عملکرد آن را تا حد بسیار زیادی ارتقا دهید.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *