دسته بندی :

اگر میخواهید با تفاوت فن کویل و داکت اسپیلت به صورت کامل آشنا شوید، کلیک کنید!

()
فن کویل و داکت اسپیلت

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

در گذشته در گرمایش منزل از هیزم برای شومینه یا نفت برای بخاری استفاده میشد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را داشت. با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن گاز در شهر ها و روستا ها، بخاری های گازی جای شومینه و بخاری های نفتی را گرفتند.

حال با ورود سیستم های پیشرفته و نوین به بازار، اکثر این سیستم ها هم قادر به تولید گرما و هم سرما هستند و از این رو می توان از آن ها در تمامی فصول سال استفاده کرد. فن کویل و داکت اسپیلت دو نمونه از جدید ترین سیستم های تهویه مطبوع موجود در بازار هستند که اکثرا برای سرمایش مورد استفاده قرار می گیرند و توانسته اند محبوبیت زیادی به دست بیاورند.

اگر قصد خرید و تهیه سیستم های سرمایشی داکت اسپیلت یا فن کویل دارید، به شما پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه برای آشنایی بیشتر به معرفی و بررسی این دو سیستم تهویه مطبوع می پردازیم. پس در ادامه این مقاله از سایت موراکو با ما همراه باشید.

 

معرفی فن کویل

فن کویل و داکت اسپیلت

سیستم تهویه مطبوع فن کویل برای سرمایش و گرمایش ساختمان های مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم از اجزایی مثل فن، کویل های مسی و آلومینیوم، فیلتر های تصفیه هوا و ترموستات تشکیل شده است. در این سیستم تهویه مطبوع آب سر از چیلر و همچنین آب گرم نیز از سیستم حرارتی مرکزی تأمین می شود و سپس در کویل های این سیستم جریان پیدا می کنند.

هوایی که از فیلتر های تصفیه عبور کرده است، به کمک فن بزرگی که در دستگاه وجود دارد از روی این کویل ها عبور می کند. حال هوای گرم یا سرد شده، با فشار زیاد به سمت محیط می رود. شما می توانید با کلیک بر روی لینک درج شده و مطالعه مطلب ویکی پدیا با سیستم تهویه مطبوع فن کویل بیشتر آشنا شوید.

 

معرفی داکت اسپیلت

در سیستم داکت اسپیلت شاهد وجود یک واحد خارجی و همچنین یک واحد داخلی هستیم که هر دو از طریق لوله های مسی به یکدیگر متصل شده اند. این دستگاه برای تأمین سرمایش از گاز مبرد استفاده می کند و این گاز از طریق چرخه تبرید قادر است سرمایش مورد نیاز دستگاه را به طور کامل فراهم کند . گاز مبرد زمانی که سرد می شود، وارد لوله های داکت اسپیلت شده و به واحد هواساز انتقال پیدا می‌کند و هوای خنک شده را به محیط منتقل می کند.

همچنین این دستگاه برای تأمین گرمایش مورد نیاز نیز از واحد خارجی کمک گرفته و با ایجاد جریان آب گرم در لوله ها، به گرمایش محیط می پردازد. البته باید توجه داشته باشید که این سیستم در هنگام گرمایش انرژی مازادی را مصرف می کند و از این رو ممکن است در فصل های سرد سال، هزینه انرژی را بالا ببرد. همچنین باید اضافه کنم که شما می توانید همین الان از شرایط فروش اسپیلت سایت موراکو استفاده کرده و با مناسب ترین قیمت اقدام به خرید اسپیلت در ظرفیت های مختلف کنید.

 

تفاوت فن کویل و داکت اسپیلت از نظر انواع مدل

در حال حاضر فن کویل از نظر ساختار نسبت به داکت اسپیلت دارای تنوع بیشتری است. فن کویل های هم می توانند به صورت توکار و هم روکار تهیه و مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین برای این مدل از سیستم تهویه مطبوع مدل های مختلف از کاستی، زمین و دیواری نیز در نظر گرفته شده است. همچنین علاوه بر تنوع بالایی که فن کویل ها دارند، از نظر ظاهری نیز جذاب تر و زیبا تر هستند و می توانند در زیبایی دکوراسیون داخلی نیز تأثیر گذار باشند.

داکت اسپیلت نیز در حال حاضر به یک شکل طراحی و ساخته می شود. معمولا در این نوع سیستم تهویه مطبوع واحد خارجی، بیرون از ساختمان و در بالکن یا پشت بام نصب می شود و واحد داخلی این نوع سیستم تهویه مطبوع نیز به صورت توکار و در سقف کاذب قابل نصب است. از این رو تفاوت های زیادی از نظر ظاهری و ساختاری با فن کویل دارد.

همچنین باید اضافه کرد که از طریق داکت اسپیلت می توان فقط از یک سیستم استفاده کرد و با استفاده از کانال کشی اتاق های دیگر را نیز زیر پوشش این سیستم در آورد. این در حالی است که در صورت استفاده از فن کویل باید برای هر اتاق یک فن کویل و واحد جداگانه نصب شود.

داکت اسپیلت دارای دو نوع دور ثابت و اینورتر یا متغیر است که معمولا با توجه به میزان اختلاف دمایی که در محیط وجود دارد، تغییر می کند و می تواند دور موتور خود را به طور هوشمندانه کنترل کند. این ویژگی داکت اسپیلت باعث مصرف بهینه انرژی نیز می شود.

 

تفاوت فن کویل با داکت اسپیلت از نظر منبع انرژی

تفاوت فن کویل و داکت اسپیلت

فن کویل برای اینکه بتوانید گرمایش محیط را تأمین کند، به یک سیستم حرارت مرکزی نیاز دارد تا بتواند از طریق آن آب گرم لوله های خود را تأمین کند. حال این سیستم حرارت مرکزی میتواند آب گرم موتور خانه یا پکیج نیز باشد. برای فصل تابستان نیز، این سیستم تهویه مطبوع به آب سرد نیاز دارد تا بتواند محیط را خنک کند. این سیستم برای تأمین آب سرد به چیلر نیاز دارد. از این رو برای اینکه بتوانید از فن کویل استفاده کنید، نیاز به یک موتورخانه دارید.

داکت اسپیلت نسبت به فن کویل ساده تر و بهینه تر عمل می کند! برای تأمین سرمایش محیط از طریق داکت اسپیلت فقط به یونیت خارجی دستگاه نیاز دارید تا از طریق لوله های مسی به یونیت داخلی داکت اسپیلت متصل شده باشد.

یونیت داخلی از طریق گاز مبرد سرد شده توسط هواساز، سرما محیط را تأمین می کند. همچنین این سیستم تهویه مطبوع در فصل زمستان نیز میتواند برای تأمین گرمایش از یونیت خارجی استفاده کند که اگر نگران مصرف انرژی توسط این دستگاه نیستید، می توانید از این روش استفاده کنید.

در غیر این صورت باید از طریق لوله های آب گرم پکیج یا موتورخانه، آب گرم این سیستم را تأمین کرده و به آن در گرمایش محیط کمک کنید.

 

مقایسه فن کویل و داکت اسپیلت از نظر نحوه عملکرد

اگر بخواهیم به مقایسه فن کویل و داکت اسپیلت بپردازیم، باید گفت که اصلی ترین تفاوت این دو سیستم تهویه مطبوع، عملکرد آن ها است. فن کویل نسبت به داکت اسپیلت دارای عملکرد ساده تری است و از پیچیدگی کمتری برخوردار است.

فن کویل فقط یک واحد است که در آن شاهد وجود یک هواساز یا فن بزرگ و لوله های کویل هستیم. به همین دلیل هم است که اسم این سیستم تهویه مطبوع را فن کویل گذاشته اند!

معمولا در فن کویل ها، این لوله های دو لوله رف و برگست یا چهار لوله هستند. اگر فن کویل شما از دو لوله کویل تشکیل شده، به این معنی است که این سیستم فن کویل فقط برای گرمایش یا فقط برای سرمایش مناسب است و اگر میخواهید از آن در فصل های مختلف و برای گرمایش و سرمایش استفاده کنید باید ورودی این لوله های را تغییر دهید.

مدل های چهار لوله این نوع سیستم ها نیز از دو لوله رفت و برگشت آب گرم و دو لوله رفت و برگشت آب سرد تشکیل شده اند و از این رو شما می توانید هر زمان که خواستید از این سیستم برای سرمایش یا گرمایش استفاده کنید. نکته جالب این است که می توانید هم از گرمایش و هم از سرمایش این سیستم استفاده کنید! در این حالت آب سرد و آب گرم در این سیستم جریان پیدا کرده و با استفاده از فن هواساز، هوای سرد و گرم به محیط منتقل می شود.

سیستم داکت اسپیلت دارای عملکرد پیچیده تر و سخت تری است. این نوع سیستم از دو یونیت خارجی و داخلی تشکیل شده است که یونیت خارجی باید در خارج از ساختمان و معمولا در بالکن یا حیاط نصب شود. یونیت خارجی یا همان کندانسور با کمک کمپرسور، به فشرده سازی گاز مبرد می پردازد.

گاز مبرد با فشرده شدن، گرمای خود را از دست داده و تبدیل به مایع می شود. حال هوای گرم با برخورد به لوله های گاز مبرد، سرد شده و سپس به محیط داخلی انتقال پیدا می کند. سپس گاز مبرد دوباره به کندانسور منتقل شده و فشرده می شود و این چرخه دوباره تکرار می شود. حال نکته ای که باید مد نظر خود قرار دهید این است که برای انتقال هوا در سیستم داکت اسپیلت به کانال کشی نیاز است! از این رو باید گفت که نصب و همچنین راه اندازی داکت اسپیلت نسبت به فن کویل سخت تر و پیچیده تر است.

 

مقایسه تفاوت های فن کویل با داکت اسپیلت از نظر اشغال فضا

یکی از مشخصه ها و فاکتور های اصلی که در انتخاب سیستم تهویه مطبوع تأثیر گذار است، میزان فضایی است که این سیستم اشغال می کند. برای مثال در صورت استفاده از فن کویل سقفی، فقط لازم است که آن را در سقف کاذب نصب و راه اندازی کنید!

ولی مدل های دیگر سیستم تهویه مطبوع فن کویل نیازمند به محیط خارجی هستند و از این رو باید برای فضای نصب آن ها، برنامه ریزی داشته باشید. سیستم داکت اسپیلت نسبت به فن کویل به فضای کمتری نیاز دارد و به گونه ای طراحی شده است که به راحتی در درون سقف کاذب قابل نصب و راه اندازی است. ولی نکته مهمی که وجود دارد این است که باید برای کانال کشی و راه اندازی کامل این سیستم برنامه ریزی داشته باشید زیرا ممکن است هزینه زیادی را برای شما ایجاد کند.

 

مقایسه فن کویل با داکت اسپیلت از نظر ظرفیت

با توجه به میزان قدرتی که سیستم فن کویل دارد، می توان از این نوع سیستم ها در محیط های کوچک استفاده کرد. اگر قصد دارید که برای محیط هایی با چندین واحد از فن کویل استفاده کنید، لازم است از چند واحد فن کویل استفاده کنید.

سیستم داکت اسپیلت از نظر ظرفیت نسبت به فن کویل در توزیع هوا و تهویه مطبوع، قدرت بیشتری دارد! از این رو می توان از داکت اسپیلت در سالن ها و محیط های بزرگ استفاده کرد.

البته نکته قابل توجهی که در خصوص فن کویل وجود دارد این است که شما می توانید با نصب فن کویل در واحد و اتاق های مختلف، دمای هر محیط را به صورت کاملا مستقل مدیریت کنید. ولی سیستم داکت اسپیلت این امکان را برای شما فراهم نکرده و هوا را در یک دمای ثابت در کل محیط و تمامی اتاق ها پخش میکند.

به همین دلیل با تغییر دمای داکت اسپیلت، دمای کل محیط و اتاق ها تغییر خواهد کرد.

 

تفاوت سیستم داکت اسپیلت و فن کویل از نظر هزینه

مقایسه فن کویل و داکت اسپیلت

به طور کلی برای خرید داکت اسپیلت و همچنین قطعات مورد نیاز ببرای کانال کشی و… نیاز به هزینه زیادی دارد. از طرفی فن کویل می تواند گزینه کم هزینه و کاملا به صرفه برای شما باشد. از این رو اگر می خواهید برای سالن های بزرگ، مکان های اداری و این موارد از سیستم تهویه مطبوع مناسبی استفاده کنید، بهتر است اقدام به خرید داکت اسپیلت کنید. التبه کانال کشی برای این نوع سیستم تهویه مطبوع نیاز به هزینه زیادی است! از این رو اگر می خواهید هزینه انرژی داکت اسپیلت رو کاهش دهید، اقدام به لوله کشی برای تأمین گرمایش این نوع سیستم کنید.

اما فن کویل پیچیدگی خاصی ندارد و از این رو نسبت به داکت اسپیلت از قیمت مناسب تر و بهتری برخوردار است. از طرف دیگر می تواند از این نوع سیستم در مکان های عمومی و مسکونی نیز استفاده کنید و هزینه های خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

 

بررسی تفاوت فن کویل و داکت اسپیلت از نظر هزینه های تعمیر و نگهداری

از اصلی ترین نکاتی که باید مد نظر خود قرار دهید این است که هر سیستم تهویه مطبوعی برای اینکه بتوانید در طولانی مدت عملکرد خوبی از خود نشان دهید، باید هر از گاهی و به طور منظم سرویس و نگهداری شود. با انجام اینکار می توانید از ایجاد مشکلات و خرابی ها در این نوع سیستم های در طولانی مدت جلوگیری کنید.

همچنین در صورت بروز هر گونه خرابی و مشکلی نیز میتوانید با کمترین هزینه، سیستم را مانند روز اول برگردانید. البته باید این نکته را نیز بدانید که سرویس و نگهدرای این سیستم های تهویه مطبوع فن کویل یا داکت اسپیلت کار هر کسی نیست و نیاز به تجربه و مهارت کافی دارد.

این نوع سیستم ها پیچیدگی های زیادی دارند. همچنین از آنجایی که در سیستم داکت اسپیلت، یونیت خارجی به وسیله لوله های مسی گاز مبرد را به یونیت داخلی منتقل می کند، باید به طور منظم این لوله های مسی را سرویس کنید تا از ایجاد مشکلات متعدد برای این لوله ها جلوگیری کنید.

همچنین به شما پیشنهاد میکنم از آنجایی که قیمت فن کویل در سایت موراکو مناسب است، همین الان نسبت به خرید این سیستم تهویه مطبوع اقدام کنید.

سخن پایانی

به طور کلی انتخاب سیستم تهویه مطبوع برای ساختمان ها از مهم ترین اقداماتی است که باید در هنگام ساخت یا بازسازی منزل مد نظر خود قرار داد. باید توجه داشته که سیستمی که انتخاب می کنید تا جای امکان هزینه های کمی را برای شما ایجاد کنید و همچنین فضای کمتری را نیز در منزل به خود اختصاص دهد. البته هر سیستم تهویه مطبوعی مزایا و معایب خاص خود را دارد و از این رو نباید در این موضوع نیز کامل گرا بود!

در این مطلب سعی شد تا به صورت کامل به بررسی و معرفی تفاوت های فن کویل و داکت اسپیلت بپردازیم. اگر می خواهید در این زمینه اطلاعات کاملی تری به دست بیاورید، به شما پیشنهاد می کنم که با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *