دسته بندی :

جهت آشنایی کامل با تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو کلیک کنید!

()
تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

امروزه در اثر استفاده زیاد از انواع کمپرسور ها در سرد خانه ها و کارخانه های مختلف، کمپرسور های اسکرال و اسکرو محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. به علت تشابه اسمی که این دو نمونه کمپرسور دارند، اکثر افراد به اشتباه این کمپرسور ها را مشابه هم در نظر می گیرند!

کمپرسور های اسکرال و اسکرو تفاوت های زیادی باهم دارند که اصلی ترین تفاوت آن ها در نوع ساخت و همچنین ظرفیت های آن ها است. کمپرسور های نوع اسکرو یا به اصطلاح حلزونی ظرفیت بیشتر و بالا تری دارند. کمپرسور های اسکرال نیز معمولا در سردخانه ها و سیستم های یخچال مورد استفاده قرار می گیرند! این در حالی است که اکثرا از کمپرسور های اسکرو در چیلر ها و تناژ های بالا استفاده می کنند!

در ادامه این مقاله قصد داریم تا برای آشنایی بیشتر و بهتر شما با این نمونه از کمپرسور های در ادامه این مقاله بهم معرفی و بررسی انواع آن ها و مزایا و معایب هر کدام بپردازیم. پس اگر می خواهید با این کمپرسور ها بیشتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنم که در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

کمپرسور اسکرال چیست؟

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو

کمپرسور اسکرال که به اسم پمپ اسکرال و کمپرسور مارپیچ یا خلأ نیز از آن یاد می شود. کمپرسور های اسکرال دستگاهی برای فشرده سازی گار مبرد یا هوا هستند. اگر بخواهیم این نمونه کمپرسور ها را از نظر ظرفیت و فناوری مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که در نقطه ای مابین کمپرسور های روتاری و اسکرو قرار دارند.

پمپ اسکرال گاز مبرد را از طریق مارپیچ های حرکتی و ثابت خود متراکم می کند. با این کار جریان گاز منقطع نمی شود و به صورت مداوم عملیات متراکم سازی انجام می شود. در واقع به دلیل همین کارکرد و عملکرد کمپرسور های اسکرال است که امروزه از آن ها در اکثر دستگاه های برودتی و بهویه هوا استفاده می کنند.

 

اصلی ترین کاربرد های کمپرسور اسکرال

کمپرسور اسکرال کاربرد های گسترده و فراوانی دارد که در ادامه برخی از مهم ترین این کاربرد ها را به شما معرفی می کنیم.

1-امروزه از این نوع کمپرسور ها یعنی کمپرسور های اسکرال به صورت گسترده در پمپ های خلأ استفاده می کنند.

2-همچنین این مدل از کمپرسور ها از آنجایی که ظرفیت نسبتا بالا و خوبی دارند، کاربرد های تهویه مطبوع تجاری نیز دارند.

3-کمپرسور های اسکرال همچنین به عنوان شارژر های قدرتمند در خودرو های نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

4-استفاده در صنعت یخچال سازی برای سرد کردن میوه و مواد غذایی!

 

مزایای کمپرسور های اسکرال

بهترین راه برای اینکه بتوانیم به طور اصولی به مقایسه تفاوت های اسکرو و اسکرال بپردازیم، این است که مزایای این کمپرسور ها را مورد بررسی قرار دهیم. از این رو اگر می خواهید با اصلی ترین مزایای کمپرسور اسکرال آشنا شوید، در ادامه این مقاله از سایت موراکو با ما همراه باشید.

همچنین شما می توانید از سایت موراکو اقدام به خرید انواع مدل های اسپیلت مانند اسپیلت دیواری پرداخته و از مزایای منحصر به فرد آن بهره مند شوید. از این رو این فرصت را از دست ندهید و همین الان سری به فروشگاه موراکو بزنید.

 

1-وزن کم

به طور کلی باید گفت که وزن کمپرسور های اسکرال از دیگر کمپرسور های موجود در بازار کمتر و مناسب است!

 

2-کاهش هزینه های انرژی

همچنین به دلیل عدم وجود پیستون در فشرده سازی گار در این کمپرسور ها، پمپ اسکرال هزینه انرژی را تا حد زیادی کاهش می دهد. همین موضوع باعث میشود تا بازده این کمپرسور تا 100 درصد افزایش پیدا کند.

 

3-لرزش و حرکت کمتر

یکی از معایب اصلی همه کمپرسور ها این است که لرزش زیادی را در هنگام کار ایجاد می کنند که در همین موضوع ممکن است مشکلات متعددی را به وجود بیاورد. اما باید گفت که در این بین، کمپرسور های اسکرال لرزش کمتری را ایجاد می کنند.

 

4-صدای کمتر

چیزی که در بین تمامی مدل های کمپرسور های صنعتی متداول است، ایجاد سر و صدای زیاد است. التبه کمپرسور اسکرال این مشکل را برای شما حل کرده است! با توجه به وجود قطعات متحرک کم در این کمپرسور، شاهد ایجاد کمترین صدا از این کمپرسور ها هستیم!

 

5-عدم نیاز به فنر تعلیق

از آنجایی که کمپرسور اسکرال لرزش و صدای کمتری ایجاد می کند، دیگر نیازی به هزینه اضافی و نصب فنر تعلیق برای این سیستم نیست!

 

6-وجود کمترین قطعات متحرک

همانطور که گفته شد، کمپرسور اسکرال قطعات متحرکت کمتری نسبت به دیگر کمپرسور ها دارد که همین موضوع باعث شده این کمپرسور لرزش و همچنین صدای کمتری تولید کند و در نتیجه دوام و عمر بیشتری نیست داشته باشد.

 

7-طراحی ساده و بدونه پیچیدگی

همچنین وجود قطعات متحرک کم در این کمپرسور ها باعث شده که طراحی ساده تر و همچنین کوچک تری داشته باشند.

 

8-دستیابی به راندمان حجمی 100 درصد

از آنجایی که کمپرسور های مدل اسکرال قطعات متحرک کمتری دارند، می توانند به راحتری به راندمان حجمی 100 درصد دست پیدا کنند.

 

9-کاهش انبساط مجدد و تلفات متعدد شیر ها

در کمپرسور های مدل رفت و برگشتی تلفات ناشی از انبساط مجدد ناخواسته در هر حرکت پیستون وجود دارند. در کمپرسور های اسکرال دیگر شاهد چنین تلفاتی نیستیم!

 

معایب کمپرسور اسکرال

البته برای آشنایی دقیق ترین کمپرسور های اسکرال باید به بررسی معایب این نوع سیستم ها نیز بپردازیم! در ادامه قصد دارم تا مهم ترین معایب کمپرسور های اسکرال را به شما معرفی کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

  1. اصلی ترین عیب کمپرسور اسکرال این است که به راحیت قابل تعمیر و بازسازی نیست! همچنین برای سرویس یا تعمیر نمی توان این کمپرسور را جدا کرد.
  2. همچنین کمپرسور های رفت و برگشتی را به راحتی می توان در هر دو جهت چرخاند! این در حالی است که کمپرسور اسکرال را نمیتوان در هر دو جهت بچرخانید.
  3. کنترل ظرفیت سیستم در کمپرسور های اسکرال تا حدی دشوار است و همین موضوع ممکن است مشکلات متعددی را به وجود بیاورد.
  4. کمپرسور های اسکرال در ظرفیت پایین تولید و به بازار عرضه می شوند.
  5. هوای فشرده شده در کمپرسور های اسکرال نسبت به دیگر کمپرسور ها گرم تر است.

 

کمپرسور اسکرو چیست؟

تفاوت کمپرسور اسکرو و اسکرال

کمپرسور اسکرو نمونه ای از جدید ترین کمپرسور های هوا محسوب می شود که از جدید ترین و بروز ترین فناوری ها در آن به کار رفته است. در درون این نمونه از کمپرسور از یک روتور نر و ماده استفاده شده اتس که در جهت مخالف یک دیگر می چرخند.

زمانی که هوا در امتداد روتور های در جریان است، با کاهش فضا بین این روتور ها، هوا فشرده می شود! کاهش حجم هوا باعث فشرده سازی بیشتر هوا می شود و می توان از این هوا فشرده شده در بخش های مختلف کارخانه های و سردخانه های استفاده کرد.

 

مزایای کمپرسور اسکرو

به طور کلی باید گفت که در میان تمامی کمپرسور های هوا مانند رفت و برگشتی، اسکرال و…، کمپرسور اسکرو جدید ترین و بروز ترین کمپرسور محسوب می شود که مزایا و ویژگی های منحصر به فردی دارد. از این رو در ادامه قصد داریم تا برای آشنایی بهتر و بیشتر با این نمونه از کمپرسور هوا، به معرفی و بررسی مزایای آن بپردازیم پس در ادامه این مقاله از سایت موراکو با ما همراه باشید.

همچنین باید اضافه کنم که شما می توانید با ورود به فروشگاه موراکو، با مناسب ترین قیمت کولر گازی مورد نظر خود را خریداری کرده و از خدمات پس از فروش موراکو بهره مند شوید. پس این فرصت استثنایی را از دست ندهید و همین الان نسبت به تهیه و خرید کولر گازی مورد نظر خود اقدام کنید.

 

1-دوام و ماندگاری بالا

کمپرسور های هوا اسکرو نسبت به دیگر کمپرسور های موجود در بازار، عمر و دوام زیادی دارند و میتوانند در شرایط مناسب، در طولانی مدت عملکرد خود را حفظ کنند. به طور معمول کمپرسور های اسکرو بین 6 تا 8 هزار ساعت بدون افت ظرفیت عمر می کنند.

 

2-عملکردی بی صدا

برخلاف اکثر کمپرسور هایی که امروزه طراحی و ساخته می شوند، کمپرسور مدل اسکرو به عملکردی که دارد صدای کمتری تولید می کند!

 

3-توان بالا

برعکس کمپرسور های مدل رفت و برگشتی، کمپرسور هوای اسکرو میتواند به صورت مداوم کار کند. در این صورت دیگر نیازی به خاموش کردن آن ندارید تا پیستون های این کمپرسور استراحت کنند! همچنین در صورت استفاده از کمپرسور اسکرو دیگر نیازی نیست منتظر پر شدن مخزن گیرنده هوا قبل از روشن کردن آن باشید!

این نوع سیستم ها می توانند در تمام طول روز بدون استراحت و فرسودگی کار کنند. پس اگر پروژه مورد نظر شما نیاز به جریان هوای ثابت داشته باشد، کمپرسور اسکرو برای شما بهترین گزینه است.

 

4-تولید انرژی کارآمد تر

همچنین کمپرسور های اسکرو نسبت به دیگر کمپرسور ها در تولید هوا کارآمد تر هستند و گرمای کمتری نیز تولید می کنند!

 

5-تولید هوای پاکیزه

پیچ های چرخان نر و ماده که در کمپرسور های اسکرو وجود دارند در آب بندی روغن روان کننده تأثیر زیادی دارند! به این صورت که روغن بسیار کمتری به محصول نهایی آن ها وارد می شود. با این اوصاف این سیستم ها می توانند هوای پاکیزه و خشک تری را تولید کنند. از این رو می توان از آن ها برای تولید و جریان هوای با رطوب کم و همچنین ذرات روغن کم استفاده کرد.

 

کاربرد های کمپرسور اسکرو

کمپرسور های اسکرو از آنجایی که ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی که دارند، کاربرد های گوناگونی نیز دارند و می توان از آن ها در اکثر کارخانه ها و صنایع استفاد کرد. در ادامه برخی از مهم ترین کاربرد های این نوع کمپرسور ها را به شما معرفی می کنیم.

صنایع تولیدی

کمپرسورهای اسکرو برای فشرده کردن هوا برای استفاده در ابزارهای پنوماتیک، ماشین‌آلات و خطوط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

صنایع نفت و گاز

این کمپرسورها برای فشرده کردن گازهای طبیعی، هوا و دیگر گازها در صنایع نفت و گاز استفاده می‌شوند.

 

صنایع شیمیایی

کمپرسورهای اسکرو برای انتقال و فشرده کردن گازها، بخارها و سایر محصولات شیمیایی در صنایع شیمیایی استفاده می‌شوند.

 

صنایع خودروسازی

در خطوط تولید خودرو و تولید قطعات خودرو از کمپرسورهای اسکرو برای تأمین هوا و فشرده کردن هوا برای استفاده در فرایندهای تولید استفاده می‌شود.

 

معایب کمپرسور اسکرو

برای آشنایی بیشتر با کمپرسور های مدل اسکرو بهتر است به بررسی و معرفی معایب این نوع سیستم های نز بپردازیم.

 

هزینه اولیه بالا

کمپرسور های اسکرو روتاری از آنجایی که از جدید ترین تکنولوژی ها و فناوری ها برخوردار هستند، قیمت بالایی دارند و همین موضوع باعث میشود که اکثر افراد ترجیح دهند از مدل های دیگر کمپرسور برای پروژه خود استفاده کنند.

با اینکه قیمت کمپرسور های اسکرو تقریبا 2 برابر کمپرسور های معمولی است ولی به طور میانگین 4 برابر بیشتر از این سیستم ها عمر می کنند و قادر هستند هوای بیشتری نیز تولید کنند. پس اگر می خواهید در طولانی مدت از یک کمپرسور با کیفیت برای پروژه خود استفاده کنید و هزینه زیادی برای نگهداری آن پرداخت نکنید، کمپرسور اسکرو می تواند برای شما بهترین گزینه باشد.

 

2-تعمیر و نگهداری تخصصی!

به طور متوسط هر کمپرسور هوا در طی مدتی نیاز به سرویس و نگهداری دارد ولی کمپرسور اسکرو دارای ماهیت پیچیده ای است که همین موضوع ممکن است هزینه تعمیر یا نگهداری از این سیستم را نیز بالا ببرد! کمپرسور های روتاری مدل اسکرو از سیستمی پیچیده تر برخوردار هستند. از این رو باید توجه داشته باشید که در نگهداری و سرویس این نوع سیستم های هواساز از متخصص و افراد با تجربه کمک بگیرید.

 

بررسی تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو

مقایسه تفاوت های اسکرو و اسکرال

حال که به صورت کلی با هر کدام از کمپرسور های هواساز به صورت کامل و جامع آشنا شدید، زمان آن رسیده است که به بررسی تفاوت های این دو سیستم هوا ساز بپردازیم.

1-کمپرسور اسکرال از نظر ساختاری و تعداد قطعات داخلی نسبت به سیستم اسکرو ساده تر است و از پیچیدگی کمتری برخوردار است.

2-کمپرسور اسکرال، از قطعات متحرک کمتری استفاد کرده است که همین موضوع باعث شده اصطلاک قطعات کاهش یافته و عمر دستگاه بالا برود.

3-مدل سیستم هوا ساز اسکرال ظرفیت و قدرت کمتری نسبت به کمپرسور اسکرو دارد و همین موضوع باعث شده که در ظرفیت های بالا از مدل اسکرو بهره بگیرند.

4-کمپرسور اسکرال سر و صدای کمتری تولید می کند و همچنین از نظر قیمتی نیز مقرون به صرفه است.

 

سخن پایانی

به طور کلی در این مقاله سعی شد تا به صورت کامل به بررسی و معرفی تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو بپردازیم. امیدواری این مقاله برای شما مفید بوده باشد و به طور کامل به تفاوت کمپرسور اسکرو و اسکرال آشنا شده باشید. اگر در خصوص این مطلب سوال یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در مجموعه موراکو در سریع ترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهند داد.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *