دسته بندی :

مقایسه تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت به صورت جامع و کامل!

()
تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

امروزه مقایسه و بررسی تفاوت‌های سیستم داکت اسپلیت و کولر گازی یا اسپلیت تبدیل به یکی از متداول‌ترین و رایج‌ترین سوالات مشتریان قبل از خرید شده است. در واقع سیستم‌های تهویه مطبوع از نوع DX یا انبساط مستقیم به عنوان رایج‌ترین سیستم‌ها در اکثر ساختمان‌های مسکونی شناخته می‌شوند.

از جمله این نوع سیستم‌های می‌توان به داکت اسپلیت و کولر گازی یا اسپلیت اشاره کرده. در ادامه این مقاله قصد داریم تا برای آشنایی بیشتر شما با این سیستم‌های تهویه مطبوع، به بررسی و مقایسه سیستم‌های تهویه مطبوع داکت اسپلیت و کولر گازی یا اسپلیت بپردازیم. از این رو به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

آشنایی با کولر گازی (اسپیلت)

تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت

آز آنجایی که سیستم تهویه مطبوع کولر گازی برای تهویه و خنک سازی هوا از گاز مبرد استفاده می‌کند، به این اسم شناخته می‌شود. البته در برخی از بخش‌های این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع، گاز مبرد به شکل مایع عمل می‌کند. در حال حاضر کولرهای گازی در انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند که متداول‌ترین و محبوب‌ترین آنها کولرهای گازی پنجره‌ای و کولرهای گازی دیواری هستند.

در اسپیلت‌های پنجره‌ای، فرایند جذب گرما و انتقال آن به بیرون از اتاق و همچنین ایجاد هوای خنک در فضا توسط یک یونیت انجام می‌شود. ولی در مدل‌های دیگر کولر گازی مانند کولر گازی دیواری، این فرایند توسط دو یونیت کاملا مجزا از هم انجام می‌شوند.

یونیت خارجی همان طور که اسمش نیز پیدا است، در بخش خارجی محیط قرار دارد و جریان گاز مبرد را برای ایجاد برودت آماده سازی می‌کند تا به یونیت داخلی که در داخلی محیط قرار دارد ارسال کند. حال گاز مبرد با دمای مناسب در یونیت داخلی قرار می‌گیرد و وارد کویل اپراتور می‌شود. به این ترتیب گرمای اتاق توسط این سیستم تهویه مطبوع به طور کامل جذب می‌شود. حال گاز مبرد برای دفع حرارت جذب شده به یونیت خارجی انتقال پیدا می‌کند و این جریان به همین صورت ادامه می‌یابد تا هوای داخلی محیط به دمای مورد نظر برسد.

به طور کلی باید گفت که سیستم کولر گازی به عنوان یکی از محبوب‌ترین و همچنین موثرترین سیستم‌های تهویه مطبوع شناخته می‌شود که می‌توانند در اکثر خانه‌ها و منازل و در هر منطقه جغرافیایی به کار گرفته شوند.

 

داکت اسپلیت چیست

سيستم داكت اسپلیت

داکت اسپلیت نوعی سیستم تهویه مطبوع محسوب می‌شود که هوای خنک شده توسط یونیت داخلی را با استفاده از کانال‌هایی منتقل می‌کند. در این نوع سیستم تهویه مطبوع مانند کولر گازی و اسپیلت، یونیت خارجی که در بخش بیرون ساختمان نصب و راه اندازی شده است به متراکم سازی گاز مبرد و دفع حرارت می‌پردازد و سپس گاز مبرد آماده شده را به بخش یونیت داخلی که در سقف کاذب نصب شده است منتقل می‌کند. گازی مبرد پس از اینکه وارد یونیت داخلی شد، از شیر انبساط عبور می‌کند و با دمایی مناسب وارد کویل اپراتور می‌شود و در این صورت هوای محیط را به دمای مناسب می‌رساند.

حال هوای خنک شده توسط سیستم از طریق کانال‌های مختلف که در سقف کاذب قرار دارند به بخش‌های مختلف ساختمان انتقال پیدا می‌کند. همچنین برای آشنایی بیشتر با کولر گازی به شما پیشنهاد میکنم که این مطلب از ویکی پدیا را از دست ندهید.

 

مقایسه تفاوت‌های داکت اسپلیت و کولر گازی (اسپیلت)

حال که به صورت کلی با کولر گازی و داکت اسپلیت آشنا شدید، شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت چه تفاوتی با کولر گازی دارد؟!

برای اینکه بتوانیم مقایسه خوب و دقیقی از اسپلیت یا کولر گازی و داکت اسپلیت داشته باشیم، بهتر است این دو سیستم تهویه مطبوع را از زوایا و جهات مختلف مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم.

پس اگر می‌خواهید این دو سیستم تهویه مطبوع را با هم در زوایا مختلف مقایسه کنید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

1-تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت در اجزای تشکیل دهنده

در اولین گام بهتر است به بررسی و مقایسه تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت در اجزای تشکیل دهنده، بپردازیم. به طور کلی اسپلیت و داکت اسپلیت از دو بخش اصلی به نام‌های کندانسور و یونیت داخلی تشکیل شده‌اند. تفاوت اصلی کولر گازی با داکت اسپلیت در اجزای تشکیل دهنده این است که در کولر گازی یا همان اسپلیت به ازای هر کندانسور، یک یونیت داخلی قرار داده شده است ولی در داکت اسپیلت، یک کندانسور می‌تواند تعداد زیادی از یونیت‌های داخلی را پوشش دهد.

 

2-توان سرمایش و گرمایش محیط

به طور کلی باید گفت که مساحتی که کولر گازی داکت اسپلیت می‌تواند پوشش دهد، چند برابر کولر گازی دیواری یا اسپلیت است! سیستم‌های تهویه مطبوع داکت اسپلیت در بیشترین حالت می‌توانند تا ظرفیت 8 تن تبرید داشته باشند ولی از آنجایی که یونیت داخلی این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع بزرگ‌تر است، اکثر اوقات به این مقدار نمی‌رسند.

طبق اندازه گیری های انجام شده، هر سیستم داکت اسپلیت قادر است هوای مطبوع حدود 150 متر مربع فضا را تأمین کند. کولرهای گازی و اسپلیت در بیشتر حالت دارای 2 یا 3 تن تبرید هستند و فقط برای تهویه مطبوع فضاهای کوچک مثل سالن‌ها یا اتاق‌ها می‌توانند عملکرد خوبی از خود نشان دهند!

 

3-نصب و راه اندازی سیستم‌ها

همچنین یکی از تفاوت‌های اصلی سیستم داکت اسپلیت با کولر گازی، نحوه نصب و راه اندازی آن است. معمولا نصب سیستم‌های داکت اسپلیت در ساختمان‌های نسبتا بزرگ دشوارتر و سخت‌تر است. علت اصلی این موضوع نیز، کانال کشی‌های متعددی است که باید درون سقف کاذب انجام شوند.

ولی اسپلیت و کولر گازی مراحل نصب و راه اندازی راحت‌تر و آسان تری نسبت به سیستم داکت اسپلیت دارد و به راحتی می‌توان این سیستم‌های نصب کرد. همچنین در مکان‌ها و ساختمان‌هایی که سقف کاذب ندارند، سیستم کولر گازی و اسپلیت می‌تواند بهترین گزینه باشد!

 

4-زیبایی و دکوراسیون

از آنجایی که یونیت داخلی کولر گازی یا اسپلیت باید در بخش داخلی منازل و خانه‌ها نصب و راه اندازی شود، در معرض دید افراد قرار دارد. البته کندانسور این نوع کولر ها و سیستم‌های تهویه مطبوع باید در بخش بیرون ساختمان قرار داده شود! البته این موضوع در ساختمان‌های یک الی دو طبقه چندان قابل اهمیت نیست ولی در ساختمان‌ها و آپارتمان‌های بزرگ، استفاده بیش از حد از کولر گازی و اسپلیت می‌تواند زیبایی ساختمان را تحت تأثیر خود قرار دهد.

کندانسور مرکزی و یونیت داخلی داکت اسپلیت در سقف کاذب قابل نصب هستند و از این رو از دید افراد دور هستند. تنها چیزی که از این سیستم‌های نمایان است، دریچه‌های عبور هوا است! همچنین یونیت خارجی یا کندانسور این نوع سیستم‌ها نیز در بخش خارجی ساختمان نصب می‌شوند و می‌توان آنها را در بالکن یا حتی پشت بام نصب و راه اندازی کرد که توجه زیادی را به خود جلب نمی‌کنند.

5-قابلیت‌ها و امکانات

حال نوبت به بررسی قابلیت‌ها و امکانات سیستم‌های تهویه مطبوع داکت اسپلیت و کولر گازی می‌رسد! در هر دو سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت و کولر گازی یک شر دو طرف قرار داده شده است که با چرخاندن آن می‌توان عملکرد دستگاه را مشخص کرد. در صورت چرخان این شیر کنترل، کولر گازی هوای سرد محیط‌های دریافت کرده و هوای گرم را جایگزین آن می‌کند!

 

از این رو در فصل‌های سرد سال می‌توان از این دو سیستم تهویه مطبوع برای گرم کردن محیط خانه استفاده کرد. البته این کار چندان به صرف نیست زیرا ظرفیت و توانایی کولر گازی برای گرم کردن محیط پایین است و همچنین هزینه بیشتری را نسبت به بخاری و سیستم‌های گرمایشی برای شما ایجاد می‌کنند.

البته داکت اسپلیت از این قاعده مستثنی است! داکت اسپلیت این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید کویل آب گرم را نیز به آن اضافه کنید. با انجام این کار آب گرم به خوبی به کویل‌های اپراتور موجود در یونیت داخلی این سیستم منتقل می‌شوند و سیستم کولر گازی داکت اسپلیت می‌تواند با قدرت بیشتر به گرمایش محیط بپردازد.

همچنین یکی دیگر از قابلیت‌ها امکانات هر دو سیستم تهویه مطبوع اسپلیت و کولر گازی داکت اسپلیت این است که از ورود ذرات آلوده و گرد و غبار به داخل منزل جلوگیری می‌کنند. در واقع در این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع فیلترهایی قرار داده شده‌اند که به راحتی می‌توانند از ورود گرد و غبار و حتی میکروب و بوهای شیمیایی به داخل منزل جلوگیری کرده و محیطی پاکیزه و سالم را به شما هدیه دهند.

 

6-تفاوت داکت اسپلیت و اسپلیت در میزان تولید صدا هنگام کار

داکت اسپلیت چیست

یکی از مسائل مهم و اساسی که می‌تواند در تصمیم افراد برای انتخاب و خرید سیستم تهویه مطبوع تأثیر بسزایی داشته باشد، میزان صدایی است که این نوع سیستم‌ها در هنگام کار تولید می‌کنند. کولرهای گازی و اسپیلت‌ها در بخش یونیت داخلی و هم در کندانسور خود در هنگام کار، صداهایی ایجاد می‌کنند که این موضوع به دلیل وجود فن بزرگ در این سیستم‌ها است.

در کولرهای گازی که یونیت خارجی از کیفیت بالاتر و بهتری برخوردار است و دورتر از یونیت داخلی قرار گرفته است، صدای کمتری ایجاد می‌شود.

از این رو اگر تصمیم دارید که کندانسور را در بالکن یا حیاط نصب کنید، توجه داشته باشید که سیستم کولر گازی از کیفیت مناسبی برخوردار باشد تا صدای زیادی تولید نکند.

 

7-تفاوت اسپلیت با داکت اسپلیت از نظر کنترل دمای محیط

همان طور که گفته شد، سیستم‌های تهویه مطبوع کولر گازی از یک کندانسور و یک یونیت داخلی تشکیل شده‌اند. از این رو می‌تواند دمای در یونیت داخلی کولر گازی را به صورت مجزا و جداگانه تعیین کرد. حال برخلاف کولر گازی، در سیستم داکت اسپیلت، دمای اصلی را می‌توان از طریق اپراتور مرکزی مشخص کرد.

سپس اپراتور هوا را بر اساس دمای تعیین شده در محیط داخلی پخش می‌کند و به محیط داخلی ساختمان منتقل می‌کند. از این رو نمی‌توان دمای هر کدام از یونیت‌ها را به صورت مجزا و جداگانه مشخص کرد. البته در هر کدام از کانال‌های یک ترمینال باکس قرار گرفته است که بر حسب نیاز، می‌توان به وسیله آنها مسیر هوا را باز یا نیمه باز یا بسته کرد.

 

8-میزان مصرف برق

یکی از تفاوت‌های اصلی و مهم داکت اسپلیت با کولر گازی، میزان مصرف برق این سیستم‌های تهویه مطبوع است. به طور کلی میزان مصرف برق سیستم داکت اسپلیت در مقایسه با کولر گازی کمتر است. از این رو شما می‌توانید با نصب و راه اندازی کولر گازی داکت اسپلیت در منزل خود، از مصرف برق تا حد بسیار زیادی صرفه‌جویی کنید.

به طور کلی طبق آمارهای دقیقی که به دست آمده، میزان مصرف برق سیستم‌های تهویه مطبوع داکت اسپلیت و کولر گازی تا 10 الی 15 درصد تفاوت دارند. همچنین باید اضافه کنم که در حال حاضر قیمت داکت اسپلیت در فورشگاه موراکو بسیار مناسب و به صرفه است! از این رو به شما توصیه میکنم که این فرصت استثنایی را اصلا از دست ندهید و همین الان برای تهیه و خرید سیستم داکت اسپلیت از موراکو اقدام کنید.

 

سخن پایانی

به طور کلی برای انتخاب و تهیه هر سیستم تهویه مطبوع نیاز است که شما از قبل بررسی‌های جامع و دقیقی از گزینه‌های موجود برای انتخاب داشته باشید. سیستم‌های تهویه مطبوعی که در حال حاضر در بازار وجود دارند، به دلیل نیازهای گوناگون و مختلف افراد، کاملا با هم متفاوت هستند و از این رو نمی‌توان به صورت مطلق گفت که کولر گازی یا داکت اسپلیت بهتر است!

همچنین طبق بررسی‌های انجام شده، این دو نوع سیستم تهویه مطبوع از نظر هزینه مصرف و همچنین قیمت تفاوت‌های زیادی با هم ندارند. از این رو می‌توان گفت که کولر گازی برای واحدهای مسکونی و مغازه‌های نسبتا بزرگ مناسب است و برای واحدهای بزرگ‌تر و ساختمان‌های تجاری و… می‌تواند از داکت اسپلیت استفاده کرد.

در حال حاضر، گروه صنعتی موراکو به عنوان یکی از تولید کنندگان بزرگ انواع کولرهای گازی و سیستم‌های تهویه مطبوع شناخته می‌شود. شما می‌توانید با توجه به نوع نیاز و شرایط آب و هوایی منطقه خود، سیستم تهویه مطبوع مورد نظر خود را در بالاترین کیفیت از فروشگاه موراکو تهیه کرده و از خدمات پس از فروش این برند معتبر ایرانی بهره مند شوید. پس این فرصت طلایی را اصلا از دست ندهید و همین الان برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص در خصوص قیمت‌ها، با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *