دسته بندی :

آشنایی با تفاوت کولر گازی سرد یا کولر گازی سرد و گرم

()
cold and warm

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

کولر گازی در واقع یک وسیله مناسب برای تهویه مطبوع هوای واحد است. اغلب از کولر گازی برای سیستم سرمایش استفاده می‌کنند اما از اسپیلت های سرد و گرم نیز می توان به دو منظور استفاده نمود. از دستگاه های تهویه مطبوع اغلب برای کمک کردن به سیکل تبرید و کنترل دمای محیط استفاده می‌شود.

وظیفه اصلی کولرهای گازی  این است که هوای گرم  داخل ساختمان را به وسیله تبخیر مایع مبرد در اپراتور کولر به هوایی خنک مطبوع تبدیل کند. اجزای کولر گازی عبارتند از:

  1. کمپرسور
  2. شیر انبساط
  3. کندانسور
  4. لوله مویین
  5. اواپراتور

کولر گازی که فقط قابلیت سرمایشی داشته باشد قطعا قیمت کمتری نسبت به قیمت کولر گازی اسپیلت سرد و گرم دارد. در این مقاله قصد  دااریم هر آنچه باید در رابطه با کولر کولر گازی اسپیلت سرد و گرم بدانید را برایتان شرح دهیم.

مطالبی که در این مقاله مطالعه خواهید کرد طبق سر فصل های زیر ارائه می‌گردد:

  • آشنایی با تفاوت کولر گازی سرد یا کولر گازی سرد و گرم
  • آشنایی با انواع کولر گازی

آشنایی با تفاوت کولر گازی سرد یا کولر گازی سرد و گرم

Reversing valve یا شیر معکوس یک نوع شیر است که در پمپ های حرارتی استفاده می‌شود. وظیفه آن این است که جهت حرکت جریان گاز مبرد را تغییر دهد.

در راستای تعویض جهت حرکت شارژ جریان مبرد چرخه تبرید پمپ حرارتی نیز از سرمایش به گرمایش تغییر می‌کند. با استفاده از این شیر می‌توان در زمان های مورد نیاز از آن به عنوان سیستم سرمایشی یا سیستم گرمایشی استفاده نمود.

کولر گازی یا اسپیلت سرد با اسپیلت سرد و گرم از نظر کیفیت و عملکرد قطعات  یا طول عمر با یک دیگر تفاوت چندانی ندارند. بزرگترین تفاوتی که بین این دو وجود دارد شیر برقی یا همان شیر معکوس کننده است.

استفاده از این شیر برقی در کولر گازی اسپلیت سرد و گرم موجب ایجاد هوای گرم و سرد می‌شود و در صورت عدم استفاده از آن فقط حالت سرمایشی به وجود خواهد آمد.

 

کولر گازی

جالب است بدانید کولرگازی در سال 1902 میلادی توسط ویلیس کریر اختراع شده است و در واقع به دستگاهی گفته می‌شود که با تبدیل گاز ب مایع و مایع به گاز باعث تولید سرما می‌شود.

البته امروزه انواع اسپیلت سرد و گرم 12000، اسپلیت سرد و گرم 18000 و اسپیلت سرد و گرم 24000 موجود است. با تو جه به فضای محیط مورد نظر و امکانات محل می توان اپیلت مورد نظر را انتخاب و نصب نمود.

مزایا و معایب استفاده از گرمایش کولر گازی

 

آشنایی با انواع کولر گازی

در این بخش قصد داریم از انواع کولر گازی های موجود در بازار شما را مطلع کرده و کمی انواع کولر گازی را شرح دهیم.

 

کولرگازی یک تیکه (پنجره ای)

کولر گازی یک تکه به کولری گفته می‌شود که بخشی از آن باید درون محیط مورد نظر قرار داده شود و نیم دیگر آن باید در محیطی خارج از مکان و در مجاورت با هوای آزاد قرار گرفته شود. اغلب این نوع کولر های گازی یک تکه درون پنجره نصب می‌شوند و به اصطلاح به آن کولرگازی پنجره ای نیز گفته می‌شود.

 

کولر گازی دو تکه

در واقع کولر گازی دو تکه از دو بخش کاملا مجزا تشکیل شده است. بخش که یونیت خارجی نام دارد شامل کمپرسور و کندانسور است و باید در بیرون از منزل نصب شود اما بخشی که یونیت داخلی نام دارد در داخل منزل باید نصب شود. یونیت خارجی و یونتی داخلی باید توسط دو لوله مسی با یک دیگر ارتباط و اتصال برقرار کنند.

 

کولر گازی پرتابل

این نوع کولر گازی برای ظرفیت های پایین ساخته شده است. کولرگازی پرتابل قابلیت گرمایش و سرمایش دارد و از نام آن مشخص است که می‌توان آن را در مکان های مختلف جا به جا نمود. البته این نوع کولر با هدف استفاده برای محیط های کوچک طراحی شده است.

 

کولر گازی ایستاده

کولر گازی های ایستاده یا  اسپیلت ایستاده دارای دو بخش است. بخش داخلی آن که پنل داخلی نام دارد در داخل محل نصب می‌شود و قابلیت جا به جایی ندارد. بخش خارجی آن که پنل خارجی نامیده می شود باید در بیرون از محل نصب شود. مصرف این دسته از کولرهای گازی بسیار پایین است. و اغلب از اسپیلت های ایستاده برای مکان های بسیار بزرگ مانند سالن کنفرانس، نمازخانه و سالن جلسات استفاده می‌شود.

 

کولر گازی سقفی

کولر گازی هایی که سقفی هستند در واقع روی زمین محیطی که واقع شده‌اند فضایی را اشغال نخواهند کرد. بلکه این نوع کولر در سقف مکان مورد نظر به خصوص در سقف های کاذب قرار داده می‌شود. این کولر ها به دلیل توزیع هوای مناسب در کانال می‌توانند گزینه بسیار مناسبی باشند. این نوع کولر گازی دارای مزیت های بسیار زیادی است که این مزایا عبارت اند از: ابعاد کوچک، صدای بسیار کم و وزن بسیار کم.

 

کولر گازی داکت

کولر گازی های داکت دارای 2 بخش هستند که پنل داخلی باید در محیط داخل نصب شده و پنل خارجی باید در بیرون از خانه نصب شود که نام آن هم کندانسور است. این دو پنل با استفاده از یک لوله مسی به یک دیگر متصل می شوند. این نوع اسپیلت دارای مصرف کم انرژی و تهیه هوایی تازه است.

 

اسپیلت سرد و گرم

برای سسیستم سرمایشی منازل در حال حاضر از انواع کولر گازی، کولر آبی و پنکه استفاده می‌شود. و همچنین برای سیستم گرمایشی منازل نیز از بخاری، بخاری برقی، رادیاتور و پکیج استفاده می‌شود. این  در حالی است که امروزه اسپیلت هایی وجود دارد که هم قابلیت ایجاد هوای سرد دارد و هم قابلیت ایجاد هوای گرم دارد.

به این نوع اسپیلت ها که هوای گرم و هوای سرد برای محیط ایجاد می‌کنند اسپیلت سرد و گرم می‌گویند که در انواع اسپیلت سرد و گرم 12000، اسپلیت سرد و گرم 18000 و اسپیلت سرد و گرم 24000 موجود است.

تنها نکته ای که باید در این بخش به آن توجه کافی داشته باشید این است که معمولا در حالت گرمایش این نوع اسپیلت انرژی بیشتری را نسبت به زمانی که در حالت سرمایش است استفاده می‌کند. در واقع می‌توانید با استفاده از این نوع اسپیلت ها سیستم سرمایشی و سیستم گرمایشی را در قالب یک دستگاه تامین کنید و نیازی به استفاده از سیستم سرمایشی و سیستم گرمایشی جداگانه نیست. قیمت کولر گازی اسپیلت سرد و گرم کمی نسبت به دیگر کولرگازی ها بالاتر است.

این کولرگازی نیز دارای دو بخش است که یک پنل در داخل نصب می‌شود که هواساز نام دارد و پنل دیگر در بیرون نصب می‌شود که کندانسور نام دارد که با لوله های مسی به یک دیگر متصل می‌شوند .از مزایایی اسپلیت داکت می‌توان به مصرف کم انرژِی و همچنین تهیه هوای تازه و اکسیژن را نام برد.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *