دسته بندی :

آلودگی‌هوا و ضرورت استفاده از فیلتر در تهویه‌مطبوع

()
فیلتر

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

امروزه متأسفانه وجود گرد و غبار معلق در هوای شهرهای بزرگ، به‌عنوان یکی از دلایل اصلی بیماری‌های تنفس در افراد شناخته می‌شود! به همین دلیل است که امروزه اکثر افراد به‌دنبال خرید تجهیزات و سیستم‌هایی هستند که بتوانند ورود گرد و غبار و هوای آلوده را به داخل منزل قطع کنند.

در واقع فیلترهای به‌عنوان یکی از لوازمی به‌حساب می‌آیند که به ایجاد هوای تازه و مطبوع در محیط منزل کمک می‌کنند. این نوع و سایل در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند که هر کدام از این فیلترهای ویژگی‌های خاص خود را دارند و بر اساس آن کاربردهای متنوعی نیز می‌توانند داشته‌باشند.

البته در این بین متأسفانه بسیاری از افراد از اهمیت وجود فیلتر در سیستم‌های تهویه‌مطبوع برای پاک‌سازی هوای داخل منزل غافل هستند و از همین رو به کیفیت و نوع فیلترهای به کار رفته در سیستم‌های تهویه‌مطبوع اهمیت نمی‌دهند. به همین دلیل تیم تحریریه گروه موراکو قصد دارد تا در این مقاله به معرفی فیلتر تهویه‌مطبوع و انواع آن بپردازد از این رو به شما توصیه می‌کنیم که در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

اهمیت فیلتر در سیستم تهویه‌مطبوع

از نظر ظاهری، وجود فیلتر با نبودن آن هیچ نشانه‌ای ندارد و هیچ‌گونه تأثیری بر ظاهر سیستم تهویه‌مطبوع نمی‌گذارد. ولی از نظر کیفیت کار و تهویه هوا، می‌تواند تأثیر به سزایی بگذارد. البته همه ما با اهمیت وجود فیلتر در سیستم تهویه‌مطبوع آشنا هستیم و می‌دانیم که با وجود فیلتر در کولرهای گازی و سیستم‌های تهویه‌مطبوع، کارایی این سیستم‌های بهتر و با کیفیت‌تر می‌شود!

از این رو حتماً در هنگام انتخاب و خرید کولر گازی به وجود فیلتراسیون با کیفیت در آن توجه ویژه‌ای داشته‌باشید و آن را مد نظر خود قرار بدهید. در واقع مدل‌های مختلفی از سیستم‌های تهویه‌مطبوع در بازار وجود دارند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و هر کدام دارای فیلتر مخصوص خود هستند.

البته منظور ما از فیلتر، فیلتر گرد و غبار است که اجازه نمی‌دهد گرد و غبار و به‌طور کلی هوای آلوده وارد فضای داخلی منزل بشود! از این رو با وجود فیلترها در سیستم‌های تهویه‌مطبوع، دیگر از ورود گرد و غبار و هوای آلوده به داخل منزل جلوگیری می‌شود!

همچنین با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی، ما شاهد وجود فیلترهای مختلفی در بازار هستیم که می‌توانند از ورود هر گونه هوای آلوده به منزل جلوگیری کنند و در نتیجه شرایط بهینه را در منزل به وجود بیاورند.

 

انواع فیلترها در سیستم تهویه‌مطبوع

فیلتر

حال که به‌صورت کلی با فیلترها و انواع آنها آشنا شدید، باید اضافه‌کرد که فیلترهایی که در بازار وجود دارند، انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد و می‌تواند کاربردهای متنوعی داشته‌باشد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین انواع فیلتر سیستم‌های تهویه‌مطبوع خواهیم پرداخت

 

فیلترها با بازدهی پایین

نوعی از فیلترها در بازار وجود دارند که بازدهی کمی دارند و فقط می‌توانند از ورود ذراتی که به‌اندازه 50 میکرون هستند، جلوگیری کنند. همچنین در بازار از این نوع فیلترها به‌عنوان فیلترهای تماسی ویسکوز نیز یاد می‌شود. دلیل این نام‌گذار نیز این است که در این نوع فیلترها از اسپری چسبناک استفاده شده است که در ساختار آنها می‌توانند تأثیر زیادی داشته‌باشند و باعث جدا شدن ذرات گرد و غبار شوند.

حال با اینکه فیلترها گروه اول نسبت به دیگر فیلترها بازدهی کمی دارند و نمی‌توانند ذرات ریزی هوا را بگیرند و تفکیک کنند، معمولاً از این نوع فیلترها قبل از فیلترهای دیگر استفاده می‌شود تا کارایی سیستم تهویه‌مطبوع بالا برود!

به‌طور کلی می‌توان گفت که فیلترهای نوع اول نوعی پیش فیلتر شناخته می‌شوند!

 

فیلترها با بازدهی متوسط

گروه دوم از فیلترهای موجود در بازار، فیلترهای با بازدهی متوسط هستند! این نوع فیلترها نیز مانند فیلترهای گروه اول به‌عنوان پیش فیلتر شناخته می‌شوند و اکثراً در ساختمان‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع فیلترهای قادر هستند که ذرات بسیار ریز بین 5 تا 10 میکرون را جذب و تفکیک کنند.

در این نوع فیلترهای معمولاً از پلی‌استر های کتانی استفاده می‌کند تا بتوانند کارایی خوبی از خود در طولانی مدت نشان بدهند.

از بارزترین ویژگی‌های این نوع فیلترها می‌توان به چین‌دار بودن آنها اشاره کرد. همین موضوع باعث شده است تا سطح مقطع این نوع فیلترها بزرگ‌تر به نظر برسد و در نتیجه بتواند آلودگی‌های و گرد و غبار بیشتری را جذب کرده و تفکیک کند.

 

بهترین زمان تعویض فیلتر در سیستم تهویه‌مطبوع

پس از اینکه شما فن کویل یا سیستم تهویه‌مطبوع مورد نظر خود را خریداری کردید، یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در بازه‌های زمانی مشخص انجام بدهید، تعویض فیلتر این سیستم‌ها است! در واقع فیلترها تنها زمانی قادر هستند که کارایی و عملکرد خوبی داشته‌باشند و از ورود آلودگی‌های جلوگیری کنند که در بازه‌های زمانی مشخص تعویض شوند!

تمامی فیلترهای به کار رفته در سیستم‌های HVAC بعد از مدتی کارایی اصلی خود را از دست می‌دهند و با جذب گرد و غبار روز به‌روز ضعیف‌تر می‌شوند! معمولاً افراد متخصص در این زمینه، با بررسی فشار استاتیک قسمت‌های مختلف فیلتر، میزان کیفیت این فیلترها را مورد بررسی قرار می‌دهند! به‌طور کلی بهترین زمان برای تعویض فیلتر سیستم‌های تهویه‌مطبوع، دو برابر شدن افت فشار استاتیک در طرفین فیلترها است!

 

سخن پایانی

به‌طور کلی باید گفت که وجود فیلترها امروزه در سیستم‌های تهویه‌مطبوع یک امر ضروری و واجب است! از این رو باید در هنگام خرید کولر گازی و اسپیلت توجه داشته‌باشید که از چه نوع فیلتر در این سیستم‌های به کار گرفته شده است و آیا فیلتر به کار رفته از کارایی لازم برخوردار است یا خیر!

همچنین اگر سؤال یا ابهامی در زمینه فیلترهای به کار رفته و سیستم‌های تهویه‌مطبوع دارید، می‌توانید از طریق شماره‌های ثبت شده در سایت با کارشناسان ما در مجموعه صنعتی موراکو ارتباط برقرار کنید. همچنین شما می‌توانید در بخش نظرات نیز پیشنهادات و انتقادات خود را وارد کنید.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *