دسته بندی :

مقایسه سیستم VRF با چیلر، این دو سیستم چه فرقی باهم دارند؟

()
مقایسه سیستم VRF با چیلر

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

سیستم Variable Refrigerant flow که به اختصار آن را وی آر اف (VRF) می‌نامند یکی از سیستم‌های پیشرفته با تکنولوژِی HVAC محسوب می‌شود که برای تهویه هوای مطبوع و ایجاد نوعی آسایش خاطر نسبی در پروژه‌ها و ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع سیستم تهویه مطبوع شامل فناوری‌های بروز و جدید مربوط تغییر جهت هوا، تهویه هوای مطبوع، گرمایش و سرمایش فضای داخلی ساختمان می‌باشد.

دستگاه مینی چیلر نیز همان طور که از اسمش پیداست، یک چیلر کوچک محسوب می‌شود که ظرفیت برودتی آن معمولاً کمتر از 10 تن است. وظیفه‌ی اصلی مینی چیلر تولید آب‌های سرد برای مصرف در سیستم‌های تهویه هوا و سرمایش ساختمان‌ها می‌باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی و مقایسه سیستم VRF با چیلر کرده و با جزئیات این موضوع را بررسی کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

معرفی سیستم VRF

مقایسه سیستم VRF با چیلر

در تعریف ساده از سیستم VRF باید گفت که این سیستم به نوعی شبیه به سیستم کولر گازی است که با برق کار می‌کند و از نظر لغتی نیز در اصل یعنی جریان متغیر سیال در پنل‌ها!

سیستم VRF در بام منازل و ساختمان‌ها نصب می‌شود تا فضای کمتری را اشغال کند. این سیستم شامل دو یونیت می‌باشد. یونیت اول به یونیت‌های داخلی گفته می‌شود که در فضای داخلی ساختمان کار می‌شود و یونیت دوم شامل یونیت‌های خارجی است که در محیط آزاد مانند بام ساختمان و یا بالای پنجره‌ها نصب می‌شود که بیشتر نصاب‌ها برای زیبا شدن ساختمان آن را در بالای پنجره قرار نمی‌دهند.

یونیت‌های خارجی یا کندانسینگ که شامل کندانسور و کمپرسور می‌باشند و باید در اینجا به این نکته توجه کرد که سیستم‌های پیشرفته‌ی VRF مانند کولرهای گازی با استفاده از گازهای مبرد سرمایش و گرمایش ساختمان را تامین می‌کنند، پس در نتیجه اصلی‌ترین اجزایی که این سیستم به آن نیاز دارد گاز مبرد است..

 

معرفی سیستم مینی چیلر

مقایسه چیلر و VRF

سیستم خانگی یا آپارتمانی مینی چیلر که در فروشگاه موراکو نیز موجود است، یکی از پر کاربردترین دستگاه‌های تهویه هوای مطبوع است که می‌تواند به صورت جداگانه سرمایش ساختمان‌ها را تامین کند.

مهم‌ترین تفاوت دستگاه مینی چیلر با سایر چیلر ها این است که، پمپ و بعضاً منبع انبساط درون خود دستگاه قرار می‌گیرد و همین موضوع باعث می‌شود تا بهره برداری از مینی چیلر ها آسان‌تر شود.

مینی چیلر ظرفیت محدودی دارد و مثل بقیه چیلرهای تراکمی در غالب تبدیل تراکمی بخار کار می‌کنند که در سیکل تراکمی بخار، اجزای اصلی عبارت‌اند از کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اپراتور.

ماده مبرد در حالت بخار وارد کمپرسور می‌شود، بعد از افزایش فشار و دما به سمت کندانسور هدایت می‌شود. در کندانسور چگالش وجود دارد و در کندانسور دمای ماده مبرد از طریق دفع گرما به محیط کاهش پیدا می‌کند و بعد از این کاهش دما، ماده مبرد از حالت گاز به حالت مایع تغییر پیدا می‌کند. بعد از کندانسور ماده مبرد از حالت گاز به حالت مایع تغییر می‌کند، بعد از کندانسور ماده مبرد در حالت مایع به سمت شیر انبساط حرکت کرده و پس از خروج از شیر انبساط، در اثر فرایند احتراق دچار افت فشار و دما شده و در حالت دو فازی وارد اپراتور می‌شود و در اپراتور به دلیل اینکه دمای ماده مبرد از محیط اطراف کمتر است، سبب جذب گرمای آب شده و به همین روش باعث ایجاد سرمایش می‌شود.

 

مقایسه سیستم VRF با چیلر از نظر نوع عملکرد

در سیستم VRF هوای موجود به صورت مستقیم به وسیله‌ی یونیت‌های داخلی خنک شده و هیچ واسطه‌ای مثل آب در این سیستم وجود ندارد. باید این نکته را نیز در نظر گرفت که یونیت‌های داخلی دستگاه وی آر اف با دریافت کردن گرمای موجود در اطراف و به وسیله تبخیر مبرد، سرمایش محیط اطراف را فراهم می‌کند.

اما در سیستم مینی چیلر این‌گونه نیست، چرا که در این سیستم ابتدا آب موجود خنک شده و در ادامه به سمت فن کویل یا هواساز منتقل می‌شود و با عبور هوا از روی این آب‌ها، هوای خنک تولید شده و سرمایش محیط تامین می‌شود.

 

مقایسه چیلر و VRF از نظر هزینه تعمیر و نگهداری سیستم

باید این نکته را در نظر بگیریم که هر چه به سیستم‌های برقی رسیدگی شود عمر آن بیشتر خواهد بود، این دو دستگاه نیز همین طور می‌باشند، برای مثال دستگاه چیلر باید سالانه سرویس شده و توسط تکنسین‌ها بازبینی شود. در این سیستم کلیه دستگاه‌ها به صورت جداگانه بررسی شده و با توجه به نظر تکنیسین، نیاز به تعمیر یا تعویض باشد تا از سلامت و کارکرد اجزا های آن اطمینان حاصل کند.

در سیستم‌های VRF مشکل اصلی این است که عیب یابی در این نوع سیستم‌ها بسیار زمان بر بوده و هنگام بروز مشکل در لوله‌های مسی آن، یافتن نشتی و بر طرف کردن آن کار بسیار دشواری است که باید حتما توسط افراد متخصص در این رشته صورت گیرد.

امکان جابه جایی در یونیت‌های داخلی و خارجی سیستم وی آر اف وجود ندارد زیرا که هر گونه تغییر و جابه جایی در نقشه لوله کشی آن باعث به وجود آمدن هزینه‌های اضافی می‌شود اما این در حالی است که در مینی چیلر ها امکان تغییر در یونیت‌های داخلی آن وجود دارد.

 

تفاوت مصرف انرژی در سیستم VRF و مینی چیلر

مقایسه چیلر و VRF از نظر مصرف انرژی به عوامل زیادی وابسته است که یکی از آنها اجزا و قطعه‌های تشکیل دهندة آن هاست. کمپرسورهای اینورتری که در سیستم وی آر اف به کار برده شده، در هر شرایطی به گونه‌های مختلفی عمل می‌کند یا به بیان دیگر، از نهایت توان خود بهره نمی‌گیرد. در عین حال دستگاه مینی چیلر از چنین قابلیتی برخوردار نیست و همین باعث افزایش مصرف انرژی در این دستگاه شده است.

اگر در یونیت خارجی موجود در سیستم وی آر اف سیستم مرکزی رعایت نشود ممکن است هزینه برق بیشتری نسبت به مینی چیلر داشته باشد، چرا که فناوری‌هایی مانند این‌ورتر یا فناوری گردش موتور کمپرسور می‌تواند سبب چشمگیر مصرف انرژی در سیستم VRF می‌شود، این در حالی است که این امکان برای چیلر ها فراهم است که به این قابلیت‌ها مجهز شوند تا از مصرف بی رویه انرژی جلوگیری شود.

بررسی کامل تفاوت vrf و داکت اسپلیت

 

سخن پایانی

به طور کلی باید گفت استفاده از سیستم تهویه هوا بر اساس نیاز مخاطب تغییر می‌کند، در بعضی از نقاط کشور استفاده از دستگاه چیلر مقرون به صرفه می‌باشد اما ممکن است در مناطق دیگری استفاده از سیستم وی آر اف بهتر و بازدهی بیشتری داشته باشد.

با توجه به اینکه هر دو سیستم، جزو آن دسته از سیستم‌هایی هستند که سرمایش محیط اطراف را تامین می‌کنند، انتخاب برای خریدار کمی مشکل می‌شود. اما باید اطلاعاتی در مورد هر دو سیستم کسب کرده تا تفاوت‌های هر دو سیستم‌ها آشکار شود، این روش به ما کمک می‌کند تا انتخاب بهتر و مناسب تری داشته باشیم.

 

سوالات متداول

سیستم وی آر اف چیست؟

یکی از مهمترین فناوری‌های بروز در عرصه‌ی گرمایش و سرمایش که این سیستم به نوعی شبیه به سیستم کولر گازی می‌باشد.

 

مینی چیلر چه کاربردی دارد؟

دستگاهی که پایه کار ان سیکل تبرید تراکمی است و وظیفه اصلی آن تولید آب سرد در سیستم تهویه می‌باشد که در تولید سرمایش ساختمان‌ها تاثیر دارد.

 

دستگاه وی آر اف چه کاربردی دارد؟

این سیستم در ساختمان‌های اداری، مسکونی، هتل‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد و گرمایش و سرمایش واحد را به صورت مستقل تامین می‌کند.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *