دسته بندی :

چیلر خانگی چیست؟

()
طرز کار با چیلر خانگی

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

چیلر خانگی یکی از انواع سیستم‌های سرمایشی محسوب می‌شود که می‌تواند برای خنک کردن و سرمایش محیط‌های مسکونی مثل آپارتمان‌ها، مجتمع‌ها، ویلا ها و حتی ساختمان‌های اداری کوچک با مساحت حدود 200 متر گزینه مناسبی باشد. این نوع چیلر ها معمولا در ظرفیت‌های 20 تا 30 کیلووات طراحی و تولید می‌شوند و میتوانند به فن کویل‌های خانگی نیز متصل شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با این نوع چیلر ها، نحوه راه اندازی چیلر خانگی، مزایای و معایب چیلر خانگی و… به صورت کامل آشنا کنیم. از این رو ادامه این مقاله را اصلا از دست ندهید.

 

چیلر خانگی چگونه کار می‌کند؟

مصرف برق چیلر خانگی

سیستم تهویه مطبوع چیلر خانگی از یک کندانسور و یک اپراتور تشکیل شده است. کندانسور برای خنک کردن مبرد و اپراتور نیز برای سرد کردن مبرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. مبرد در کمپرسور فشرده می‌شود و دمای آن کاهش پیدا می‌کند. سپس وارد کندانسور شده و به مایع تبدیل می‌شود. حال مایع مبرد وارد اپراتور شده و گرمایش محیط را جذب کرده و باعث ایجاد سرمایش در محیط می‌شود و از این رو به گاز تبدیل می‌شود. این چرخه تا جایی ادامه پیدا می‌کند تا دمای محیط به حد مشخص شده برسد.

 

امکانات انواع چیلر کوچک

چیلرهای خانگی با قابلیت‌ها و امکانات هوشمندی و پیشرفته‌ای تولید و روانه بازار می‌شوند. این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع برودتی میتوانند با سنسور و هوش مصنوعی پیشرفته خود، عملکرد خود را بر اساس نوع نیاز کاربران و محیط بهینه کنند. در ادامه برخی از مهمترین قابلیت‌های چیلر خانگی را به شما معرفی می‌کنیم:

 

چیلرهای خانگی در ظرفیت‌های بالا

معمولا چیلرهای خانگی در ظرفیت‌های بالا و بین 2 تا 30 کیلووات طراحی و تولید می‌شوند. با این حال، شرکت‌های معتبر تولیدکننده انواع چیلر های خانگی در تلاش هستند تا ظرفیت و قدرت چیلر ها را افزایش دهند. این چیلرهای میتوانند برای سرمایش واحدهای مسکونی بزرگ مثل آپارتمان‌ها، ویلا ها و… مورد استفاده قرار بگیرند و عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهند.

 

چیلرهای خانگی با راندمان و عملکرد بالا

چیلرهای خانگی معمولا راندمان و عملکرد خوبی دارند. البته شرکت‌های تولیدکننده چیلر در حال توسعه و افزایش راندمان چیلرهای خانگی هستند. این نوع چیلر ها مصرف انرژی پایینی دارند و همچنین هزینه عملیاتی آنها نیز کم است.

 

چیلرهای خانگی با قابلیت‌های هوشمند

چیلرهای خانگی معمولا دارای قابلیت‌های هوشمندی مثل کنترل از راه دور، برنامه ریزی زمانی و.. هستند. همچنین این نوع سیستم‌های سرمایشی برودتی میتوانند از طریق سنسورها و هوش مصنوعی شرایط محیط را بررسی کرده و بر اساس آن عملکرد خود را مدیریت کنند.

برای مثال، یک نمونه چیلر خانگی هوشمند می‌تواند به راحتی دمای محیط را با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان رطوبتی که در محیط وجود دارد، تنظیم و کنترل کند. همچنین این چیلر ها قادر هستند که به صورت خودکار خاموش شوند و در زمان‌های غیر ضروری انرژی کمتری مصرف کنند.

 

چیلرهای خانگی چه کاربردهایی دارند؟

از چیلرهای خانگی می‌توان برای سرمایش و خنک کردن ساختمان‌های مسکونی در متراژهای نسبتا زیادی استفاده کرد. این نوع سیستم‌های برودتی برای ساختمان‌هایی که دارای سیستم‌های سرمایشی مرکزی نیستند یا می‌خواهند دمای محیط را کنترل کنند گزینه مناسبی برای خرید باشند.

 

آشنایی با مزایا و معایب چیلر خانگی

تهیه و خرید چیلر کوچک میتواند مزایا و همچنین معایبی به همراه داشته باشید که برای آشنایی بیشتر شما در ادامه برخی از مهم ترین آنها را معرفی میکنیم:

 

مزایا چیلر خانگی

  1. راندمان بالای سرمایش
  2. امکان کنترل دمای محیط به صورت دقیق و از راه دور
  3. امکان استفاده از اپراتور و فن کویل‌های مختلف

 

معایب چیلر خانگی

  1. بالا بودن هزینه اولیه نصب و راه اندازی چیلر خانگی
  2. نیاز به فضای کافی و مناسب برای نصب چیلر خانگی
  3. نیازمند تعمیر و سرویس منظم برای حفظ عملکرد خود

 

آشنایی با اجزای اصلی چیلر خانگی

راه اندازی چیلر خانگی

به صورت کلی چیلر خانگی از چندین قطعه اصلی تشکیل شده است که هر کدام از آنها وظیفه خاص خود را دارند و برای کاربرد خاصی به کار گرفته می‌شوند. در ادامه این مطلب از فروشگاه موراکو شما را با اصلی‌ترین و مهمترین قطعاتی که در مصرف برق چیلر خانگی نیز تأثیر دارند، آشنا می‌کنیم:

 

  1. کمپرسور: وظیفه اصلی این قطعه از چیلر خانگی، فشرده کردن مبرد است.
  2. کندانسور: بخش کندانسور دستگاه وظیفه اصلی خنک کردن مبرد فشرده شده را برعهده دارد.
  3. شیر انبساط: در این بخش مبرد دچار کاهش فشار می‌شود.
  4. اپراتور: این بخش وظیفه جذب گرما از محیط اطراف را برعهده دارد.
  5. فن کویل: وظیفه اصلی فن کویل، توزیع و پخش هوای سرد در محیط اطراف است.

 

آشنایی با انواع مدل‌های چیلر خانگی

به صورت کلی چیلرهای خانگی به دو نوع اصلی چیلرهای هوا خنک و چیلرهای آب خنک تقسیم می‌شوند که در ادامه هر کدام را به شما به صورت کامل معرفی می‌کنیم:

  1. چیلرهای هوا خنک: کندانسور این نوع چیلر ها با استفاده از هوای موجود در محیط خنک می‌شود. چیلرهای هوا خنک به دلیل نوع ساختاری که دارند، از قیمت کمتر و پایین تری نسبت به چیلرهای آب خنک برخوردار هستند. معمولا از این چیلر ها در مناطقی که آب کافی وجود ندارد، استفاده می‌کنند.
  2. چیلرهای آب خنک: در این نوع از چیلر ها، کندانسور از طریق آب خنک می‌شود. این نوع چیلر ها راندمان بالاتری نسبت به چیلرهای هوا خنک دارند. از چیلرهای آب خنک معمولا در مناطقی استفاده می‌کنند که آب فراوان و کافی وجود داشته باشد.

 

گرمایش چیلر خانگی

شاید تا به حال این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که آیا چیلرهای خانگی برای گرمایش محیط نیز مورد استفاده قرار میگیرند؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت؛ بله، چیلرهای خانگی قادر به تولید گرمایش نیز هستند. معمولا از چیلرهای خانگی برای خنک کردن فضا در فصل‌های گرم سال مانند تابستان استفاده می‌کنند ولی با استفاده از قابلیت هیت پمپ، این سیستم‌ها نیز میتوانند در فصل‌های سرد سال مانند زمستان برای ایجاد گرمایش در محیط مورد استفاده قرار بگیرند. معمولا گرمایش چیلر خانگی با اتصال به یک دستگاه مثل بویلر انجام می‌شود. در این حال چیلر به عنوان یک منبع سرمایش عمل کرده و آب سرد را از طریق پمپ وارد سیستم گرمایشی می‌کند. در این حالت با تبادل حرارتی بین آب سرد و گرم، گرمایش منتقل می‌شود.

 

نکاتی در خصوص راه اندازی چیلر خانگی

برای آشنایی بیشتر با اصول طرز کار با چیلر خانگی، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید:

  1. مساحت و ابعاد محیط را اندازه گیری کنید: در ابتدا ظرفیت چیلر خانگی باید با توجه به مساحت محیط انتخاب شود!
  2. تعداد فن کویل‌های مورد نیاز: با توجه به مساحت و ابعاد محیط، می‌توان تعداد فن کویل‌های مورد نظر برای تهویه مطبوع بهتر ساختمان را مشخص کرد.
  3. شرایط آب و هوایی حاکم بر منطقه: نوع چیلر را با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه محل سکونت خود انتخاب کنید.
  4. توجه به بودجه: هزینه چیلر خانگی با توجه به ظرفیت، نوع و برند می‌تواند متفاوت باشد.

 

نکاتی که در انتخاب چیلر خانگی باید مد نظر خود قرار دهید!

از جمله اصلی‌ترین نکاتی که در هنگام انتخاب و خرید چیلر خانگی باید مد نظر قرار دهید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ظرفیت سرمایش دستگاه
  2. نوع خنک کننده سیستم
  3. نوع کمپرسور دستگاه
  4. میزان صدای چیلر
  5. هزینه نگهداری و راه اندازی چیلر خانگی

 

بررسی قیمت چیلر خانگی

عوامل مختلفی میتوانند روی قیمت چیلر خانگی تأثیر داشته باشند که از جمله اصلی‌ترین آنها می‌توان به میزان ظرفیت سرمایشی دستگاه، برند و نوع آن اشاره کرد. به صورت کلی قیمت چیلر خانگی می‌تواند بین 50 تا 200 میلیون تومان متغیر باشد.

 

سخن پایانی

چیلر خانگی یک سیستم سرمایشی قدرتمند محسوب می‌شود که برای سرمایش محیط‌های مسکونی با مساحت‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع سیستم‌ها مزایای زیادی دارند که از جمله اصلی‌ترین آنها می‌توان به عملکرد و راندمان بالا سرمایشی، امکان کنترل دمای محیط، امکان استفاده از فن کویل‌ها و اوپراتورهای مختلف و… اشاره کرد. البته چیلرهای خانگی دارای معایبی نیز هستند که از جمله آنها می‌توان به هزینه اولیه بالا، نیاز به فضای زیاد و… اشاره کرد. شما میتوانید از طریق شماره تلفن زیر در خصوص انتخاب و خرید مینی چیلر از فروشگاه موراکو، مشاوره رایگان دریافت کنید.

02188600100

 

سوالات متداول

مینی چیلر چیست؟

مینی چیلر یا Mini chiller یک نوع چیلر است که در ابعاد کوچک طراحی شده و معمولا ظرفیت برودتی آن کمتر از 10 تن تبرید است. دستگاه مینی چیلر بر اساس سیکل تبرید تراکمی کار میکند و اصلی ترین و مهم ترین وظیفه آن، تولید آب سرد مصرفی برای سیستم های تهویه مطوبع سرمایش موجود در ساختمان است.

 

مینی چیلر چگونه کار میکند؟

طرز کار دستگاه مینی چیلر به این شکل است که ابتدا گرما از از طریق سیکل تبرید تراکمی تبخیری یا جذبی از آب گرفته و از طریق منتقل کردن آن به وسایل و تجهیزات تهویه مطبوع، سرمایش تولید میکند. معمولا از این نوع سیستم تهویه مطبوع برای ساختمان های مسکونی، صنعتی، فرایندی و… استفاده میکنند.

سوالات متداول

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *