دسته بندی :

لوله کشی vrf چیست؟ اصلی ترین نکات لوله کشی وی آر اف

()
اجرای لوله کشی وی آر اف

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

سیستم تهویه مطبوع vrf از جمله تجهیزاتی به حساب می‌آید که به کمک لوله کشی، سرمایش و گرمایش محیط را تأمین می‌کند. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های طراحی این نوع سیستم تهویه مطبوع، لوله کشی و اجرای صحیح و بدون نقص آن است. چرا که در صورت بروز هر گونه مشکلی در این مجموعه، پیدا کردن آن می‌تواند کار دشواری باشد و همچنین سپردن لوله کشی سیستم وی آر اف به متخصصان حرفه‌ای نیز می‌تواند خیال مصرف کننده را راحت کند.

به صورت کلی نصب و اجرای سیستم وی آر اف کمی پیچیده‌تر از دیگر سیستم‌های تهویه مطبوع مشابه مثل چیلر است. هر دستگاه دارای یونیت بیرونی و داخلی است که با توجه به وسعت پروژه، تعداد یونیت‌های می‌تواند متغیر باشد. اتصالات بین این یونیت‌ها از طریق لوله کشی‌هایی انجام می‌شود که مبرد برای ایجاد تهویه مطبوع از این لوله‌های به خوبی عبور می‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا به بررسی این موضوع پرداخته و راهکارهای مناسبی را به شما معرفی کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشد.

اجرای سیستم vrf

لوله کشی vrf چیست

دستگاه تهویه مطبوع وی آر اف vrf برای اجرا دارای ابعاد مکانیکی و الکتریکی است تا بتواند به بهترین شکل ممکن بازدهی داشته باشد. بخش بزرگی از مراحل اجرای سیستم سرمایشی و گرمایشی وی آر اف باید مد نظر قرار داد، به کاتالوگ این دستگاه باز می‌گردد. در واقع مشخصات و ویژگی‌های این سیستم است که مشخص می‌کنند لوله کشی‌ها باید چطور انجام شوند و اتصالات مورد نظر در چه مکان‌هایی برقرار شوند.

طراحی و اجرای سیستم وی آر اف با ایجاد ارتباط بین یونیت‌های داخلی و خارجی انجام می‌شود. در این مسیر اکثرا از دو لوله استفاده می‌شود که یکی از آنها لوله مایع و دیگری لوله گاز نام دارد. این لوله‌ها باید با جوشکاری صحیح به یک دیگر متصل شوند و باید از تمیزی و بدون نشتی بودن آنها در بخش‌های مختلف مطمئن شوید. با این کار می‌توان تا حد زیادی از هدر رفت مبرد جلوگیری کرد.

سایزبندی و لوله کشی سیستم‌های VRF

در اجرای دستگاه وی آر اف، باید به جنس لوله‌ها نیز توجه کافی داشته باشید. اکثرا در این سیستم‌ها از لوله‌های مسی استفاده می‌کنند که دارای مزایای زیادی است؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. این لوله‌ها در اندازه‌ها و ضخامت‌های متفاوت در بازار موجود هستند.
  2. اکثر سیال‌هایی که در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از این لوله‌ها عبور می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به مبرد، آب گرم، بخار داغ و… اشاره کرد.
  3. لوله کشی مسی می‌تواند در برابر خوردگی از خود مقاومت زیادی نشان دهد و باعث بالا رفتن عمر مفید سیستم شود.
  4. لوله‌های مسی به راحتی قابل تعمیر هستند و جوشکاری آنها نیز در صورت بروز نشتی کار ساده‌ای است.
  5. انتقال حرارت توسط لوله‌های مسی به خوبی با ضریب بالا انجام می‌شود که در تهویه مطبوع این موضوع فاکتور مهمی است.

اصلی‌ترین نکات اجرای وی آر اف

اجرای لوله کشی‌های مسی سیستم‌های vrf دارای نکات ظریفی است که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم:

  1. لوله‌ها باید به کمک پایه‌های نگهدارنده، در محل مورد نظر تثبیت شوند. باید فاصله استفاده از این پایه‌های نگهدارنده به نحوه باشد که لوله کاملا صاف استقرار پیدا کند و در طول زمان دچار تغییر حالت نشود.
  2. لول لوله کشی مجاز برای سیستم وی آر اف، توسط شرکت‌های سازنده تعیین می‌شود و در ساختمان‌هایی که این امکان محقق نمی‌شود، نباید از سیستم تهویه مطبوع vrf استفاده کرد.
  3. نصاب باید از تمیز بودن و خشک بودن لوله‌های مسی اطمینان کافی حاصل کند.
  4. هر سیستم وی آر اف دارای محدوده مجازی از لوله کشی بین یونیت‌های داخلی و خارجی است و برای بازدهی مناسب آن باید طول لوله کشی متناسب با استانداردهای برند تولید کنند به انجام برسد.

طراحی لوله کشی سیستم vrf

طراحی و اجرای این سیستم تهویه مطبوع که از کمپرسور و کندانسور تشکیل شده است و همچنین دارای یونیت‌های داخلی متعددی است، با در نظر گرفتن یونیت بیرون و داخلی انجام می‌شود. همان طور که گفته شد، جنس لوله کشی در این سیستم مسی است و این امکان را فراهم می‌کند که مبرد به میزان دلخواه و بر اساس نوع نیاز کاربران از آن عبور می‌کند.

برای طراحی و اجرای سیستم وی آر اف فاکتورهای مختلفی وجود دارند که فرد طراح باید به همه این فاکتورهای توجه کافی داشته باشد تا عملکرد سیستم در بالاترین حالت قرار بگیرد و از سوی دیگر در صورت بروز نشتی یا مشکل در لوله‌ها، پیدا کردن محل آسیب و دسترسی به آن کار ساده‌ای است. از اصلی‌ترین فاکتورهایی که در طراحی سیستم وی آر اف باید مد نظر قرار داد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شرایط ساختمان و نوع کاربری آن
  2. نوع دستگاه VRF
  3. محل قرارگیری وسایل گرمایش و تولیدکننده حرارت
  4. بررسی دقیق و کامل نقشه‌های مهندسی ساختمان و محل قرارگیری تأسیسات
  5. میزان استفاده از وی آر اف ها و ظرفیت آنها

تمامی این فاکتورها در اجرای سیستم VRF بسیار مهم و حائز اهمیت هستند و از متخصصین این حوزه انتظار می‌رود که با بررسی کامل و جامع تمامی این نکات و فاکتورها، طراحی و اجرای این سیستم را نهایی کنند.

سخن پایانی

لوله کشی بین یونیت‌های داخلی و خارجی سیستم وی آر اف، یک کار تخصصی محسوب می‌شود و اگر به شکل اصولی و درست انجام شود، باعث بالا رفتن عملکرد و راندمان دستگاه و همچنین دسترسی به لوله‌ها در زمان بروز مشکل می‌شود.

رعایت مواد و نکات فنی که در این مطلب اشاره کردیم، کمک می‌کند تا نصب و اجرای این سیستم به گونه‌ای درست انجام شود و دیگر شاهد بروز مشکلات پس از نصب نخواهید بود.

سوالات متداول

برای این کار باید با کسب اطلاع از نقشه دقیق مهندسی ساختمان، مشخصات فنی سیستم وی آر اف را داشته باشید و با توجه کافی به فاکتورهایی مثل طول استاندارد لوله کشی، فاصله مجاز به یونیت‌ها عملیات را اجرا کرد.
طراحی و اجرای لوله کشی دستگاه وی آر اف، نسبت به دیگر سیستم‌های تهویه مطبوع پیچیده‌تر است و این موضوع ضرورت سپردن این کار به متخصص با تجربه را نشان می‌دهد.
سیستم وی آر اف، از دسته تجهیزاتی در تهویه مطبوع به حساب می آید که به کمک لوله کشی، سرمایش و گرمایش محیط را تأمین میکند. یکی از اصلی ترین بخش ها در طراحی سیستم وی آر اف، لوله کشی آن و اجرای صحیح و به نقص است.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *