دسته بندی :

چه تفاوتی بین انواع کولر های گازی و اسپیلت وجود دارد؟

()
انواع کولر های گازی

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

شاید تا به حال این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که تفاوت اسپلیت و کولر گازی چیست و کدام یک کارایی و عملکرد بهتری دارد؟ همانطور که میدانید، در حال حاضر مدل های مختلفی از این نوع سیستم های تهویه مطبوع در بازار وجود دارند که هر کدام ویژگی ها مزایای خاص خود را دارند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با انواع مدل های این سیستم های تهویه مطبوع و تفاوت های آنها به صورت کامل آشنا کنیم، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

تفاوت اسپلیت و کولر گازی در چیست؟

همان طور که گفته شد، با توجه به روند گرم شدن کره زمین در طی سالیان اخیر، این موضوع دارای اهمیت بسیاری است که بتوانیم بهترین نوع وسیله خنک کننده را برای منزل خود تهیه کنیم. در واقع باید با مقایسه این دو نوع وسیله خنک کننده و با توجه به محل زندگی و نوع استفاده شما، بهترین وسیله خنک کننده را انتخاب کنید. در یک تعریف ساده میتوان گفت که کولر گازی در واقع یک سیستم دو تکه است و ممکن است برای فضا های کوچک گزینه مناسبی نباشد. اسپیلت نیز یکی از انواع کولر های گازی است که یک تکه بوده و برای مکان هایی که امکان نصب دو بخش کولر وجود ندارد، میتواند مناسب باشد.

 

کولر های گازی

تفاوت اسپلیت و کولر گازی

یکی از انواع کولر هایی که در این مقاله به معرفی آن ها می‌پردازیم، کولر های گازی هستند. قبل از معرفی کولر های گازی بهتر است آمار را بررسی کنیم. طبق بررسی ها این نوع از وسایل خنک کنننده دارای محبوبیت بسیاری هستند و در مناطقی که آب و هوای گرم و مرطوبی دارند، استفاده زیادی دارند. البته شاید این موضوع تعجب آور باشد که چرا این نوع از وسایل خنک کننده از محبوبیت بالایی برخوردار هستند؟ ولی طبق آمار حدود 60 درصد از خانوار های ایرانی از کولر های گازی استفاده می‌کنند. البته این آمار روز به روز در حال افزایش است!

در واقع به دلیل وجود امکانات و قابلیت های منحصر به فرد کولر های گازی است که باعث شده است این نوع از دستگاه های خنک کننده در بین همه کولر ها و سیستم های خنک کننده محبوبیت بیشتر داشته باشند. این سیستم های خنک کننده توانایی و قدرت بسیار بیشتر در خنک کردن محیط دارند. در کنار توانایی ها و قدرت بالایی که دارند، از انرژی کمتری استفاده می‌کنند!

از دست ندهید: چرا کولر گازی بوی بد میدهد؟

 

معرفی انواع کولر های گازی

همان طور که در اول مقاله نیز گفته شد، سیستم ها و دستگاه های خنک کننده امروزه به بخش جدایی ناپذیر و همیشگی هر منزلی تبدیل شده‌اند. از این رو بسیار مهم است که بدانیم دستگاه خنک کننده ای که انتخاب می‌کنیم چه مقدار انرژی مصرف میکند و چه مقدار فضا را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت اسپلیت و کولر گازی نیز بهتر است با انواع مدل های کولر گازی آشنا شد.

در بازار کولر های گازی در انواع مختلفی به فروش می‌رسند که هر فردی بر اساس نوع نیاز و ویژگی های مدنظر خود می‌توانید کولر گازی منحصر به فرد خود را خریداری و تهیه کند.

 

1.کولر گازی مرکزی

یکی از بهترین مدل های انواع کولر گازی که برای خانه های بزرگ طراحی شده است، کولر گازی مرکزی است. این نوع کولر های گازی به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند تمامی اتاق ها و مناطق منزل را خنک کنند. نحوه کار این نوع کولر ها دقیقا مانند اسپیلت ها است. تنها تفاوت آن ها این است که اکثرا این نوع سیستم سرمایشی را با نام سیستم داک می‌شناسند.

شاید جالب باشد اگر بدانید که کولر های گازی مرکزی مانند سایر کولر های گازی از مبرد در جذف هوای داخلی منزل استفاده می‌کنند. کولر گازی مرکزی از دو واحد داخلی و خارجی تشکیل شده است. واحد خارجی آن متشکل از کندانسور و کمپرسور است و همچنین واحد های داخلی را نیز سیم پیچ اپراتور و کنترل کننده تشکیل داده‌اند.

 

2.کولر گازی پنجره ای

یکی دیگر از انواع کولر های گازی، کولر گازی پنجره ای هستند که در اندازه های مختلف تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. این نوع کولر های گازی می‌توانند بهترین انتخاب برای اتاق های کوچک و یک نفره باشند. در واقع کولر های گازی پنجره ای به عنوان قهرمانان خنک کننده فضاهای کوچک معرفی شده‌اند.

همچنین می‌توان گفت که این مدل سیستم های تهویه مطبوع به عنوان متداول ترین و پر استفاده ترین نوع نیز شناخته می‌شوند. اگر این نوع کولر ها را از نزدیک مشاهده کرده باشید، متوجه می‌شوید که تمام دستگاه های مربوط به کولر در فضای داخلی آن محصور شده‌اند. این نوع دستگاه ها هوای گرم منزل را به بیرون انتقال داده و هوای خنک را به داخل منزل انتقال می‌دهند.

همان طور که از اسم این نوع کولر های گازی پیداست، این کولر ها در پنجره ها با ایجاد سوراخ هایی قابل نصب هستند. همچنین شاید جالب باشد اگر بدانید که برخی از این نوع کولر های گازی دارای ریموت هایی نیز هستند که از راه دور قابل کنترل هستند.

 

برخی از مزایای کولر های گازی پنجره ای:

نصب این دستگاه‌های خنک کننده بسیار کم هزینه و آسان است.

نگهداری از این کولرهای گازی بسیار آسان خواهد بود.

این دستگاه‌ها قیمت پایین‌تری در میان انواع کولر گازی دارند.

نصب این خنک کننده‌ها بسیار آسان است.

 

3.کولر های گازی پرتابل

یکی دیگر از انواع کولر های گازی که در مقاله بررسی تفاوت اسپلیت و کولر گازی قصد معرفی آن را داریم، کولر گازی پرتابل است. کولر های گازی پرتابل شباهت بسیار نزدیکی با کولر های پنجره ای دارند. در واقع این نوع کولر های گازی نیز مانند کولر های گازی پنجره ای، تمام اجزای تشکیل دهنده آن در فضای داخلی کولر قرار دارند. تنها وجه تمایز این نوع کولر های گازی با کولر های گازی پنجره ای، امکان انتقال این کولر های گازی به اتاق ها و مکان های دیگر است!

تنها نکاتی که باید در هنگام انتقال این نوع کولر های گازی رعایت کنید این است که از نزدیک بودن پنجره و پریز برق به این کولر ها اطمینان حاصل کنید. از این رو اگر به دنبال سیستم های خنک کننده موقتی برای منزل خود هستید، کولر های گازی پرتابل می‌توانند بهترین انتخاب برای شما باشند. در واقع امکان استفاده از این کولر های گازی در هر مکانی وجود دارد و همچنین این کولر های گازی نیازی به فضای بزرگی ندارند! کولر های گازی پرتابل در داخل خانه قرار داده می‌شوند و از این رو فن اپراتور این نوع کولر های گازی به صورت مداوم برای تبخیر رطوبت متراکم شده کار می‌کند.

 

برخی از مزایای کولر های گازی پرتابل:

راه‌اندازی سریع و نصب آسان

امکان انتقال آن به هر جای خانه

بدون نیاز به نصب دائمی

 

4.کولر های گازی ایستاده

از دیگر انواع کولر های گازی که در این مقاله به معرفی آن خواهیم پرداخت، کولر گازی ایستاده است. این نوع کولر های گازی به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی می‌توانند بر روی زمین قرار بگیرند.

این کولر گازی برای کسانی طراحی شده است که می‌خواهند به جای نصب کولر خود در پنجره یا سقف، بر روی زمین قرار دهند. کولر های گازی ایستاده از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند. بخش داخلی کولر های گازی ایستاده بر روی زمین قرار دارد و بخش خارجی این کولر ها بدون نیاز به کانال کشی به راحتی قابل نصب هستند.

یکی از بزرگترین مزیت های این نوع کولر های گازی که آن را از دیگر کولر های گازی متمایز کرده است، امکان بررسی فیلتر هوا است. از این رو کولر های گازی ایستاده برای کسانی که دچار مشکلات و بیماری های تنفسی هستند می‌تواند بهترین گزینه باشد. همچنین از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این کولر های گازی می‌توان به قدرت بالای آن ها در خنک کنندگی محیط اشاره کرد.

در واقع سیستم این نوع کولر ها به گونه ای طراحی شده است که بتوانند هوای محیط را در سطح پایین خنک نگه دارند. این در حالی است که کولر های گازی پنجره ای یا پرتابل این نوع ویژگی را ندارند و در یکنواخت کردن دمای محیط به خوبی نمی‌توانند عمل کنند.

 

اسپیلت

یکی دیگر از انواع سیستم های خنک کننده که در بازار وجود دارند، اسپلیت ها هستند. در واقع این اهمیتی ندارد که شما در چه منطقه ای زندگی می‌کنید. اسپیلت ها به گونه طراحی شده اند که می‌توانند دمای منزل را در هر آب و هوایی خنک کنند. خوشبختانه این نوع سیستم های خنک کننده در انواع مدل ها و قیمت ها در بازار وجود دارند که می‌تواند بر اساس نیاز خود، وسیله خنک کننده مورد نظر خود را خریداری کنید.

 

معرفی انواع اسپلیت ها

انواع اسپیلت

قبل از هر کاری بهتر است با کسب آگاهی در خصوص انواع اسپیلت ها و مدل های آن، میتوانید با اصلی ترین تفاوت اسپلیت و کولر گازی آشنا شوید. اسپیلت ها در انواع مختلفی طراحی می‌شوند و از این رو دارای اندازه ها و کاربرد های متفاوتی هستند. از این رو باید با کسب آگاهی در خصوص انواع اسپیلت های موجود در بازار، بهترین مدل اسپیلت را که برای منزل شما مناسب است را پیدا کرده و خریداری کنید.

همچنین باید این نکته را بدانید که اسپیلت ها در انواع مختلف دیواری، سقفی کاستی، ایستاده، زیر سقفی و سقفی کانالی تقسیم می‌شوند. همه این مدل ها دارای کاربرد های متفاوتی هستند و همچنین برخی از این نوع از اسپیلت ها به علاوه سیستم سرمایشی، دارای سیستم گرمایشی نیز هستند که می‌توانند خیال شما را برای زمستان های سرد راحت کنند. برای اینکه بتوانید با انواع اسپیلت ها بیشتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنم که ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 

1.اسپیلت های دیواری

قیمت اسپلیت

یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین نوع اسپیلت ها، اسپیلت های دیواری هستند! اسپیلت های دیواری از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده اند که هر کدام از این بخش ها توسط لوله های مسی به یکدیگر متصل هستند. این نوع از اسپیلت ها به دلیل کارایی که دارند، بیشتر فروش را به خود اختصاص داده‌اند و مناسب ترین سیستم سرمایشی برای محیط های خانگی و اداری هستند.

همچنین اسپیلت ها دارای ظرفیت بین 7 هزار تا 36 هزار بی تی یو نیز هستند و بر روی دیوار قابل نصب هستند. از این رو قبل از خرید اسپیلت دیواری بهتر است نسبت به متراژ کردن محیط و فضای خانه خود اقدام کنید. قیمت این نوع از اسپیلت ها از 5 میلیون تومان شروع می‌شود که میتواند در مارک ها و برند های مختلف خریداری کنید.

 

2.اسپیلت های ایستاده

از دیگر انواع اسپیلت ها که میتوان به آن اشاره کرد، اسپیلت های ایستاده هستند. این نوع اسپیلت ها در ظرفیت های بالا تولید می‌شوند و از این رو برای محیط های اداری و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین شاید جالب باشد اگر بدانید که این نوع از اسپیلت ها با برق سه فاز کار می‌کنند و به همین دلیل مناسب محیط های بزرگ مانند مساجد، تالار ها و سالن ها هستند. همچنین لازم به ذکر است که این نوع اسپیلت ها فضای کمی را به خود اختصاص می‌دهند و همچنین در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می‌کنند. این نوع از اسپیلت ها به طور ایستاد در محیط قرار می‌گیرند و دارای کمپرسور اسکرال هستند. همچنین فاصله لوله کشی بین بخش داخلی و کندانسور این کولر ها نیز بیشتر از اسپیلت های دیواری است.

اسپیلت های ایستاده در ظرفیت های 48، 60، 80 و 96 هزار بی تی یو تولید می‌شوند. به دلیل کارایی بالایی که این کولر ها دارند، از قیمت 14 میلیون تومان به بالا در بازار وجود دارند که میتوانید در صورت نیاز خریداری کنید.

 

3.اسپیلت سقفی کاستی

قیمت کولر گازی

یکی از زیبا ترین و شیک ترین اسپیلت های موجود در بازار که مناسب فضا ها و محیط های اداری است، اسپیلت های سقفی کاستی هستند. این اسپیلت ها به گونه ای عمل می‌کنند که می‌توانند گرما و سرما تولید شده را از سقف به چهار طرف زمین پخش کنند و دمای محیط را متعادل کنند.

از آنجایی که بخش اصلی این اسپیلت ها در سقف کاذب قرار گرفته است و دیده نمی‌شود، تنها بخش پنل زیبایی خود را نشان می‌دهد. همچنین این نوع اسپیلت ها دارای کنترل و ریموت هستند و می‌توان این نوع اسپیلت ها را از راه دور نیز کنترل کرد.

حتما مطالعه کنید: کولر گازی چیست؟ اجزا، انواع، نحوه کار

 

4.اسپیلت سقفی کانالی

یکی دیگر از انواع سیستم های خنک کننده موجود در بازار، اسپیلت سقفی کانالی است. در این نوع از اسپیلت ها، لوله کشی بین بخش داخلی و خارجی از سایر اسپیلت های موجود در بازار می‌تواند طولانی تر باشد.

از این رو بخش داخلی این کولر ها که در سقف کاذب قرار دارد، می‌تواند با ایجاد چندین دریچه خروجی هوا، فضای محیط را خنک کند. در واقع این نوع کولر ها همچنین می‌توانند تنها با ایجاد یک کانال دمای محیط را متعادل کرده و خنک یا گرم کنند.

 

5.اسپیلت های زیر سقفی زمینی

یکی دیگر از انواع اسپیلت ها که مناسب مکان هایی است که دارای سقف کاذب نیستند، اسپیلت های زیر سقفی زمینی هستند. برای نصب این اسپیلت ها می‌توانید بخش داخل را زیر سقف، روی دیوار یا حتی کمی بالاتر از سطح زمین قرار دهید.

 

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، در بازار کولر های گازی و اسپیلت ها در انواع مختلف طراحی و فروخته می‌شوند. شما می‌توانید بر اساس نوع نیاز، متراژ و محیط منزل خود، کولر مورد نظر خود را خریداری کنید. در واقع یکی از مهم ترین تفاوت های کولر های گازی معمولی و اسپیلت ها این است که اسپیلت ها می‌توانند علاوه بر خنک کردن محیط در بهار و تابستان، در فصل های پاییز و زمستان نیز محیط را گرم کنند و خیال شما را راحت کنند.

 

سوالات متداول

کولر گازی اسپلیت چه معایبی دارد؟

از جمله اصلی ترین معایب کولر گازی اسپلیت میتوان به مصرف انرژی بالا، هزینه تعمیرات و نگهداری، قیمت بالا دستگاه اشاره کرد.

 

انواع کولر گازی کدام اند؟

از جمله متداول ترین انواع کولر گازی موجود در بازار میتوان به کولر گازی پنجره ای، ایستاده، پرتابل و سقفی اشاره کرد.

 

انواع اسپلیت کدام اند؟

اسپلیت های به مدل های دیواری، سقفی کانالی، سقفی کاستی، زمینی، ایستاده و… تقسیم بندی میشوند.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *