دسته بندی :

چرا کولر گازی بوی بد میدهد؟ | روش رفع بوی بد کولر گازی

()
بوی بد کولر گازی

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

بوی بد کولر گازی در فصل تابستان و در اوج گرما می‌تواند لذت یک استراحت را از شما بگیرد! در گرمای طاقت فرسا تابستان که همه خانه‌های به استفاده از کولر گازی نیاز دارند، بوی بد از کولر گازی یکی از متداول‌ترین مشکلات این سیستم تهویه مطبوع است. بوی بدی که از کولر گازی ساطع می‌شود، می‌تواند آزاردهنده باشد. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی بروز پیدا کند.

در ادامه این مقاله از موراکو قصد داریم تا شما را با دلایل رایج بروز این مشکل آشنا کنیم. این بو می‌تواند از هر نوعی مثل بوی رطوبت یا بوی سوختی و حتی بوی دود باشد.

 

چرا کولر گازی بوی بد می‌دهد؟

بوی بد از کولر گازی

 

یکی از مشکلات متداول کولر گازی در فصل تابستان، بوی بد کولر است؛ ولی مشکل اصلی این است که مشخص نیست این بو از کولر است یا از چیزی دیگر و اینکه چه نوع بویی نشان دهنده وجود مشکل در این نوع سیستم برودتی است. برای حل این مشکل ابتدا باید آگاهی لازم را به دست آورد. در ادامه این مقاله از موراکو قصد داریم تا برخی از متداول ترین دلایل ایجاد بوی بد در کولر گازی را به شما معرفی کنیم، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

بوی اگزوز ماشین از کولر گازی

در دستگاه برودتی کولر گازی موتور احتراق وجود ندارد؛ از این رو دلیل نیز وجود ندارد که کولر گازی بوی اگزوز خودرو بدهد. از آنجایی که کولر گازی از برخی گازهای خاص استفاده می‌کند ممکن است زمانی که گرم می‌شود، شما کمی بوی دود اگزوز ماشین احساس کنید.

ساطع شدن این بو از کولر گازی می‌تواند به این دلیل باشد که نشتی در مسیر گاز مبرد کولر وجود دارد. مبرد یک نوع گاز خنک کننده است که در داخل کولر گازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ایجاد نشتی در مسیر ورود آن به کولر گازی، می‌تواند عملکرد سیستم را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین ممکن است مواد شیمیایی در هوا آزاد شده و در نتیجه برای محیط خطر آفرین باشد.

معمولا از فریون به عنوان مبرد در سیستم‌های تهویه مطبوع کولر گازی استفاده می‌کنند؛ ولی از سال 2010 استفاده از این گاز ممنوع شده است و گفته شده است که از آن سال به بعد دیگر هیچ دستگاه با گاز فریون تولید نشده است. فریون قادر است گرما را از محیط گرفته و در بیرون رها کند. استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع قدیمی می‌تواند برای محیط خطرآفرین باشد، از این رو در صورتی که سیستم تهویه مطبوع شما دچار نفت فرون شده است، باید مراقب باشید و برای حل مشکل سریعا اقدام کنید.

با اینکه گاز فریون بوی خاصی ندارد، ولی قابل تشخیص است. نشتی فریون از کولر گازی بویی مانند گازی خنک کننده خودرو دارد که با بویی شیرین همراه است. همچنین از آنجایی که فریون سنگین‌تر از هوا است، برای مدت طولانی در هوا باقی نمی‌ماند.

اگر کولر گازی شما بویی شبیه به مواد شیمیایی از خود ساطع می‌کند، باید سریعا توسط کارشناسی بررسی شود. نشتی گاز فریون می‌تواند خطرناک باشد، ولی حضور به موقع کارشناس با تجربه باعث می‌شود که مشکل پیش آمده در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شود. در این فاصله بهتر است پنجره‌ها را باز کرده و تا بو از بین رفته و هر گونه اثر منفی ناشی از مواد شیمیایی نیز کاهش پیدا کند.

 

 

بوی سوختگی؛ یکی از انواع بوی بد کولر گازی

در برد مدار کولرگازی، قطعات الکتریکی زیادی مثل فن‌ها، کمپرسورها و… وجود دارند. اگر کولر گازی بوی سوختگی پلاستیک می‌دهد، احتمالا یک یا چند قطعه در کولر گازی در حال سوختن هستند. در این صورت باید بلافاصله کولر گازی را خاموش کرده و از یک کارشناس با تجربه برای حل مشکل کمک بگیرید. به هیچ عنوان سعی نکنید این مشکل را به تنهایی حل کنید زیرا ممکن است خطراتی برای شما به همراه داشته باشد.

یکی دیگر از دلایل بروز بوی سوختگی از کولر گازی، تجمع زیاد گرد و غبار در این سیستم که معمولا به دلیل استفاده نشدن کولر گازی در مدت زیاد ایجاد می‌شود. وقتی کولر گازی پس از مدت طولانی شروع به کار می‌کند؛ گرد و غبار موجود در آن ممکن است بسوزند و بوی بدی را ایجاد کنند. البته این بو کاملا موقتی است و نیازی نیست نگران آن باشید. ولی اگر بو باقی ماند، باید کولر گازی را خاموش کرده و با یک کارشناس ارتباط برقرار کنید.

 

بوی تخم مرغ گندیده از کولر گازی

بوی بد فاسد از کولر گازی معمولا به دلیل وجود جوندگان مرده یا موجودات زنده گیر کرده و کولر است. در این حال بوی مشخصی می‌اید که با هیچ بوی دیگری نمی‌توان آن را اشتباه گرفت. این امکان وجود دارد که پرندگان یا حشرات در کولر گازی لانه سازی کنند یا به کانال‌ها پناه ببرند.

با گذشت زمان از لاشه این حیوانات بوی نامطبوعی ایجاد می‌شود که به محض روشن شدن کولر گازی، این بو وارد محیط می‌شود. همچنین باید اضافه کرد که خشک شدن یا گیر کردن حیوانات در کولر گازی می‌تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند.

در این حالت بهتر است همیشه دستگاه خود را دو از هر گونه آفت نگهداری کنید تاز چنین اتفاقات ناگواری دیگر نیافتند. در خصوص بروز چنین مشکلی باید با یک کارشناس ارتباط برقرار کرده و حیوان مرده را خارج کنید یا مشکل را خودتان به تنهایی برطرف کنید.

 

بوی نم و کپک از کولر گازی

رفع بوی بد کولر گازی

یکی از شایع‌ترین بو هایی که ممکن است از کولر گازی ممکن است ساطع شود، بوی بد و کهنه است. اگر کولر گازی بوی نم یا کپک می‌دهد این احتمال وجود دارد که آب در ظرف تخلیه یا مسیر تخلیه تجمع کرده باشد که به مرور زمان می‌تواند باعث رشد قارچ شود. همچنین در صورت نشتی می‌تواند نشانه‌هایی نیز داشته باشد؛ به عنوان مثال ممکن است از دیوار آب چکه کند. همچنین تجمع آب در کولر گازی نیز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که بهتر است این موضوع توسط یک کارشناس با تجربه بررسی شود.

یکی دیگر از دلایل وجود بوی نم و کپک، کثیف شدن فیلترهای دستگاه تهویه مطبوع است. اگر در منطقه با آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنید و کولر گازی خود را پس از مدت طولانی روشن می‌کنید، بیاد بدانید که رطوبت می‌تواند در فیلترهای دستگاه تجمع کند. برای رفع بوی بد ناشی از کثیف بودن فیلترها نیز میتوانید با یک کارشناس با تجربه ارتباط برقرار کنید یا خودتان به تنهایی فیلترهای دستگاه را با احتیاط جدا کرده و شستشو دهید.

 

بوی دود سیگار از کولر گازی

اگر در منزلسیگاره می‌کشید، این احتمال وجود دارد که کولر گازی بوی سیگار کهنه را بدهد. وجود این بو نامطبوع می‌تواند باعث ایجاد آلرژی و سردرد شود. کویل‌ها و فیلترهای کولر گازی دیواری و… می‌توانندد بوی دود سیگار را جذب کنند؛ در نتیجه وقتی که کولر گازی روشن می‌شود ذرات توتون در هوای محیط پخش می‌شوند و فضای ناخوشایندی را به وجود می‌آورند.

این مشکل مانند تمامی مشکلات دیگر راهکاری ساده دارد. برای از بین بردن بویسیگاره از دریچه‌های کولر گازی، هر یک الی دو ماه فیلترهای هوا را تعویض کنید و کولر گازی را به صورت مرتب سرویس کنید. همچنین بهتر است در فضای باز سیگار بکشید تا از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید.

 

سخن پایانی

چند نکته اصلی وجود دارند که در زمان ساطع شدن بوی بد از کولر گازی باید مد نظر خود قرار دهید. به هیچ عنوان سعی نکنید که خودتان به تنهایی تعمیرات کولر گازی را انجام دهید! همیشه با یک متخصص با تجربه تماس گرفته تا این کار را برای شما به بهترین نحو انجام دهد. برای ایمنی و همچنین پیشگیری از ایجاد حادثه، به اجزای الکتریکی و آب توجه داشته باشید زیرا ممکن است باعث برق گرفتگی شوند.

اگر خودتان به اندازه کافی برای تعمیر و سرویس کولر گازی تخصص و مهارت دارید، بهتر است قبل از اینکه شروع کنید، دفترچه راهنمای کولر گازی را به طور کامل مطالعه کنید و ابزارهای مناسب برای این کار را جمع آوری کنید. سپس منبع اصلی تغذیه کولر گازی را قطع کرده و از تجهیزات حفاظت شخصی استفاده کنید.

همچنین سعی نکنید بوی بد ایجاد شده را با استفاده از تصفیه کننده یا خوش‌بوکننده از بین ببرید؛ زیرا این کار فقط اوضاع را بدتر می‌کند. تأخیر در تعمیر کولر گازی فقط می‌تواند به سیستم تهویه مطبوع شما آسیب وارد کند. پس توجه داشته باشید که هر چه سریع‌تر مشکل پیش آمده را حل کنید تا هزینه زیادی برای شما ایجاد نشود.

 

سوالات متداول

چطور بوی بد کولر گازی را از بین ببریم؟

اگر می‌خواهید بوی بد کولر گازی منزل خود را از بین ببرید، باید فقط به سرویس منظم کولر گازی خود توجه کنید. با اینکه برخی از تعمیرات میتوانید خودتان به تنهایی انجام دهید ولی برخی دیگر را باید کارشناس با تجربه انجام دهد.

 

عدم برطرف کردن بوی بد کولر گازی چه مشکلی را ایجاد می‌کند؟

به هیچ عنوان برای از بین بردن بوی بد کولر گازی از خوش‌بوکننده استفاده نکنید. حل نشدن مشکل به موقع باعث می‌شود که هزینه تعمیرات افزایش پیدا کند و حتی مجبور شوید که کولر گازی را تعویض کنید.

 

چرا کولر گازی بوی بد می‌دهد؟

دلایل مختلفی وجود دارند که باعث ایجاد بوی بد در کولر گازی می‌شوند که از جمله اصلی‌ترین آنها می‌توان به گاز مبرد، تجمع زیاد گرد و غبار، حشرات و موجودات گیر کرده در دستگاه و… اشاره کرد.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *