دسته بندی :

معرفی اجزای داخلی vrf؛ از یونیت خارجی vrf تا اتصالات

()
یونیت خارجی vrf

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

سیستم تهویه مطبوع VRF یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی به حساب می‌آید که دارای مزایا و معایبی مختلفی است و از آن می‌توان در مکان‌های مختلف استفاده کرد. این نوع سیستم تهویه مطبوع از اجزای مختلفی تشکیل شده است که اگر بخواهیم مهم‌ترین اجزای سیستم VRF را به شما معرفی کنیم می‌توان به یونیت داخلی، خارجی و لوله‌ها و اتصالات اشاره کرد.

هر کدام از این بخش‌ها از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند و کارایی خاص خود را دارند و اگر اشتباهی در تولید و جاگذاری این قطعات پیش بیاید، عملکرد کلی سیستم دچار اختلال می‌شود. اگر قصد دارید تا بیشتر و بهتر با قطعات تشکیل دهنده سیستم وی آر اف و کاربردهای آنها بیشتر و بهتر آشنا شوید، خوشحال می‌شویم که در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

یونیت خارجی vrf        

واحد داخلی سیستم وی آر اف یکی از مهم‌ترین اجزای این سیستم است که درون خانه نصب و راه اندازی می‌شود. اصلی‌ترین کاربرد این بخش، پخش هوای سرد یا گرم در داخل ساختمان است.

انواع مختلف یونیت داخلی VRF

در بازار انواع مختلفی از یونیت داخلی سیستم vrf وجود دارند که افراد می‌توانند بسته به نیاز و بودجه‌ای که در اختیار دارند، اقدام به خرید سیستم vrf مورد نظر کنند. در ادامه هر یک از این سیستم‌ها را به صورت کامل به شما معرفی می‌کنیم:

  1. پنل دیواری: این نوع از پنل‌ها دارای ظاهری شبیه به پنل‌های داخلی داکت اسپیلت هستند که روی دیوار نصب می‌شود. در این نوع پنل‌ها می‌توان در منازل، محیط‌های اداری و حتی فروشگاه‌های کوچک استفاده کرد. البته دیوارهای این مکان باید فضای کافی برای نصب این نوع پنل را داشته باشند.
  2. پنل کاستی: پنل‌های کاستی قادر هستند تا جریان هوا را از چهار طرف یا فقط یک طرف وارد محیط کنند. در اکثر فروشگاه‌ها و فضای‌های بزرگ به خاطر استفاده از تایل در سقف، از این نوع پنل‌های اسفتاده می‌کنند. البته بهتر است بدانید که وی آر اف دارای پنل کاستی، از دیگر انواع مختلف یونیت‌های داخلی وی آر اف بالاتر است.
  3. یونیت داخلی سقفی vrf: این مدل از پنل‌ها در خانه و ساختمان‌هایی که دارای سقف کاذب هستند، نصب می‌شوند. این پنل‌های اکثرا قیمت پایینی دارند و صدای کمتری ایجاد می‌کنند.
  4. یونیت داخلی داکتی vrf: پرتاب باد در پنل‌های کانالی وی آر اف بسیار مناسب و سریع است؛ از این رو در مکان‌هایی مثل راهروهای ساختمان‌های تجاری، لابی‌ها و… مورد استفاده قرار میگیرند. دقت داشته باشید که صدای تولید شده توسط این سیستم‌ها زیاد است و به همین خاطر برای خانه‌های مسکونی و محیط‌های اداری گزینه مناسبی نیستند.

یونیت خارجی vrf

یونیت‌های داخلی بیرون از ساختمان‌های نصب و راه اندازی می‌شوند و مسئول فراهم کردن گرما و سرمای مورد نیاز یونیت‌های داخلی وی آر اف هستند. از نوع یونیت‌ها به صورت تکی یا چند بخشی می‌توانند نصب شوند. از دیگر وظایف اصلی یونیت خارجی vrf می‌توان به تخلیه کردن گرمای اضافی اشاره کرد.

از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده یونیت خارجی وی آر اف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کمپرسور: کمپرسور قلب تپنده سیستم وی آر اف به حساب می‌آید که وظیفه اصلی فشرده سازی و به جریان انداختن مبرد را بر عهده دارد.
  2. کندانسور: این قطعه در همکاری با کمپرسور به گردش بهتر مبرد کمک می‌کند و باعث پخش گاز مبرد در لوله‌های اتصالی بین یونیت خارجی و یونیت داخلی vrf می‌شود.
  3. فن کندانسور: فن‌ها با چرخش خود، باعث انتشار سریع‌تر مبرد در لوله‌های اتصالی می‌شوند.
  4. بای پس فشار: این قطعه باعث تنظیم فشار هوا و مبرد در یونیت داخلی می‌شود.
  5. جدا کننده روغن: در یونیت خارجی vrf همیشه مقداری روغن اضافه وجود دارد. این جدا کننده جلوی ورود روغن اضافی به بخش‌های دیگر و یونیت‌های داخلی را می‌گیرد.

از دیگر قطعات کاربردی در یونیت خارجی می‌توان به سوپر کولر، مبدل حرارتی صفحه‌ای و مبدل بازیافت حرارت موتور اشاره کرد.

شبکه لوله کشی و کابل‌ها

از دیگر مهم‌ترین اجزای سیستم سرمایشی و گرمایشی وی آر اف می‌توان به بخش‌های اتصالی اشاره کرد. این بخش شامل لوله‌های اتصال دهنده یونیت خارجی و داخلی و سیم کشی‌های الکترونیک می‌شوند. سیستم سیم کشی نیروی برق را به دستگاه وی آر اف منتقل می‌کند و لوله‌های نیز وظیفه اصلی انتقال مبرد را بین دو واحد بر عهده دارند.

سیستم‌های کنترلی

سیستم وی آر اف مانند هر سیستم تهویه مطبوع دیگری نیازمند سیستم‌های کنترلی تنظیم دما است. این بخش توسط دستگاه‌های کنترلی مثل ریموت یا کنترل پنل انجام می‌شود. شاید جالب باشد اگر بدانید که در این نوع از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی از هوش مصنوعی برای کنترل بهتر و دقیق‌تر دما استفاده می‌کنند.

سنسورها

سنسورها یا همان حسگرها معمولا برای اندازه گیری دما، رطوبت و دیگر پارامترهای مربوط به کیفیت هوا وی آر اف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اطلاعات سنسورها به سیستم‌های کنترل کمک می‌کند تا بتوانند دما را بهتر مدیریت کنند.

سخن پایانی

در این مقاله از فروشگاه موراکو سعی کردیم تا شما را با اجزای مختلف سیستم وی آر اف و کاربردها و ویژگی‌های هر کدام به صورت کامل و مجزا آشنا کنیم. یک سیتسم vrf از سه بخش کلی یونیت خارجی، داخلی و لوله‌های اتصای تشکیل شده است تا بتواند هوای گرم یا سرد را وارد ساختمان و محیط مورد نظر کند.

این نوع سیستم‌های از اجزای تخصصی و جزئی زیادی تشکیل شده‌اند و از این رو باید هر کدام از این قطعات با دقت بسیار بالا نصب و جاگذاری شوند تا سیستم بتواند عملکرد خوبی را از خود نشان دهد.

اگر درباره انتخاب و خرید سیستم تهویه مطبوع وی آر اف سوالی در سر دارید خوشحال می‌شویم که در بخش کامنت‌های با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.

سوالات متداول

بله، یکی از اجزای تشکیل دهنده سیستم‌های وی ار اف که تأثیر بسزایی روی عملکرد ان دارد، فیلتر است.
کمپرسورهای وی آر اف با دور ثابت یا این‌ورتر شناخته می‌شوند. کمپرسورهای این‌ورتر معمولا مصرف برق کمتر و قیمت بالایی دارند.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *