دسته بندی :

هر آن چیزی که در خصوص کولر های آبی و مزایا آن باید بدانید!

()
کولر های آبی

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

در طی سال های اخیر به دلیل گرم شدن کره زمین، همه ما شاهد تابستان های گرم و طاقت فرسایی هستیم. به گونه ای که نمی‌توان بدون کولر های آبی و سیستم خنک کننده زندگی کرد.

از این رو باید هر خانه ای از سیستم های خنک کننده استفاده کند تا بتواند دمای منزل را خنک نگه دارد. سیستم های خنک کننده در انواع اقسام مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند که هر کدام از آن ها کاربرد های متفاوتی دارند.

امروز در این مقاله قصد داریم تا باهم با کولر های آبی و این سیستم های خنک کننده آشنا بشویم. از این رو به شما پیشنهاد می‌کنم که ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 

معرفی کولر های آبی

کولر های آبی

کولر های آبی از بهترین و پرطرفدار ترین سیستم های خنک کننده هوای داخل منزل به حساب می‌آیند. این دستگاه ها و سیستم های خنک کننده در خانه ها، محل های کار، فروشگاه ها و سایر فضا ها استفاده می‌شوند تا بتوانند از طور روز های گرم و طاقت فرسای تابستانی، هوای داخلی را خنک کنند.

کولر آبی همانطور که از اسمش پیداست، برای خنک کردن فضا، به آب نیاز دارد. این نوع کولر ها دارای پمپ آب هستند که آب داخل کولر را به اطراف کولر آبی پخش می‌کنند.

در این صورت هوایی که از بیرون وارد کولر آبی میشود به این آب برخورد کرده و سپس از طریق یک فن وارد فضای داخلی منزل می‌شود و فضا را خنک می‌کند.

به این ترتیب کولر های آبی فضای داخلی منازل را خنک میکنند و از این رو از پرطرفدار ترین سیستم های خنک کننده هوا در فصل تابستان به حساب می‌آیند.

 

مزایای استفاده از کولر های آبی

همانطور که گفته شد، کولر های آبی از پرطرفدار ترین سیستم های خنک کننده هوا در ایران به حساب می‌آیند که افراد زیادی از این سیستم در شهر های مختلف استفاده می‌کنند.

این سیستم های خنک کننده دارای ویژگی ها و مزایای بسیار زیادی هستند که برای آشنایی بیشتر شما با این مزایا و به طور کلی با کولر آبی، در ادامه به معرفی و بررسی مزایای استفاده از کولر های آبی پرداخته‌ایم پس ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 

1.قابل تنظیم بودن میزان خنکی هوا

کولر سلولزی چیست

یکی از مزایا منحصر به فرد کولر های آبی که طرفدار زیادی را به خود جذب کرده است، امکان تنظیم میزان خنکی هوا است.

در واقع کولر های آبی به دو دور قابل تنظیم هستند!

1.دور کند

2.دور تند

زمانی که فضای داخلی منزل شما گرم است و در واقع گرمای طاقت فرسایی دارد، شما میتوانید با تنظیم کولر گازی خود بر روی دور تند، فضای داخلی منزل را سریع تر خنک کنید. به ازای بالا رفتن سرعت فن، میزان جریان آب نیز در این نوع کولر ها افزایش می‌یابد و در نتیجه میزان خنکی هوای داخل منزل شما نیز بیشتر می‌شود.

 

2.مرطوب کردن هوا

یکی دیگر از ویژگی هی کولر های آبی، مرطوب کردن هوا است. در واقع کولر های آبی با استفاده از آب به مرطوب کردن فضا می‌پردازند.

در واقع کولر های آبی به این صورت عمل می‌کنند که زمانی که هوا از طریق پوشال های کناری کولر وارد کولر می‌شود، به آب برخورد می‌کند و در نتیجه باعث افزایش رطوبت فضا می‌شود.

افزایش رطوبت باعث می‌شود که فضای محیط خنک تر شده و افراد حس بهتری داشته باشند. این نوع خنک شدن نیازی به استفاده از سیستم های فشاری و گازی ندارد و به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد.

از این رو پیشنهاد می‌شود که از کولر های آبی در محیط ها و شهر هایی استفاده بشود که دارای هوای خشک و گرم هستند.

استفاده از کولر های آبی در شهر های مرطوب اصلا روش مناسبی نیست و این کار باعث می‌شود که میزان رطوبی منازل افزایش پیدا کند و در نتیجه این میزان رطوبت طاقت فرسا باشد.

 

3.مصرف انرژی کمتر

یکی دیگر از مزایای استفاده از کولر های آبی، مصرف انرژی کم این کولر ها است. در واقع در بین کولر ها و سیستم های خنک کننده ای که در بازار وجود دارند، کولر های آبی کمترین میزان مصرف انرژی را دارند و این امر باعث شده است که بسیاری از افراد به خرید این نوع کولر های گازی تحریک بشوند.

مصرف انرژی کم کولر های آبی دلایل مختلفی دارد که در ادامه به معرفی توضیح چند مورد از آن ها خواهیم پرداخت.

1.عملکرد مبتنی بر آب

همانطور که می‌دانید، کولر های آبی از آب برای خنک کردن فضا منزل استفاده می‌کنند. از این رو برای عملکرد آن ها در طولانی مدت، به انرژی الکتریکی کمتری نیاز است.

کولر های آبی با استفاده از آب به عنوان یک ماده خنک کننده طبیعی، از سیکل های فشاری و گازی صرف نظر کرده و در نتیجه در کنار خنک کردن دمای محیط، از انرژی کمتری نسبت به سیستم های خنک کننده دیگر استفاده می‌کنند.

 

2.فقدان فشار مبرد

کولرهای آبی برای خنک‌کردن هوا از آب استفاده می‌کنند و نیازی به استفاده از فشار مبرد مانند یخچال‌ها یا سیستم‌های تهویه مطبوع سرد نیاز ندارند. این باعث کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های مرتبط با آن ها می‌شود.

 

3.عدم نیاز به کمپرسور

کولر های آبی در مقایسه با سیستم های خنک کننده دیگر که از کمپرسور باری فشرده سازی و خنک کردن هوا استفاده می‌کنند، نیاز کمتری به انرژی دارند!

در واقع بدون استفاده از کمپرسو، به مصرف کمتری از برق نیاز دارند و در نتیجه باعث کاهش هزینه های انرژی و نگهداری نیز می‌شود.

 

4.خنک شدن فضا های نزدیک

همانطور که گفته شد، در کولر های آبی، هوا از طریق پوشال های کناری کولر آبی وارد می‌شود و پس از برخورد با آب وارد فضای داخلی منزل می‌شود. این امر باعث می‌شود که هنگام عبور این هوای خنک شده، فضای نزدیک به کولر آبی خنک شود.

در واقع می‌توان گفت که کولر های آبی فقط منطقه نزدیک به خود را خنک و پرطراوت می‌کنند از این رو اگر تصمیم گرفته‌اید که از کولر های آبی برای خنک کرده فضای منزل خود استفاده کنید، در صورتی که فضای منزل شما وسیع است باید از کولر های آبی برای خنک کردن اتاق و… نیز استفاده کنید.

 

5.سادگی در نصب و استفاده

از اصلی ترین مزیت های کولر های آبی، میزان سادگی در نصب آنها است. در واقع در بین سیستم های خنک کننده هوا، کولر های آبی ساده ترین روش را برای نصب و نگهداری دارند.

این نوع کولر ها تنها از یک بخش تشکیل شده‌اند و از این رو نیاز نیست برای نصب این نوع کولر ها، بخش ها خارجی و داخلی آن را جدا نصب کنید. همچنین برای استفاده بهتر از این کولر ها تنها کافی است هر سال پوشال ها و به طور کلی این نوع کولر ها را سرویس کنید تا بتوانید استفاده بهتری از این کولر ها داشته باشید.

 

معایب استفاده از کولر های آبی

در کنار مزایای منحصر به فردی که کولر های آبی دارند، معایبی نیز دارند که برای آشنایی بیشتر با کولر های آبی لازم است با این معایب نیز آشنا شوید. از این رو در ادامه این مقاله به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد به بررسی و معرفی معایب کولر های آبی پرداخته شده است از این رو به شما پیشنهاد می‌کنم که ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 

1.مصرف بالای آب

یکی از معایب اصلی کولر های آبی، میزان مصرف آب این نوع کولر ها و سیستم های خنک کننده است.

در واقع این نوع کولر ها برای خنک کرده هوای داخلی منزل از آب استفاده می‌کنند از این رو میزان مصرف آب این کولر ها نسبت به سیستم های تهویه هوای موجود در بازار بیشتر است.

این ویژگی کولر های آبی ممکن است در مناطقی از کشور که با محدودیت منابع آب رو به رو هستند که مشکل اصلی باشد و نتوانند از این نوع سیستم های خنک کننده هوا استفاده بکنند.

 

2.با بردن رطوبت هوا

یکی دیگر از معایب کولر های آبی که در این مقاله به آن پرداختیم، بالا بردن میزان رطوبت فضا است.

در واقع همانطور که گفته شد، کولر های آبی برای خنک کردن فضای داخلی منزل از آب استفاده می‌کنند. این آب در پوشال های کناری کولر آبی پخش می‌شود و از این رو هوایی که وارد کولر آبی میشود به این آب برخورد می‌کند و در نتیجه با وارد شدن به فضای داخلی منزل با استفاده از فن، میزان رطوبت هوا را افزایش می‌دهد. این امر به مرور زمان باعث میشود که میزان رطوبت هوا طاقت فرسا شود.

این ویژگی کولر های آبی باعث می‌شود که استفاده از کولر های آبی در مناطق مرطوب و گرم کشور غیر ممکن بشود.

 

3.شکل گیری قارچ های مختلف و باکتری

به دلیل تراکم و ارتباط زیاد آب با قطعات مختلف کولر های آبی، به مرور زمان ممکن است قارچ ها و باکتری هایی درون بدنه کولر آبی و کنار های آن شکل بگیرد.

به خصوص زمانی که از کولر های آبی به درستی نگهداری نشود این ممکن است به یک مشکل بزرگ تبدیل شود.

در واقع این قارچ ها و باکتری ها ممکن است به مرور زمان در اثر نگهداری نادرست باعث ایجاد بو نامطبوع و برخی بیماری ها و مشکلات بهداشتی بشوند.

 

روش های نگهداری و استفاده بهتر از کولر های آبی

برای استفاده بهتر از کولر های آبی باید به روشی درست این از این کولر ها نگهداری و استفاده کرد. با استفاده از این روش ها می‌توانید از کولر های بهتر استفاده کرده و در عمر این نوع سیستم های خنک کننده هوا را افزایش بدهید.

در ادامه این مقاله راهکار هایی را در اختیار شما قرار می‌دهیم که میتوانید با استفاده از این راهکار، عمر کولر های آبی خود را افزایش داده و از آن ها استفاده بهتری داشته باشید. پس در ادامه مقاله همراه ما باشید.

 

1.اطمینان از تهویه درست

برای استفاده بهتر و بهینه تر از کولر های آبی، باید از فضای اطراف این سیستم خنک کننده و وجود جریان هوا در اطراف آن اطمینان حاصل کنید! در واقع باید مطمئن شوید که هیچ مانعی برای وجود جریان هوا به این کولر ها وجود ندارد.

همچنین باید از این باز بودن دریچه هوا نیز اطمینان حصال کنید تا مطمئن شوید که کولر آبی می‌تواند به خنک کردن فضا بپردازد.

 

2.تنظیم میزان سرعت فن کولر آبی

برای استفاده بهتر از کولر آبی منزل خود باید سرعت فن این نوع کولر ها را به تناسب نیاز خود و فضا تنظیم کنید. برای مثال اگر هوای داخل منزل شما بسیار گرم و طاقت فرسا است، با قرار دادن دور فن کولر آبی بر روی تند، هوای داخلی منزل را در مدت زمان کوتاهی خنک کنید.

همچنین در حالت عادی می‌تواید از دور کند این نوع کولر ها استفاده کنید تا در کنار خنک شدن هوای منزل به مرور زمان، این نوع کولر ها مصرف انرژی کمتری نیز داشته باشند و در نتیجه بتوانند بهتر فضای محیط را خنک کنند.

 

3.نگهداری و سرویس کردن دوره ای

اگر از کولر های آبی خود به میزان زیادی استفاده می‌کنید، باید دوره ها و زمان هایی را برای سرویس کردن این نوع کولر ها نیز در نظر بگیرید.

در واقع با سرویس کردن کولر های آبی خود می‌توانید انتظار داشته باشید که این نوع کولر ها بتواند فضای محیط را بهتر و بیشتر خنک کنند.

باید کولر های آبی خود را به طور منظم تمیز کرده و نگهداری کنید. برای سرویس کردن کولر آبی منزل خود باید اول از همه آب آن را به طور کامل خارج کنید سپس شروع به تمیز کردن فضای داخلی و سپس بیرونی این کولر بپردازید و تمامی قارچ ها و باکتری های به وجود آمده در داخلی و بیرون کولر را از بین ببرید.

سپس از سالم بودن موتور فن و پمپ آب اطمینان حاصل کنید. و بعد از آن با بررسی درست لوله ها، اطمینان حصال کنید که پمپ آب، تمام آب داخل کولر های به طور یکسان در پوشال های کناری کولر پخش می‌کند.

در اخر نیز با خریداری پوشال و قرار دادن آن در بخش های کناری کولر آبی خود، شاهد خنک شدن بهتر هوا توسط این نوع کولر ها باشید.

 

سخن پایانی

با رعایت این روش‌ها، می‌توانید از کولر آبی خود بهره‌برداری بهینه‌تری را تجربه کنید و نگهداری آن را به درستی انجام دهید. به خاطر داشته باشید که در هر صورت، همواره دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های تولیدکننده را دنبال کنید.

همچنین اگر در زمینه نگهداری کولر های آبی خود سوال و مشکلی دارید میتوانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید. مشاورین ما هر لحظه آماده هستند تا به سوالات و دغدغه های شما پاسخ بدهند.

02188600100

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *