دسته بندی :

کولر گازی پرتابل چیست و چگونه کار میکند؟

()
کولرگازی پرتابل چیست

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

استفاده از کولر گازی پرتابل کم مصرف برای سرمایش فضای‌های کوچک می‌تواند گزینه مناسبی باشد. بسیاری از افراد به دلیل نصب و راه اندازی آسان این نوع کولر گازی، از آن برای اتاق‌ها و فضاهای کوچک مثل دفتر کار، اتاق بچه و… استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر کولرهای گازی می‌توانند جایگزین مناسبی برای اسپلیت دیواری، ایستاده و حتی پنجره‌ای باشند. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی و معرفی مزایا و معایب کولرهای گازی قابل حمل و ویژگی‌های آن بپردازیم. علاوه بر این به سوالات متداول شما در خصوص این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع پاسخ خواهیم داد.

 

کولر گازی پرتابل چیست؟

کولرگازی پرتابل کم مصرف

کولر گازی قابل حمل که به عنوان کولر گازی ایستاده نیز شناخته می‌شود، بر خلاف سه مدل پنجره‌ای، ایستاده و دیواری، به راحتی در فضاهای مختلف قابل جا به جایی است. این کولر به دستگاه دیگر متصل نیست و تنها نیازهای این نوع سیستم تهویه مطبوع، پنجره و پریز برق است.

برخی از مدل‌های کولر گازی قابل حمل دارای چرخ‌هایی هستند که به این دستگاه اجازه می‌دهد تا به راحتی جا به جا شود و در فضاها و اتاق‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

 

نحوه عملکرد کولر گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل از نظر نحوه عملکرد با دیگر انواع کولر گازی شباهت بسیار زیادی دارد. وظیفه اصلی کولر گازی پرتابل این است که هوای اتاق را کشیده و با خارج کردن گرما موجود در اتاق، هوای خشک شده را وارد اتاق می‌کند.

اصلی‌ترین اجزای داخلی کولر گازی پرتابل شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. کویل‌های اپراتور و مبرد: مسئولیت خنک کردن هوا را بر عهده دارند.
  2. کویل‌های کندانسور: برای خنک کردن مبرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  3. کمپرسور: دمای مبرد را برای انجام فرایند تراکم، بالا می‌برد.
  4. فن دمنده: وظیفه پرتاب و جا به جایی هوا را برعهده دارد.

فن که یکی از اصلی‌ترین قطعات کولر گازی پرتابل محسوب می‌شود، هوای گرم و مرطوب را وارد اتاق می‌کند. سپس هوای در اثر برخورد با کویل‌های دستگاه دچار کاهش دما می‌شوند و از طریق فرایند تراکم نیز آب از داخل دستگاه خارج می‌شود و در نهایت هوای خشک وارد محیط مورد نظر می‌شود.

در این فرایند مبرد نقش مهم و اساسی را بر عهده دارد. در واقع هوای اتاق به وسیله گاز مبرد خنک می‌شود و به عنوان واسطه تبادل حرارتی عمل می‌کند.

دستگاه کولر گازی پرتابل با استفاده از سه روش زیر تخلیه می‌کند:

  1. خودتبخیری: در این روش کولر گازی با استفاده از دریچه خروجی خود رطوبت و هوای گرم موجود را به بیرون منتقل می‌کند.
  2. تخلیه با استفاده از پمپ: رطوبت جمع آوری شده توسط دستگاه از طریق لوله پمپ از دستگاه خارج می‌شود.
  3. مخزن داخلی دستگاه: آب در مخزن داخلی دستگاه ذخیره و جمع آوری می‌شود که باید آن را به صورت دستی تخلیه کرد. تنها مدل‌های قدیمی کولرهای گازی پرتابل از این روش استفاده می‌کنند.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوتی که کولرهای گازی قابل حمل با دیگر مدل‌های کولر گازی دارند این است که تمامی بخش‌ها و اجزای تشکیل دهنده در یک واحد جمع آوری و ذخیره می‌شوند.

 

نحوه تعمیر و نگهداری از کولر گازی پرتابل

برای اینکه کولر گازی پرتابل بتواند در بهترین شرایط به خنک سازی محیط بپردازد و هزینه تعمیرات زیادی برای شما ایجاد نکند، لازم است به خوبی از آن مراقبت کرده و آن را به صورت دوره‌ای سرویس کنید. در ادامه این مطلب از موراکو نکاتی را به شما معرفی میکنیم تا با رعایت آنها بتوانید عمر مفید دستگاه تهویه مطبوع قابل حمل خود را افزایش دهید.

اولین و مهمترین گام برای سرویس و نگهداری از هر سیستم تهویه مطبوع کولر گازی، تمیز کردن و تعویض فیلترهای هوا موجود در دستگاه است. اگر در خانه حیوان خانگی دارید، باید مرتبا فیلترها و منافذ کولر گازی را تعویض و شستشو دهید؛ زیرا موی حیوانات خانگی می‌توانند مجرای هوای کولر گازی را مسدود کنند!

به مخزن آب دستگاه توجه ویژه داشته باشید و قبل از اینکه به صورت کامل پر شود آن را تخلیه کنید. اگر می‌خواهید از کولر گازی قابل حمل خود برای مدت طولانی استفاده کنید، باید از آن به خوبی مراقبت کنید. به این معنی که کولر گازی را مرتبا تمیز کنید و سینی آب دستگاه را خشک نگه‌دارید تا از رشد کپک‌های جلوگیری کنید.

برای تمیز کردن قسمت بیرون کولر گازی پرتابل میتوانید از آب و صابون و یک پارچه نرم استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که از قرار دادن مداوم کولر گازی پرتابل در مقابل نور خورشید جدا خودداری کنید زیرا این موضوع باعث می‌شود که به مرور زمان رنگ کولر گازی تغییر کند.

 

 

مزایا و معایب استفاده از کولر گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل چگونه کار میکند

حال که به صورت کلی با نحوه کار و همچنین نحوه سرویس و نگهداری از کولر گازی پرتابل آشنا شدید، زمان آن رسیده است که با برخی از اصلی‌ترین و مهمترین مزایا و معایب این نوع دستگاه برودتی آشنا شوید، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

مزایای استفاده از کولر گازی پرتابل

  1. نصب و راه اندازی کولر گازی قابل حمل بسیار آسان و راحت است. حتی این کار نیازی به متخصص ندارد و می‌تواند خودتان به تنهایی تمامی کارهای لازم برای نصب و راه اندازی دستگاه را انجام دهید. در هنگام نصب توجه داشته باشید که یک خروجی لوله پیدا کنید و سیستم را با استفاده از ابزارهای ساده‌ای مثل پیچ گوشتی نصب و راه اندازی کنید.
  2. اکثر مدل‌های کولر گازی قابل حمل برای جابه جایی راحت‌تر دارای چرخ‌هایی هستند. همچنین به دلیل وزن کمی که دارند، می‌توانند به راحتی بر اساس نوع نیاز شما در اتاق‌های مختلف جا به جا شوند.
  3. کولرهای گازی قابل حمل بهترین انتخاب برای اتاق‌های کوچک هستند! اگر به صورت دائم در مکانی حضور ندارید و به صورت مداوم در حال جا به جایی هستید، کولر گازی پرتابل می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
  4. قیمت کولر گازی پرتابل نسبت به دیگر مدل‌های سیستم برودتی بسیار مناسب و به صرفه است و می‌تواند انتخاب خوبی برای مستأجرها باشد!

 

معایب استفاده از کولر گازی پرتابل

  1. با توجه به اینکه تمامی اجزای اصلی یک کولر گازی در مورد پرتابل در یک واحد قرار داده شده‌اند، نسبت به مدل‌های دیگر سر و صدای بیشتری دارد!
  2. کولرهای گازی قابل حمل به دلیل عملکردی که دارند مصرف برق کمتری دارند. این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع معمولا در طول فرایند مقداری گرما نیز تولید می‌کنند که این مقدار آن چنان قابل توجه نیست!
  3. برخی از کولرهای گازی پرتابل دارای مخزن آب هستند که این مخزن باید به صورت مرتب خالی شود.
  4. هزینه استفاده طولانی مدت از کولرهای گازی پرتابل می‌تواند زیاد باشد و از این رو گزینه اقتصادی برای مصارف طولانی مدت نیست.

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با کولر گازی پرتابل و نحوه عملکرد آنها و همچنین برخی از مهمترین ویژگی‌های این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع آشنا کنیم. همچنین در ادامه نیز به بررسی برخی از مهم‌ترین سوالات متداول افراد در خصوص این نوع سیستم‌های پرداخته‌ایم. اگر تجربه استفاده از کولر گازی پرتابل دارید خوشحال می‌شویم که در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

 

سوالات متداول

آیا کولر گازی پرتابل برای عملکرد بهتر به پنجره نیاز دارد؟

کولرهای گازی قابل حمل با لوله خروجی همراه هستند که برای تخلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته لازم نیست حتما لوله خروجی از طریق پنجره تخلیه شود. شما میتوانید بسته به در دسترس بودن به فضا بیرون، عملیات تخلیه را انجام دهید.

 

آیا تمامی مدل‌های کولر گازی قابل حمل برای اتاق‌های بدون پنجره مناسب هستند؟

برخی از مدل‌های کولر گازی بدون لوله خروجی هستند. این نوع کولر ها با خروج رطوبت هوا را خنک می‌کنند. از طرفی این نوع سیستم‌ها دارای مخزن آبی هستند که به صورت مداوم نیاز به تخلیه دارد.

 

آیا باید در کولر گازی قابل حمل آب ریخت؟

اگر کولر گازی قابل حمل شما تبخیری باشد، باید مخزن آن را با آب پر کنید؛ زیرا لوله خروجی ندارد و به جای قطرات آب، هوا را از طریق فرایند تبخیر خنک می‌کند.

 

اگر مخزن کولر گازی قابل هم تخلیه نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر کولر گازی قابل حمل شما دارای ویژگی تخلیه با پمپ است، لازم نیست نگران باشید! اما اگر مدل کولر گازی پرتابل شما دارای مخزن آب باشد، باید حسابی مراقب باشید. اگر مخزن آب آن خالی نشود، آب می‌تواند مخزن به بیرون نشت پیدا کرده و فضای اتاق را پر از آب کند!

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *