دسته بندی :

چرا فن کویل باد سرد نمیزند؟

()
چرا فن کویل باد سرد نمیزند

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

چرا فن کویل باد سرد نمیزند؟ چرا فن کویل گرم نمیکند؟…. اینها از جمله مشکلاتی هستند که ممکن است برای هر نوع سیستم تهویه مطبوع ایجاد شوند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با این مشکلات و راهکارهای مناسب برای رفع آنها بیشتر و بهتر آشنا شوید.

فن کویل یکی از کاربردی‌ترین انواع سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی محسوب می‌شود که برای اکثرا ساختمان‌های تجاری، اداری، آموزش و حتی مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه تهویه مطبوع از تعداد کویل ساخته شده است که با توجه به دمای آبی که درون آنها در حال حرکت است، می‌توانند دمای هوای محیط را کاهش را افزایش دهند. هوا پس از تغییر دما توسط این کویل از فیلترها عبور کرده و وارد محیط می‌شود.

با این وجود در برخی مواقع ممکن است اختلالاتی در فرایند و نحوه کار فن کویل ایجاد شود که در نتیجه منجر به گرم نکردن یا سرد نکردن فن کویل شود. در این مقاله از سایت موراکو قصد داریم تا به بررسی علل این مشکل و ارائه راهکارهای اصولی و درست بپردازیم. پس در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

 

فن کویل چگونه کار می‌کند؟

چرا فن کویل باد سرد میزند

برای اینکه بتوانید متوجه شویم که چرا فن کویل باد سرد نمی‌زند یا چرا فن کویل گرم نمی‌کند باید ابتدا با نحوه کار این دستگاه تهویه مطبوع آشنا شویم. در مسیر ورودی فن کویل یک شیر برقی قرار داده می‌شود که جریان آب سرد و گرم ورودی را کنترل می‌کند. در فصل گرم سال، دمای آب ورودی به این قسمت دستگاه با استفاده از فن کاهش پیدا می‌کند و این موضوع باعث می‌شود که کویل‌های مسی و فین‌های آلومینیومی خنک شوند. در نتیجه آن، هوای اطراف کویل‌ها خنک می‌شود و دمای محیط کاهش پیدا می‌کند.

در فصل سرد سال نیز آب گرم وارد کویل‌های مسی می‌شود و در این لوله‌ها جریان پیدا می‌کند. در این شرایط تنها وظیفه فن این است که سایر قطعات دستگاه را خنک نگه دارد و به همین دلیل با سرعت کم به کار خود ادامه می‌دهد. در نتیجه کویل‌های مسی گرم می‌شوند و هوای اطراف آنها دچار افزایش دما می‌شوند و در نتیجه هوای کلی محیط تغییر می‌کند.

 

چرا فن کویل با سرد نمیزند؟

زمانی که متوجه شدید که فن کویل به خوبی هوای سرد را در محیط پخش نمی‌کند، باید سریعا برای عیب یابی و رفع مشکل اقدام کنید. یک سری دلایل وجود دارند که باعث می‌شوند فن کویل نتواند به خوبی کار کند و در نتیجه آن نمی‌تواند هوای سرد یا گرم را در محیط منتشر کند. در ادامه برخی از مهمترین دلایل اینکه چرا فن کویل باد سرد نمیزند را به شما معرفی کرده و راهکارهای اصولی رفع آنها را ارائه میدهیم.

 

1-گرفتگی لوله‌های آب ورودی

یکی از رایج‌ترین دلایل سرد نکردن فن کویل، گرفتگی لوله‌های ورودی آب است. به مرور زمان ممکن است املاح آب در این لوله‌ها رسوب کرده و باعث مسدود شدن آنها شوند. همچنین ورود گرد و غبار به داخل دستگاه نیز ممکن است در مسدود شدن کویل‌ها تأثیر داشته باشد. در این شرایط آب به مقدار کافی در لوله‌ها جریان پیدا نمی‌کند و فن کویل نمی‌تواند هوای سرد را در محیط پخش کند.

برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است هر چند وقت یک بار به تشخیص یک فرد با تجربه و متخصص، سیستم فن کویل خود را به طور کامل سرویس کنید تا از ایجاد رسوب در لوله‌ها و کویل‌ها جلوگیری شود.

مطالعه کنید: راهنمای خرید فن کویل و بررسی قیمت فن کویل و انواع آن

 

2-کثیف شدن فیلتر هوا

فیلتر هوا در جریان مسیر خروج هوا قرار داده شده است تا هوا را از ذرات آلوده پاک‌سازی کند. وقتی که این فیلترها کثیف شده و غیر قابل استفاده شوند، ممکن است هوا را به خوبی تصفیه نکنند و در نتیجه آن دمای هوا به میزان مورد نظر کاهش پیدا نمی‌کند. همین موضوع به مرور باعث می‌شود که فن کویل نتواند به خوبی فضا مورد نظر را خنک کند و هوای سرد را به داخل محیط منتشر کند.

 

3-وجود اختلال در عملکرد فن دمنده دستگاه

یکی دیگر از مهمترین دلایل سرد نکردن فن کویل، وجود اختلال در عملکرد فن آن است. اگر فن دستگاه به درستی کار نکند، نمی‌تواند دمای هوای اطراف کویل‌ها را به طور موثر کاهش دهد. همین موضوع باعث می‌شود که گردش هوای در سیستم fancoil دچار اختلال شود و در چرخه سرمایشی فن کویل اختلالی ایجاد شود.

 

چرا فن کویل گرم نمیکند؟

بررسی اینکه چرا فن کویل گرم نمیکند

گرم نکردن انواع فن کویل کانالی، زمینی، دیواری و… در زمستان می‌تواند آزاردهنده باشد؛ از این رو باید خیلی سریع و به موقع برای عیب یابی آن و رفع مشکل پیش آمده اقدام کرد تا مشکلات بعدی بروز پیدا نکنند. در ادامه این مقاله از moraco برخی از اصلی‌ترین دلایل گرم نکردن فن کویل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

1-غیر فعال بودن دیگ بخار یا بویلر

دیگر بخار یا همان بویلر دارای قطعاتی است که وظیفه اصلی آنها افزایش دمای آب موجود در کویل‌ها است و با این صورت چرخه گرمایشی فن کویل شکل می‌گیرد. در صورتی که بویلر یا دیگ بخار به درستی عمل نکند، آب به دمای مورد نظر نخواهد رسید و در نتیجه نمی‌تواند هوای اطراف خود را گرم کند.

 

2-یخ زندگی آب در داخل کویل‌های دستگاه

یکی دیگر از علل گرم نکردن فن کویل این است که آب موجود در کویل‌ها به دلیل سرد بودن هوای اطراف، دچار یخ زدگی شده است. در این شرایط مسیر لوله‌های گردش آب بسته می‌شود. باری جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید از یک ضد یخ مناسب، طبق دستورالعمل کارخانه سازنده استفاده کرد. البته میتوانید از دمیدن هوای کافی به داخل کویل‌ها، لوله‌ها را تخلیه کرده و مسیر را باز کنید.

 

3-وجود اختلال در پمپ دستگاه

یکی دیگر از دلایل اصلی گرم نکردن سیستم فن کویل، وجود اختلال در پمپ دستگاه است. اگر این بخش از فن کویل به درستی کار نکند؛ هوا به مرور در داخل لوله‌ها حبس می‌شود و در نتیجه آب به درستی در دستگاه جریان پیدا نمی‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که این نوع سیستم تهویه مطبوع نتواند به خوبی دمای اطراف کویل‌ها و لوله‌های خود را افزایش دهد.

 

سخن پایانی

گرم نکردن یا سرد نکردن فن کویل از جمله اصلی‌ترین مشکلات این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع محسوب می‌شود که ممکن است به دلیل وجود اختلال در بخش‌های مختلف دستگاه بروز پیدا کند. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید؛ باید خیلی سریع عملیات عیب یابی را آغاز کنید و ایراد را شناسایی کنید. سپس با کمک از یک فرد متخصص و با تجربه، عیب فن کویل را رفع کنید. همچنین توجه داشته باشید که سرویس مداوم و منظم دستگاه می‌تواند از بروز این نوع مشکلات جلوگیری کند.

 

سوالات متداول

چرا فن کویل باد سرد نمیزند؟

دلایل مختلفی وجود دارند که باعث بروز چنین مشکلی می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرفتن لوله‌های آب ورودی دستگاه
  • کثیف بودن فیلتر هوا
  • وجود اختلال در کارکرد فن دمنده دستگاه

 

چرا فن کویل گرم نمیکند؟

اصلی‌ترین دلایل گرم نکردن دستگاه فن کویل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • غیر فعال بودن دیگ بخار یا بویلر
  • یخ زدگی آب در لوله‌ها و کویل‌ها
  • وجود اختلال در پمپ دستگاه

 

چطور می‌توان کویل‌های فن کویل را تمیز کرد؟

برای تمیز کردن کویل‌ها باید سطح کویل‌ها را در معرض جریان هوا قرار داد که برای این کار میتوانید از یک جارو برقی استفاده کنید. همچنین باید جریان هوا را با فشاری مناسب به داخل کویل‌ها و لوله‌ها گرفت تا همه ذرات گرد و غبار از آنها خارج شوند. این برنامه تمیز کاری باید در مسیرهای ورودی و خروجی به صورت دوره این انجام شود.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *