دسته بندی :

دستگاه هواساز چیست؟ بررسی انواع دستگاه هواساز

()

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

دستگاه هواساز به عنوان یکی از کاربردی ترین و بهترین دستگاه های تهویه مطبوع حساب میشود که برای تولید جریان هوا در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین در کنار آن توانایی فیلتراسیون، تغییر جهت، تغییر دما و کنترل هوای محیط را دارد. در حال حاضر دستگاه هواساز در 3 مدل مختلف معمولی، هایژنیک یا بیمارستانی و هیت ریکاوری طراحی و ساخته میشود که هر کدام از انواع دستگاه هواساز ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند و میتوانند در ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

هدف اصلی از به کار بردن انواع هواساز در ساختمان ها و پروژه های مختلف، کنترل پارامتر های زیر است.

  1. دما
  2. رطوبت
  3. سرعت و جهت حرکت باد
  4. تصفیه هوا با فیتر های مختلف

در ادامه این مطلب از موراکو قصد داریم تا به بررسی و معرفی انواع دستگاه هواساز و کاربرد و ها و ویژگی های هر کدام بپردازیم. از این رو به شما پیشنهاد میکنیم که حتما در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

دستگاه هواساز چیست؟

دستگاه هواساز چیست (معرفی هواساز)

قبل از اینکه به سارغ موضوع اصلی مقاله برویم، بهتر است با دستگاه هواساز و نحوه کار آن بیشتر و بهتر آشنا شویم. همانطور که گفته شد، دستگاه هواساز یکی از کاربردی ترین انواع سیستم های تهویه مطبوع شناخته میشود که برای تهویه مطبوع در ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.

این سیستم به صورت مستقل سرمایش یا گرمایش ایجاد نمیکند بلکه حاوی کویل های سرد و گرمی است که آب سرد را از دستگاه های مختلف مانند انواع چیلر، بویلر و… دریافت کرده و هواساز با انتقال هوا از روی این کویل های به محیط دمای محیط را تغییر میدهد.

 

 

بررسی تفاوت های انواع هواساز

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، هواساز ها دارای انواع مختلفی می باشند. هر کدام از انواع دستگاه هواساز ویژگی ها و مزیت های خاص خود را دارند. اصلی ترین تفاوت انواع هواساز را میتوان در نوع کاربرد، نوع ساختار و کنترل جریان هوا آنها مشاهده کرد. دانستن این تفاوت ها می‌تواند در خرید انواع هواساز مورد نظر شما کمک زیادی کند.

 

نوع کاربرد

انواع هواساز از لحاظ نوع کاربرد در دو دسته کلی هوا ساز صنعتی و ساختمانی یا آپارتمانی طبقه بندی می‌شوند. هوارسان های ساختمانی برای تامین هوای تازه محیط های با کاربری آموزشی، تجاری، اداری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از هوارسان ها در ابعاد کوچکی طراحی و تولید می‌شوند. همچنین، این دستگاه ها در فضاهای باز مانند بالکن و پشت بام نصب می‌شوند.

هواساز های صنعتی غالبا در ابعاد و اندازه های بزرگ تری در مقایسه با مدل های آپارتمانی طراحی و به مرحله تولید می‌رسند. استفاده در سالن های بزرگ تولیدی، سوله های انبار و محیط های صنعتی، از عمده ترین موارد کاربرد هوا ساز صنعتی تلقی می‌گردد.

همچنین، برخورداری از فیلترهای قوی و باکیفیت و قابلیت رطوبت گیری از هوای محیط را می‌توان از دیگر مشخصات هوارسان صنعتی برشمرد. ضمنا، قیمت هواساز صنعتی در مقایسه با نوع آپارتمانی متفاوت می‌باشد. از این رو لازم است حتما در هنگام خرید انواع هوساز، به کاربرد این سیستم های تهویه مطبوع توجه کافی داشته باشید.

 

نوع ساختار

هواساز از نظر نوع ساختار در سه دسته هواساز هایژنیک (Hygienic)، معمولی (Normal) و هوا ساز سقفی توکار (Concealed ceiling) تقسیم بندی می‌شود. هوارسان هایژنیک با نام های هوا ساز اتاق تمیز یا بیمارستانی نیز شناخته می‌شود.

این نوع از هوارسان ها امکان تامین هوای تمیز، استریل و عاری از هرگونه آلودگی را در محیط فراهم می‌سازند. به همین جهت، هوارسان هایژنیک از بهترین گزینه ها برای استفاده در اتاق های تمیز، آزمایشگاه های ابزار دقیق و بیمارستان ها قلمداد می‌گردد.هواساز سقفی توکار عموما در سقف کاذب و داخل ساختمان نصب و جانمایی می‌گردد. برخورداری از ظرفیت هوادهی پایین، قیمت مناسب و ابعاد کوچک، از دیگر مشخصات این نوع سیستم هوارسانی محسوب می‌شود.

دستگاه های هوا ساز معمولی یا نرمال برای مراکز خرید زنجیره ای، دانشگاه ها و تالارهای پذیرایی کاربرد دارند. بدنه این نوع هوارسان از ورق های گالوانیزه باکیفیت ساخته می‌شود.

 

کنترل جریان هوا

دستگاه های هواساز در دو دسته با حجم هوادهی ثابت و حجم هوادهی متغیر طبقه بندی می‌شوند. در هوارسان با حجم هوادهی ثابت (Constant Air Volume)، میزان جریان هوای خروجی از سیستم همواره ثابت است.

ضمنا، سیستم های AHU از لحاظ زون بندی در انواع Single zone (هوارسان تک منطقه ای) و Multi zone (هوا ساز چند منطقه ای) موجود می‌باشند. از منظر جهت خروج جریان هوا، این دستگاه ها در مدل های پایین زن، بالا زن و روبرو زن تولید می‌شوند. همچنین، دستگاه های هواساز از لحاظ شکل یونیت در دو دسته افقی و عمودی (Horizontal/Vertical) جای می‌گیرند.

 

آشنایی با اجزای انواع دستگاه هواساز

بررسی انواع دستگاه هواساز

بدنه

بدنه از اجزای اصلی و حائز اهمیت سیستم هوارسان به شمار می رود. بدنه دستگاه غالبا از ورق های گالوانیزه تولید می‌شود. ساختار بدنه دارای دو قسمت جداره خارجی و جداره داخلی می‌باشد.

قسمت داخلی متناسب با نوع و مدل هوارسان از جنس استیل یا گالوانیزه و بخش خارجی از جنس گالوانیزه است. همچنین، به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی، میان جداره ها با استفاده از عایق های باکیفیت پوشش داده می‌شود.

 

کویل

فرآیند تغییر و تنظیم دمای هوای عبوری جهت تامین نیاز گرمایش و سرمایش محیط از طریق کویل هواساز صورت می‌گیرد. این قطعه بسته به نوع دستگاه به صورت کویل مستقیم (Direct) و کویل غیر مستقیم (Indirect) طراحی و تولید می‌شود.

کویل انبساط مستقیم برای انجام فرآیند سرمایش از جریان سرد مبرد استفاده می‌کند. کویل های غیر مستقیم، برای ایجاد سرمایش و گرمایش از جریان آب سرد تولید شده توسط چیلر و جریان آبگرم تولیدی به وسیله پکیج و دیگه بهره می‌برند.

 

فیلتر

فرآیند فیلتراسیون و جذب ذرات معلق در هوا و آلودگی ها، توسط فیلتر سیستم AHU انجام می‌شود. فیلتر هپا، کربن اکتیو، کیسه ای، پلیتد و فیلتر آلومینیومی از انواع فیلترهای به کار رفته در ساختار هوارسان تلقی می‌گردد.

فن دمنده

 گردش هوای تامین شده و توزیع آن به محیط مورد نظر، توسط فن دمنده (Supply Fan) اجرایی می‌شود. از انواع فن های این سیستم می‌توان به فن سانتریفیوژ، فن فوروارد و بکوارد و فن پلاگ، اشاره نمود. ضمنا، تجهیزات کنترلی، تجهیزات رطوبت زن، سیستم بازیاب حرارت، فن برگشت، دمپر، کانال و جعبه اختلال، از دیگر اجزای تشکیل دهنده دستگاه هوارسان می‌باشند.

 

نحوه عملکرد دستگاه هواساز

مکانیزم عملکرد دستگاه هوارسان بر اساس آب سرد یا آبگرم تامین شده توسط چیلر و مینی چیلر و سیستم حرارت مرکزی صورت می‌گیرد. برای سرمایش و گرمایش آب سرد موجود در چیلر یا آبگرم تولید شده در پکیج توسط سیستم لوله کشی به دستگاه هوارسان انتقال پیدا می‌کند.

فن های تعبیه شده در دستگاه ضمن دمیدن هوا از روی کویل سرمایش یا گرمایش، به واسطه فشار تولید شده توسط الکتروموتور و فن موجب تولید هوای سرد یا گرم می شوند. در فصل گرم سال، هوای سرد هوا ساز توسط فن دمنده و از طریق کانال ها در محیط داخلی جریان پیدا می‌کند. مدل

 

نحوه تنظیم هواساز

کنترل و تنظیم دما توسط سیستم های هواساز معمولی، هایژنیک و… با استفاده از ترموستات، شیر کنترل و هوای برگشتی انجام می‌شود. برای رسیدن دمای محیط به شرایط دمایی ایده آل، ترموستات به الکتروموتور و فن دمنده دستگاه دستورات لازم را صادر می‌کند. با تغییر دور و روشن یا خاموش شدن فن، دمای محیط به بازه تنظیم شده نزدیک می‌شود.

 

نحوه خرید هواساز

برای تهیه و خرید انواع هواساز میتوانید همین الان از طریق سایت موراکو اقدام کنید. برای اینکار میتوانید با کارشناسان ما از طریق شماره تلفن 02188600100 ارتباط برقرار کرده دستگاه هواساز مورد نظر خود را در ظرفیت ها و مدل های مختلف سفارش داده و با مناسب ترین قیمت تهیه کنید.

 

سوالات متداول

چطور دستگاه هواساز مناسب پروژه خود را انتخاب کنیم؟

انتخاب دستگاه تهویه مطبوعی مانند هواساز از بین گزینه های مختلف کار تخصصی و دشواری است و در صورت نداشتن دانش کافی بهتر است با کارشناسان و افراد با تجربه در این زمینه مشورت کنید.

 

آیا محدودیت های محل نصب دستگاه در هنگام سفارش انواع دستگاه هواساز لحاظ میشود؟

بله، ممکن است در برخی پروژه های هواساز ها به صورت باکس افقی نصب و راه اندازی شوند ولی در برخی موارد به صورت عمودی نصب شوند.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *