دسته بندی :

چگونه فن کویل را هواگیری کنیم؟

()
هواگیری نشدن فن کویل

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

هواگیری فن کویل، یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که در زمان سرویس یا تعمیر فن کویل برای جلوگیری از بروز مشکلات متعدد، باید آن را مورد توجه قرار داد. نحوه هواگیری فن کویل سقفی، زمینی و دیواری متناسب با کاربرد هر کدام مراحل خاصی دارد.

در سرویس و تعمیر این دستگاه تهویه مطبوع، نحوه هواگیری فن کویل به صورت اصولی و درست از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند در طولانی مدت روی راندمان و عملکرد دستگاه تأثیر زیادی داشته باشد. در ادامه این مطلب از موراکو قصد داریم تا شما را به صورت کامل و جامع با نحوه هواگیری فن کویل آشنا کنیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

چرا هواگیری فن کویل اهمیت زیادی دارد؟

چگونه فن کویل را هواگیری کنیم

در سیستم‌های فن کویل، سرمایش و گرمایش و به طور کلی ایجاد هوای مطبوع از طریق یک کویل حرارتی که در دستگاه وجود دارد انجام می‌شود. در خصوص نحوه کار فن کویل می‌توان به طور خلاصه گفت که حرارت موجود در محیط از طریق آب سرد موجود در کویل‌ها جذب می‌شود و هوای خنک به محیط منتقل می‌شود و همچنین بالعکس هوای وارد شده به دستگاه توسط آب گرم موجود در کویل‌ها دچار افزایش دما می‌شود و سپس به محیط مورد نظر انتقال پیدا می‌کند.

حال برای اینکه تمامی مراحل ذکر شده به درستی طی شوند لازم است پیش از راه‌اندازی مجدد دستگاه، عملیات هواگیری فن کویل انجام شود. هواگیری انواع فن کویل‌های زمینی، دیواری و سقفی می‌تواند تا حد زیادی روی عملکرد این سیستم‌های تهویه مطبوع تأثیر داشته باشد. عدم هواگیری فن کویل‌ها و ورود هوا به این سیستم‌ها باعث بروز اختلالاتی در عملکرد آنها می‌شود و در نتیجه عمل سرمایش و گرمایش به درستی انجام نمی‌شود.

از این رو باید به نحوه هواگیری فن کویل آشنا شوید تا بتوانید راندمان و عملکرد دستگاه فن کویل خود را افزایش دهید و از بروز مشکلات متعدد در دستگاه جلوگیری کنید. حال که به صورت کلی بهتر است قبل از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم، با نحوه عملکرد اجزای مختلف فن کویل آشنا شوید؛ پس در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

 

سیستم فن کویل چگونه کار می‌کند؟

قبل از اینکه به سراغ آشنایی با نحوه هواگیری فن کویل برویم، لازم است با ساختار کلی این دستگاه تهویه مطبوع آشنا شویم. به صورت کلی تجهیزات به کار رفته در اکثرا مدل‌های فن کویل یکسان هستند ک در ادامه این مقاله از سایت moraco به شما معرفی می‌کنیم:

  1. فن دمنده: وظیفه اصلی فن دمنده دستگاه، مکش جریان هوا و سپس جریان مجدد هوای جذب شده به داخل اتاق است.
  2. کویل دستگاه: کویل دستگاه عملیات انتقال حرارت را در یک برنامه ریزی مشخص انجام می‌دهد. این کویل‌های به هم وابسته به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که می‌توانند به درستی عمل سرمایش و گرمایش را در محیط یک ساختمان اجرا کنند.

 

اجزای مختلف دستگاه فن کویل

در بالا شما را با اصلی‌ترین و مهمترین بخش‌های فن کویل آشنا کردیم. به علاوه بخش‌های نام برده شده، این سیستم‌های تهویه مطبوع دارای اجزای مختلفی هستند که در مدل‌های مختلف ممکن است متفاوت باشند. این اجزا شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. بدنه اصلی فن کویل
  2. فن دمنده و جذب کننده جریان هوا
  3. کویل‌های حرارتی
  4. سیستم فیلتراسیون
  5. شیر یا پیچ هواگیری
  6. کلید سلکتور

 

مشکلات ناشی از هواگیری نشدن فن کویل

تا به حال شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که هواگیری نشدن فن کویل چه مشکلاتی را ممکن است به همراه داشته باشد؟ آیا هواگیری نکردن فن کویل مشکلی دارد؟

اصلی‌ترین مشکلی که در صورت عدم هواگیری فن کویل ممکن است در دستگاه ایجاد شود، اختلال در عملکرد دستگاه و کاهش راندمان آن است. اما با نفوذ هوا چه اتفاقی در دستگاه می‌افتد که باعث بروز چنین مشکلی می‌شود؟ سیستم فن کویل به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است که وقتی که شروع به کار می‌کند، درون آن باید آب یا بخار آب جریان پیدا کند. حال وقتی که کویل‌های یا سایر قسمت‌های فن کویل سوراخ شوند، هوای وارد سیستم می‌شود و در جریان آب و بخار آب اختلال ایجاد می‌کند.

در ابتدای بروز چنین مشکلی، جریان آب در دستگاه کند می‌شود ولی به مرور زمان، هوای موجود در کویل‌ها و دیگر بخش‌ها باعث ایجاد خوردگی و زنگ زدگی می‌شود و در طولانی مدت مشکلات متعددی را برای دستگاه به وجود می‌آورد.

 

آیا می‌توان در منزل فن کویل را هواگیری کرد؟

نحوه هواگیری فن کویل

در این بین شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که آیا می‌توان فن کویل را در منزل هواگیری کرد؟ در جواب به این سوال باید گفت، بله این امکان وجود دارد که با یادگیری اصولی نحوه هواگیری فن کویل، خود در خانه به راحتی انجام دهید. البته روی فن کویل‌های قدیمی، پیچ‌هایی وجود دارد که می‌تواند با استفاده از این پیچ‌ها عملیات هواگیری را انجام داد؛ برای استفاده از این پیچ‌ها بهتر است از یک فرد متخصص و با تجربه کمک بگیرید.

در دستگاهای فن کویل امروزی شیر هواگیری فن کویل روی دستگاه‌ها وجود دارد و هواگیری تا حدودی ساده‌تر شده است. شما میتوانید این کار را بدون نیاز به کمک یک تکنسین متخصص در خانه انجام دهید. محل قرارگیری شیر هواگیری فن کویل در مدل‌های مختلفی ممکن است متفاوت باشد و برای پیدا کردن آن باید از دفترچه راهنما کمک بگیرید.

 

چگونه فن کویل را هواگیری کنیم؟

حال می‌رسیم که موضوع اصلی مقاله یعنی چگونه فن کویل را هواگیری کنیم. نحوه هواگیری فن کویل در مدل‌های مختلف با هم تفاوتی ندارد. شیر هواگیری فن کویل در مدل‌های جدید جای پیچ‌های تعبیه شده را گرفته است و به شما اجازه می‌دهد تا عمل هواگیری را به سهولت و به درستی انجام دهید. برای انجام این کار باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

 

  1. محل قرارگیری پیچ یا شیر هواگیری را با استفاده از دفترچه راهنمای محصول که پس از خرید فن کویل داکتی، کانالی و… در اختیار شما قرار میگیرد، پیدا کنید.
  2. از این موضوع اطمینان حاصل کنید که جریان آب درونی دستگاه تا پیش از ورود به کویل‌ها برقرار است. (برای این کار میتوانید پکیج یا چیلر را بررسی کنید که آیا به درستی کار می‌کند یا خیر)
  3. شیر هواگیری را باز کنید و اجازه دهید تا آب جریان پیدا کند. این کار را تا زمانی که فشار آب خروجی از دستگاه به حد ثابتی برسد ادامه دهید.
  4. پس از اتمام هواگیری و پایدار شدن جریان هوا، شیر هواگیری را ببندید.

این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از دستگاه‌های فن کویل برای تخلیه آب خروجی دارای سینی درین هستند که کار را برای شما راحت می‌کنند. البته در مواردی که سینی درین وجود نداشت می‌تواند از یک شیلنگ برای تخلیه آب استفاده کنید.

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم شما را با نحوه هواگیری فن کویل آشنا کنیم. این نوع سیستم تهویه مطبوع ممکن است به دلایل مختلف در طولانی مدت دچار تجمع هوا در مسیر لوله‌ها و کویل‌ها شود و این مسئله عملکرد و راندمان سیستم را با افت قابل توجهی مواجه می‌کند. همچنین در صورتی که این مشکل حل نشود، به مرور ممکن است دستگاه از کار بیفتد. بر جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید به صورت منظم، هواگیری فن کویل انجام شود.

در این مطلب نحوه هواگیری فن کویل به صورت کامل و جامع آموزش داده شد. اگر با توجه به این توضیحات داده شده سوال یا نظری دارید میتوانید در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

 

سوالات متداول

هواگیری فن کویل چه مزایایی دارد؟

هواگیری به موقع فن کویل باعث می‌شود که عملکرد و راندمان دستگاه بهتر شده و توزیع مناسب هوا در محیط صورت بگیرد.

 

آیا می‌توان فن کویل را در منزل هواگیری کرد؟

بله، با استفاده از نکاتی که در این مطلب ارائه شد، میتوانید در خانه انواع مدل‌های فن کویل را هواگیری کنید.

 

نحوه هواگیری فن کویل چگونه است؟

پس از اینکه از سالم بودن منبع تولید برودت یا حرارت اطمینان حاصل کردید، باید شیر یا پیچ هواگیری فن کویل را باز کرده و با کسب اطمینان از جریان یکنواخت آب، سیستم را هواگیری کنید.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *