دسته بندی :

اصلی ترین مزایا و معایب استفاده از حالت fan کولر گازی

()
حالت fan کولر گازی

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

کولرگازی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی محسوب می‌شود که در فصل گرم سال کاربرد بسیار زیادی دارد. اما با این وجود، برخی مواقع این راحتی و آسایش می‌تواند با قبض‌های سنگین و زیاد همراه باشد. از این رو برخی افراد معمولا کولر گازی را روی حالت فن قرار می‌دهند. اما در این مواقع ممکن است این سوال در ذهن افراد ایجاد شود که آیا حالت fan کولر گازی باعث ایجاد مشکل خاصی می‌شود؟

در این مقاله از موراکو قصد داریم به صورت کامل این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. از این رو اگر می‌خواهید در خصوص علت کار کردن کولرگازی روی فن بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

حالت فن کولرگازی چیست؟

تنظیم سرعت فن کولر گازی

به طور کلی فن‌ها وظیفه دارند که هوای در حال چرخش داخل دستگاه تأمین کنند. این در حال است که در یونیت داخلی دستگاه، فن هوای خنک را وارد محیط می‌کند. معمولا افراد حالت fan کولر گازی را با یک ویژگی مخصوص می‌شناسند که آن هم، مصرف کم انرژی است.

این ویژگی تا حدودی می‌تواند درست باشد؛ چرا که با فعال کردن فن کولر گازی، زمانی که هوای داخلی اتاق خنک باشد، می‌توان بدون اینکه دستگاه را روشن کرد کولر گازی را روی حالت فن قرار داد. ولی ممکن است استفاده طولانی مدت از حالت فن این نوع سیستم تهویه مطبوع مشکلاتی نیز به همراه داشته باشد که عبارتند از:

  1. ممکن است به مرور هوای گرم در فضا گردش پیدا کند.
  2. باعث افزایش حرارت مجرای خروجی دستگاه تهویه مطبوع می‌شود.
  3. دستگاه دچار مشکلات جدی شده و ممکن است کمپرسور کولر گازی خراب شود.

می‌توان با توجه بیشتر به نحوه استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع و تنظیمات آنها، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد. ولی چگونه کولر اسپلیت را از حالت فن خارج کنیم؟

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر و بهتر با روش‌های خارج کردن کولر گازی از حالت فن آشنا شوید.

 

حالت فن اسپلیت چه مزایا و معایبی دارد؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی روش‌های خارج کردن کولر گازی از حالت fan برویم، بهتر است با مزایا و معایب حالت فن این نوع سیستم‌های برودتی آشنا شویم.

شاید تا به حال شنیده باشید که حالت فن کولر گازی می‌تواند باعث افزایش عمر سیستم، کاهش هزینه‌ها و همچنین گردش هوای بهتر در فضا شود. ولی باید اضافه کرد که استفاده زیاد از این حالت ممکن است مشکلاتی نیز به همراه داشته باشد و باعث خراب شدن دستگاه نیز شود که در این صورت برای تعمیر آن باید هزینه زیادی را پرداخت کنید.

 

مزایای فعال بودن حالت فن اسپلیت

یکی از اصلی‌ترین مواردی که افراد در زمان انتخاب یک حالت خاص برای کولر گازی مد نظر خود قرار می‌دهند، مسئله طول عمر دستگاه تهویه مطبوع است. حالت فن کولر گازی می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد که در ادامه این مقاله از موراکو برخی از مهم‌ترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. بهبود هوای داخلی: اگر فقط قصد گردش هوا در اتاق را دارید، بهترین حالت برای این کار، فن کولر گازی است. در این حالت فشار زیادی به موتور کولر وارد نمی‌شود و هوای داخلی اتاق نیز بهتر و مطبوع‌تر می‌شود. این حالت برای مواقعی می‌تواند مناسب باشد که تمامی در و پنجره‌ها بسته باشند.
  2. هزینه کمتر در صورت استفاده دوره‌ای: اگر قصد دارید هزینه‌های اضافی مصرف برق را کاهش دهید، باعث به صورت دوره‌ای از حالت فن کولرگازی استفاده کنید. با این کار در پایان ماه قبض برق کمتری برای شما می‌آید.
  3. کنترل بو در محیط: یکی دیگر از مزایای استفاده از حالت فن کولر گازی، کاهش بوی بد در محیط است! در برخی مواقع می‌توان برای کاهش بوی نامطبوع از حالت فن این سیستم تهویه مطبوع استفاده کرد و سپس آن را خاموش کرد. همچنین شما میتوانید با تنظیم سرعت فن کولر گازی این فرایند را سریع‌تر کنید.
  4. جلوگیری از ایجاد قارچ و کپک: یکی دیگر از دلایل وجود حالت فن در کولر گازی، جلوگیری از ایجاد قارچ و کپک است. رطوبت اضافی می‌تواند ریو لوله‌ها و سینی دستگاه جمع آوری شده و به مرور زمان باعث ایجاد قارچ و کپک می‌شود.

 

معایب فعال بودن حالت fan کولر گازی

برای اینکه با روش خارج کردن انواع کولر گازی از حالت فن آشنا شویم، ابتدا باید بدانیم که این حالت که معایب و مشکلاتی را در دستگاه به وجود می‌آورد. حالت fan کولر گازی می‌تواند معایب متعددی داشته باشد که در ادامه برخی از مهم‌ترین آنها به شما معرفی می‌کنیم:

  1. نیاز به تعویض زود هنگام فیلتر: با استفاده از حالت فن اسپلیت، نیاز است که فیلتر کولر گازی هر از گاهی تعویض شود. در صورت عدم تعویض فیلتر در زمان مناسب، می‌تواند مشکلات متعددی در دستگاه ایجاد شود.
  2. نیاز بیشتر به بررسی و چکاپ دستگاه: یکی از دیگر از اصلی‌ترین معایب فعال بودن حالت فن کولر گازی، نیاز بیشتر به چکاپ و سرویس کولرگازی است. عدم روغن کاری و سرویس دستگاه باعث پیچیدن صدای فن در دستگاه می‌شود.
  3. افزایش یا کاهش دما در محیط: در فصل تابستان لازم است از حالت سرمایش کولر گازی استفاده شود و همچنین در فصل زمستان نیز باید از حالت گرمایش دستگاه بهره برد. این در حالی است که روشن بودن مداوم فن دستگاه می‌تواند در فصل تابستان باعث گرم شدن هوا در فصل زمستان نیز باعث کاهش بیشتر دما می‌شود.
  4. افزایش هزینه‌ها: اگر به صورت مداوم از حالت فن دستگاه تهویه مطبوع اسپلیت استفاده کنید، ممکن است هزینه نهایی شما تا حد زیادی افزایش پیدا کند. بخشی از این هزینه می‌تواند برای قبض برق بوده و بخشی دیگر صرف تعمیرات دستگاه شود.

 

چگونه فن کولر گازی را خاموش کنیم؟

حال نوبتی هم که باشد، نوبت به سوال اصلی این مقاله می‌رسد که چطور کولر گازی دیواری، ایستاده، پنجره ای و… را از حالت فن خارج کنیم؟ این کار چندان سخت و پیچیده نیست و شما میتوانید با دنبال کرده مراحل زیر، کولر گازی را به راحتی از حالت فن خارج کنید:

  1. معمولا تمامی کولر گازی‌ها دارای یک ریموت هستند. در ابتدا باید با استفاده از ریموت دستگاه، روی دکمه Mode ضربه بزنید.
  2. حال با توجه به اینکه قصد دارید دمای افزایش کاهش یا افزایش پیدا کند گزینه‌های Cool یا Warm را انتخاب کنید (توجه داشته باشید که در مرحله نباید روی حالت Fan قرار دهید).
  3. با استفاده از دکمه‌های مربوط به تنظیم دما، دمای مورد نظر خود را وارد کنید.
  4. حال هر زمان که کولر گازی خاموش شد، آخرین تغییرات روی آن اعمال می‌شوند.

همچنین اگر خواستید که دوباره کولر گازی را در حالت فن قرار دهید، میتوانید این مراحل را طی کرده و پس از کلیک روی دکمه Mode گزینه Fan را انتخاب کنید تا کولر گازی دوباره وارد حالت فن شود.

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا دلایل کار کردن کولر گازی روی حالت فن و مزایا و معایب آن را به شما معرفی کنیم. شما میتوانید با توجه به مزایا و معایبی که در این مقاله معرفی شد، تصمیم خود مبنی بر قرار دادن کولر گازی روی حالت فن بگیرید. همچنین اگر سوال یا نظری در این خصوص دارید خوشحال می‌شویم که در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

 

سوالات متداول

بهترین حال برای استفاده از کولر گازی چه حالتی است؟

بهتر است زمانی از حالت فن کولر گازی استفاده کنید که می‌خواهید هوای داخل اتاق گردش داشته باشد و هوای مطبوعی وارد اتاق شود.

 

مصرف کولر گازی در حالت فن چقدر است؟

در حال فن کولر گازی برای چرخش فن‌ها حدود 150 وات برق مصرف می‌کند.

 

آیا باید فن کولر گازی همیشه روشن باشد؟

بهتر است فن کولر گازی به صورت مداوم روشن نباشد زیرا ممکن است مشکلات متعددی را به همراه داشته باشد.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *