دسته بندی :

سیستم فن کویل چگونه کار میکند؟

()
فن کویل چگونه کار میکند

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

 

فن کویل به عنوان آخرین بخش از یک سیستم تهویه مطبوع محسوب می‌شود که وظیفه اصلی آن، توزیع هوای سرد و گرم تولید شده به بخش‌های مختلف محیط است. این دستگاه تهویه مطبوع دارای مدل‌ها و طراحی‌های مختلفی است که نحوه کار و نصب هر کدام با یکدیگر متفاوت است و هر یک مزایای و معایب ویژه و مختص به خود را دارد. یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است در ذهن افراد ایجاد شود این است که فن کویل چگونه کار میکند و نحوه عملکرد فن کویل به چه صورت است؟

در جواب به این سوال باید گفت که فن کویل از قطعات و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که در مجموع در نحوه کار این دستگاه تأثیر گذار هستند. در ادامه این مطلب از موراکو قصد داریم به معرفی و بررسی نحوه عملکرد فن کویل بپردازیم پس در ادامه حتما با ما همراه باشید.

 

وظیفه فن کویل چیست؟

فن کویل چطور کار میکند

همان طور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، فن کویل آخرین بخش از یک سیستم تهویه مطبوع محسوب می‌شود که می‌تواند به صورت‌های مختلف سرمایشی و گرمایشی فعالیت کند. این دستگاه به تنهایی قادر به گرم کردن یا سرد کردن محیط نیست و باید در کنار دیگر سیستم‌ها و دستگاه‌های مکمل مورد استفاده قرار بگیرد.

حال در پاسخ به این پرسش که فن کویل چطور کار می‌کند می‌توان گفت که این دستگاه تهویه مطبوع، یک نوع انتقال دهنده هوای سرد و گرم به بخش‌های مختلف محیط به حساب آید که می‌تواند به آسایش دمایی را برای هر کاربری به وجود بیاورد. همچنین می‌توان با اتصال فن کویل به بویلر یا پکیج نیز، گرمایش محیط را تأمین کرد.

 

مکانیزم عملکرد سیستم فن کویل

قبل از هر چیز برای اینکه با نحوه کار فن کویل به خوبی آشنا شویم، باید اجزای تشکیل دهنده این سیستم را مورد بررسی قرار دهیم. اجزای اصلی فن کویل به صورت کلی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • فن دمنده
  • الکتروموتور
  • فیلتر هوا
  • کویل‌های مبدل حرارت
  • فین‌های محافظ کویل
  • سینی درین
  • ترموستات
  • شیر برقی در کویل‌ها

تمامی اجزای نام برده شده به صورت مشترک در همه مدل‌های فن کویل موجود است و تنها تفاوت این دستگاه‌ها، کیفیت قطعاتی است که نام برده شد. هر چقدر که اجزای فن کویل با کیفیت‌تر و مرغوب‌تر باشند، دستگاه فن کویل می‌تواند به شکل بهتری توزیع هوای سرد و گرم در محیط را به انجام برساند.

 

فن کویل چگونه کار میکند؟

نحوه کار فن کویل به این صورت است که، دو لوله به صورت رفت و برگشت باری رفت و برگشت آب به هر کویل متصل شده است. آب سر تولید شده توسط سیستم چیلر یا آب گرم تولید شده توسط بویلر یا پکیج، از طریق این لوله‌ها وارد کویل‌های می‌شود.

میزان آب ورودی به کویل‌ها توسط شیر کنترل، تنظیم می‌شود تا متناسب با نیاز کاربران آب وارد دستگاه شود. همزمان با به گردش در آمدن آب در کویل‌های مسی که دارای مبدل حرارتی هستند، دمای این بخش از سیستم فن کویل افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.

این تبادل حرارت تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که دما هوای مطلوب کاربر تأمین شود. در ادامه هوا با عبور از فیلتر هوا وارد محیط می‌شود. ترموستات نیز یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم فن کویل محسوب می‌شود که یک نوع حسگر دما محسوب می‌شود که معمولا روی واحدها نصب شده و کاربران می‌توانند با تنظیم آن، سیستم را روی دما مورد نظر خود تنظیم کنند. این دستور به دستگاه فن کویل منتقل می‌شود و میزان سرمایش و گرمایش هر واحد به صورت جداگانه تنظیم و کنترل می‌شود.

 

آشنایی با نحوه کار انواع دستگاه فن کویل

نحوه عملکرد فن کویل

نحوه کار و عملکرد فن کویل از هر نوع که باشد، تا حدود زیادی مشابه یکدیگر است و اصلی‌ترین تفاوت‌های آن شامل شیوه نصب و همچنین ظاهر می‌شود. در ادامه این مطلب از موارکو شما را با انواع سیستم‌های فن کویل در دسته بندی‌های مختلف آشنا می‌کنیم:

 

فن کویل سقفی توکار

این نوع فن کویل به صورت توکار و روی سقف کاذب نصب و راه اندازی می‌شود. فن کویل سقفی توکار از طریق لوله کشی‌هایی به چیلر و بویلر متصل می‌شود و آنچه که در داخل ساختمان مشخص است، مجرای کانالی این نوع فن کویل است و دیگر قسمت‌ها به طور کامل پنهان خواهند بود.

معمولا از این نوع فن کویل در ساختمان‌هایی که فضای کوچکی دارند و اشغال فضا توسط سیستم‌های تهویه مطبوع مختلف کار عقلانی نیست، تهیه و خرید فن کویل سقفی توکار می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد. باید اضافه کرد که ساختار این فن کویل به صورتی است که می‌تواند از طریق کانال کشی، از هوای تازه نیز برای سرمایش و گرمایش ساختمان استفاده کند. این ویژگی در برخی از فن کویل‌ها وجود ندارد.

 

فن کویل کاستی

فن کویل سقفی کاستی یکی دیگر از انواع دستگاه فن کویل است که در مدل‌های یک طرفه، دو طرفه و چهار طرفه تولید شده و روانه بازار می‌شود که هر کدام برای توزیع هوا با یکدیگر متفاوت هستند. این سیستم در سقف نصب و راه اندازی می‌شوند و معمولا انواع یک طرفه را در بالای درب ورودی یا پنجره نصب می‌کنند.

انواع دو طرف و چهار طرفه را نیز می‌توان در وسط سقف نصب و راه اندازی کرد که به صورت دو یا چهار طرفه هوای مطبوع را در بخش‌های مختلف ساختمان منتشر کنند. این مدل فن کویل نیز زیر سقف کاذب قابل نصب است و تنها مجرای خروجی هوای آن توسط افراد قابل مشاهده است.

 

فن کویل زمینی

دستگاه فن کویل مدل زمینی مانند یک رادیاتور روی زمین نصب می‌شود و می‌تواند در خانه‌ها و ساختمان‌هایی که فضای کافی برای نصب دستگاه وجود داشته باشد، گزینه‌ای مناسب باشد. اصلی‌ترین مزایای این نوع فن کویل، پایین بودن هزینه نصب و راه اندازی آن به دلیل سادگی دسترسی به اجزای داخلی سیستم است.

فن کویل زمینی شامل دو نوع روکار و توکار است که قادر است هوا را در سه جهت روی به رو، مایل و بالا پخش کند. خرید فن کویل زمینی می‌توانند گزینه مناسبی برای منازل و ساختمان‌هایی باشد که فضای کافی برای نصب دستگاه دارند.

 

فن کویل دیواری

فن کویل دیواری یکی از انواع سیستم‌های فن کویل محسوب می‌شود که شباهت با کولر گازی دیواری و اسپلیت دارد و روی دیواری نصب می‌شود. این فن کویل فضایی از کف ساختمان اشغال نمی‌کند و روی دیوار نصب می‌شود و دسترسی تعمیرکاران به آن ساده و راحت است.

در حال حاضر این نوع سیستم تهویه مطبوع در اشکل مدرن و زیبا در بازار موجود است که با انواع دکوراسیون‌ها همخوانی و هماهنگی دارند و می‌توانند زیبایی محیط را افزایش دهند.

 

فن کویل کانالی و داکتی

فن کویل داکتی یکی از انواع سیستم‌های تهویه مطبوع فن کویل محسوب می‌شود که دارای ساختار کانال‌کشی است و می‌تواند عملیات توزیع هوا را در بخش‌های مختلف ساختمان به انجام برساند. این سیستم تهویه مطبوع دارای قدرت پرتاب بالایی است و معمولا از آن در مکان‌های مختلفی مثل راهروها و اماکن پر تردد استفاده می‌کنند. چرا که صدای تولید شده توسط این سیستم‌ها برای ساختمان‌های مسکونی و هتل‌ها آزاردهنده است.

بررسی قیمت و خرید فن کویل داکتی و کانالی

 

سخن پایانی

به صورت کلی باید گفت که فن کویل یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی است. در این مطلب سعی شد با معرفی اصلی‌ترین قطعات فن کویل و نحوه کار آن، شما را با این نوع سیستم تهویه مطبوع بیشتر آشنا کنیم.

ساختار ساده فن کویل در کنار عملکرد مناسب در سرمایشی و گرمایشی محیط و همچنین قیمت مناسب آن، همگی باعث شده‌اند که این سیستم به یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزا تهویه مطبوع ساختمان‌های مختلف تبدیل شود. در صورتی که قصد استعلام قیمت فن کویل در انواع مختلف را دارید، میتوانید از طریق شماره تماس زیر با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

02188600100

 

سوالات متداول

فن کویل چگونه کار میکند؟

فن کویل با استفاده از مبدل حرارتی و فن‌هایی که هوای را از روی کویل‌ها عبور می‌دهند، کار می‌کند و برای تأمین سرمایش و گرمایش انواع ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

سرمایشی فن کویل به چه صورت انجام می‌شود؟

نحوه سرمایش فن کویل به این صورت است که ابتدا چیلر آب سرد را وارد مبدل حرارتی دستگاه فن کویل می‌کند و در ادامه با به گردش در آمدن هوای روی کویل‌های سرد، دمای آن تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

 

فن کویل چطور گرم می‌کند؟

آب گرم تولید شده توسط پکیج یا بویلر وارد کویل‌های فن کویل می‌شود و هوای پس از برخورد با این کویل‌ها دچار افزایش دما می‌شود.

 

فن کویل زمینی چگونه کار میکند؟

در فن کویل زمینی لوله هایی قرار داده شده اند که میتوانند آب سرد را از چیلر یا آب گرم را از بویلر دریافت کرده و وارد دستگاه کنند و در نتیجه آن هوای سرد و گرم وارد محیط شود.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *