دسته بندی :

فن کویل زمینی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

()
فن کویل زمینی کوچک

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

فن کویل زمینی یکی از کاربردترین سیستم‌های تهویه مطبوع محسوب می‌شود که در اکثر ساختمان‌ها و محیط‌های اداری، تجاری و همچنین مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بین شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که فن کویل زمینی چگونه کار می‌کند؟

برای جواب به این سوال باید ساختار این نوع سیستم تهویه مطبوع را بررسی کرد. هر نوع دستگاه fancoil از یک فن و مبدل حرارتی تشکیل شده است که به آن کویل نیز گفته می‌شود. این نوع مبدل‌ها در واقع همان لوله‌های مسی هستند که که قادرند به دو صورت سرمایشی و گرمایشی، در فرایند تهویه مطبوع ساختمان مشارکت داشته باشند.

با عبور آب گرم از این لوله‌های مسی، هوای گرم وارد محیط ساختمان می‌شود. از طرفی با جریان آب سرد در کویل‌های حرارتی، سرمایش در محیط ایجاد می‌شود. اما فن کویل با چی کار می‌کنه و چطور به تهویه مطبوع محیط ساختمان می‌پردازند؟ در ادامه این مطلب از موراکو با ما همراه باشید تا بهتر و بیشتر به بررسی نحوه کار این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع آشنا شوید.

 

مکانیزم عملکرد فن کویل زمینی

فن کویل زمینی یکی از انواع سیستم‌های تهویه مطبوع HVAC محسوب می‌شود که در فصل سرد سال، گرمایش مطبوع و در فصل سرد سال نیز سرمایش ایجاد می‌کند. این نوع سیستم‌ها در واقع به عنوان مجرایی برای ورود هوا به محیط عمل می‌کنند و برای تأمین هوا با دمای مورد نظر، به دستگاه‌ها و سیستم‌های مختلف دیگر مثل چیلر که منبع تولید سرمایش محسوب می‌شود، متصل می‌شوند. چیلر می‌تواند با تولید آّ و سرد و انتقال آن به فن کویل زمینی، باعث خنک شدن این نوع سیستم تهویه مطبوع شود.

سپس جریان هوا با عبور از این کویل‌ها، خنک می‌شود و سرمایش مطبوع به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. فن کویل زمینی گرمایشی نیز تا حدود زیادی عملکردی مشابه دارد!

 

فن کویل گرمایشی مدل زمینی

فن کویل چطور کار میکند

فن کویل‌ها حالت گرمایشی نیز دارند و می‌توان از آنها در فصل‌های سرد سال نیز استفاده کرد. فن کویل‌های گرمایشی مدل زمینی به کمک جریان آب گرمی که توسط بویلر یا پکیج منتقل می‌شود، کار می‌کنند و با وارد شدن این جریان به کویل‌های حرارتی فن کویل زمینی، هوای گرم برای ورود به محیط ساختمان تأمین می‌شود.

این سیستم از طریق لوله‌هایی به منابع تولی حرارت و برودت متصل است و می‌تواند تهویه مطبوع را به خوبی در محیط ایجاد کند. ولی سیستم‌های دیگر که در مدل‌های مختلف تولید شده و روانه بازار می‌شوند، دارای تفاوت‌های ویژه‌ای هستند.

 

اصلی‌ترین تفاوت مدل‌های مختلف فن کویل زمینی

در بازار انواع مختلف فن کویل زمینی وجود دارد که متداول‌ترین آنها فن کویل زمینی دو لوله و چهار لوله هستند. فن کویل زمینی دو لوله دارای یک لوله برای رفت و یک لوله برای برگشت مایع سیال است. این آب که در حال رفت و آمد است و می‌تواند در شرایط مختلف سرد یا گرم باشد. از این رو از فن کویل زمینی دو لوله تنها به صورت سرمایشی و گرمایشی استفاده می‌شود.

ولی فن کویل چهار لوله دارای دو لوله رفت و دو لوله برای برگشت آب است. همین موضوع باعث می‌شود تا به صورت همزمان از حالت سرمایشی و گرمایشی این دستگاه استفاده کرد. معمولا از فن کویل چهار لوله در مکان‌هایی استفاده می‌کنند که نیاز به سرمایش و گرمایش در تمای فصل‌های سال وجود دارد.

همچنین فن کویل‌های زمینی موجود در بازار از نظر جهت پرتاب باد نیز به مدل‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند! این نوع سیستم‌ها شامل مدل‌های پرتاب باد به روبرو، بالا زن، شیب دار هستند که هر کدام نشان دهنده جهت پرتاب باد از دستگاه است. همچنین در بررسی تفاوت‌های موجود بین مدل‌های مختلف فن کویل زمینی باید به پایه دار بودن یا بدون پایه بودن آنها نیز اشاره کرد!

فن کویل زمینی توکار یکی دیگر از انواع مدل‌های فن کویل محسوب می‌شود. این نوع سیستم به شما اجازه می‌دهد تا با توجه به میزان فضایی که دارید، دستگاه را به صورت توکار در محیط نصب و راه اندازی کنید.

 

فن کویل زمینی مدل بی صدا

همچنین یکی دیگر از انواع مدل‌های فن کویل زمینی که در طی سال‌های اخیر توانسته طرفداران زیادی پیدا کند، فن کویل زمینی مدل سایلنت است. همان طور که می‌دانید، صدای تولید شده توسط فن کویل‌های معمولی ممکن است در محیط آزار دهنده باشد و آرامش را از بین ببرد.

برای حل این مشکل برخی از شرکت‌های دانش بنیان مانند موراکو اقدام به تولید و عرضه انواع مدل‌های فن کویل مدل سایلنت و سوپر سایلنت کرده‌اند تا صدای تولید شده توسط این سیستم‌های تهویه مطبوع به صفر برسد. شما میتوانید جهت خرید انواع سیستم‌های تهویه مطبوع مدل بی صدا با کارشناسان ما از طریق شماره تلفن زیر ارتباط برقرار کنید.

 

سخن پایانی

فن کویل زمینی یکی از بهتر و قدیمی‌ترین دستگاه‌های برودتی محسوب می‌شود که می‌تواند با کمک چیلر یا بویلر، سرمایش یا گرمایش محیط را تأمین کند. این سیستم از طریق کویل‌ها و لوله‌های مسی آب سرد تولید شده توسط چیلر و همچنین آب گرم تولید شده توسط بویلر را وارد خود کند و با عبور جریان هوا از روی این کویل‌ها، سرمایش یا گرمایش محیط تأمین می‌شود.

فن کویل زمینی دارای ساختار ساده‌ای است و در انواع مدل‌ها و طرح‌ها مثل چرخ دار، بدون چرخ، روبه رو زن و… تولید و روانه بازار می‌شود. ظرفیت‌های مختلف این نوع سیستم تهویه مطبوع نیز متفاوت است و هر فرد باید بر اساس نوع نیاز خود، بهترین مدل فن کویل را تهیه و خریداری کند. مشاورین و کارشناسان موراکو می‌توانند به شما در بررسی قیمت انواع فن کویل کمک کنند.

02188600100

 

سوالات متداول

فن کویل زمینی چیست؟

در پاسخ به این سوال که فن کویل زمینی چیست باید گفت که این مدل فن کویل یک نوع دستگاه تهویه مطبوع است که بر روی زمین قابل نصب بوده و میتواند به یک سیستم تهویه مطبوع مثل چیلر یا بویلر متصل شود و سرمایش و گرمایش محیط را تأمین کند.

 

فن کویل زمینی چطور کار می‌کند؟

فن کویل زمینی از یک فن و تعداد لوله مسی یا کویل تشکیل شده است که با متصل شده با چیلر یا بویلر، سرمایش یا گرمایش محیط را تأمین می‌کند.

 

مدل‌های مختلف فن کویل زمینی چه تفاوت‌هایی دارند؟

فن کویل زمینی دو لوله و چهار لوله، دو مدل متداول از فن کویل‌های زمینی هستند که از نظر شکل، نوع پرتاب باد و… به مدل‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *