دسته بندی :

روفتاپ پکیج چیست و چه کاربرد ها و مزایایی دارد؟

()
روفتاپ پکیج چیست

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

در زمان انتخاب یا جایگزین کردن یک سیستم گرمایشی و سرمایشی HVAC برای ساختمان‌ها، گزینه‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرند. یکی از بهترین گزینه‌های سیستم گرمایشی و سرمایشی تهویه مطبوع، دستگاه روفتاپ پکیج است. این نوع سیستم تهویه مطبوع مانند هر نوع دستگاه HVAC و وظیفه ایجاد گرمایش و سرمایش مورد نیاز ساختمان‌های مختلف را برعهده دارد. البته چیزی که این نوع سیستم را نسبت به مدل‌های مشابه متمایز می‌کند، نحوه نصب و راه اندازی آن است.

سیستم سرمایشی و گرمایشی روفتاپ پکیج تمامی تجهیزات مورد نیاز را در یک واحد جا می‌دهد. این نوع سیستم‌ها بر خلاف دستگاه‌های تهویه مطبوع سنتی از دو بخش خارجی و داخلی تشکیل نشده‌اند و می‌توانند عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. در ادامه این مطلب از موراکو با ما همراه باشید تا بیشتر و بهتر با این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع و کاربردها و مزایا و معایب آن بیشتر و بهتر آشنا شوید.

 

روفتاپ پکیج چیست؟

هواساز روفتاپ پکیج

روفتاپ پکیج یا همان پکیج یونیت پشت بامی، یک نوع سیستم برودتی مستقل و با راندمان بالا محسوب می‌شود. این دستگاه از کندانسینگ یونیت، هواساز با کویل‌های سرمایشی DX تشکیل شده است. روفتاپ پکیج ساختمان با داشتن تمامی اجزای لازم و مورد نیاز برای تولید هوای مطبوع و مورد نیاز، به عنوان یک واحد کامل و همچنین یکپارچه کار می‌کند.

روفتاپ پکیج که در اصطلاح انگلیسی به packaged rooftop unit شناخته می‌شود، یک نوع سیستم تهویه مطبوع برودتی است که تمامی تجهیزات و اجزای مورد نیاز برای تولید هوای سرد و گرم را در یک واحد فشرده جای داده است. این واحدها معمولا در ساختمان‌های تجاری کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جمله مهمترین و اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده روفتاپ پکیج ساختمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیر انبساط
  • اپراتور
  • کمپرسور
  • کندانسور

معمولا روفتاپ پکیج ساختمانی به صورت مستقیم به یک سیستم کانال کشی متصل می‌شود و می‌تواند هوای مطبوع را در فضای مورد نظر پخش کند و سپس آن را به پکیج یونیت پشت بامی بر می‌گرداند.

 

معرفی اصلی‌ترین اجزای روفتاپ پکیج ساختمانی

در سیستم روفتاپ پکیج تمامی اصلی و مورد نیاز یک سیستم برودتی مثل تمامی کویل‌ها، کمپرسور و فن در یک واحد یکپارچه قرار دارند. در این سیستم تمامی اجزا روی پشت بام قرار می‌گیرند و با استفاده از کانال کشی‌های انجام شده به تهویه مطبوع ساختمان می‌پردازند. در ادامه مهمترین و اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده این دستگاه را که قبل از خرید روفتاپ پکیج بدانید، را به شما معرفی می‌کنیم:

 

  1. کمپرسور: کمپرسور یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده روفتاپ پکیج محسوب می‌شود که به انواع مختلف کمپرسور اسکرال، پیستونی، اسکرو تقسیم بندی می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فردی دارند.
  2. کندانسور: از آنجایی که ظرفیت برودتی اکثر روفتاپ پکیج‌ها پایین است، استفاده از کندانسور هوایی می‌تواند هم گزینه‌ای مناسب و هم اقتصادی باشد و هزینه زیاد را برای شما به وجود نیاورد. در کندانسور گاز داغ خروجی از کمپرسور با عبور از میان پره‌های کندانسور و تماس با هوای محیط، خنک می‌شود و به مایع تبدیل می‌شود.
  3. شیر انبساط: در سیستم‌های روفتاپ پکیج به کمک شیر انبساط که اغلب از نوع مکانیکی است، جریان مبرد کنترل شده و در نتیجه دما تا حدی کاهش پیدا می‌کند.
  4. اوپراتورهای هوایی: اپراتورهایی در واقع کویلی از که مشابه کویل آب سرد در هواساز روفتاپ پکیج، جریان هوای عبور را خنک می‌کند. با این تفاوت که به جای عبور اّ سرد، جریان سرد مبرد از لوله‌های کویل عبور می‌کند. همچنین به دلیل تمیزی و خلوص مبرد می‌تواند از لوله‌های باریک‌تر در ساخت کویل‌های روفتاپ پکیج استفاده کرد.
  5. فن دمنده: یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده روفتاپ پکیج یکپارچه، فن دمنده است که مسئولیت اصلی گردش هوا را برعهده دارد. فن‌های دمنده در واقع هوای سرد یا گرم را از کانال‌ها به مکان‌های مورد نظر ساختمان هدایت می‌کنند. کانال‌ها در واقع همان مسیرهای بسته‌ای هستند که هوا از طریق آنها به هر اتاق و بخشی از ساختمان هدایت می‌شود.

 

مزایای سیستم روفتاپ پکیج

پکیج روفتاپ چیست

سیستم‌های RTU از نظر سرمایش و گرمایش، مصرف انرژی پایین تری دارند و می‌توانند تمامی بخش‌های یک ساختمان‌های خنک یا گرم کنند. کیفیت هوای تولید شده توسط این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع بسیار مناسب و بالا است. اصلی‌ترین ویژگی سیستم‌های روفتاپ یونیت این است که فضای داخلی ساختمان را اشغال نمی‌کنند و شما مجبور نیستید برای نصب و راه اندازی آن، فضای داخلی را قربانی کنید. همچنین این سیستم‌های به راحتی نصب می‌شوند و نیازی نیست هزینه زیادی برای نصب آن را صرف کنید.

همچنین استفاده از سیستم‌های برودتی پکیج روفتاپ مزایای زیادی دارد که در ادامه این مطلب از سایت موراکو به شما معرفی می‌کنیم:

  1. راندمان و عملکرد بالا: سیستم روفتاپ پکیج به دلیل طراحی مناسب و یکپارچه‌ای که دارد، از راندمان و عملکرد بالایی برخودار است و مصرف برق این سیستم‌های به صورت قابل توجهی کمتر از دیگر سیستم‌های تهویه مطبوع مشابه است.
  2. فضای اشغالی کم: این نوع سیستم‌های به صورت یک واحد کامل روی پشت بام‌ها قابل نصب و راه اندازی هستند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. همین موضوع سیستم‌های RTU را برای ساختمان‌هایی که فضای کافی ندارند، مناسب می‌کند.
  3. نصب راحت و آسان: نصب و نگهداری از سیستم تهویه مطبوع روفتاپ پکیج به دلیل ساختار ساده و یکپارچه‌ای که دارد، راحت و آسان است.
  4. هزینه پایین: دستگاه روفتاپ پکیج نسبت به سیستم‌های تهویه مطبوع سنتی از قیمت مناسب‌تر و پایین تری برخودار است.
  5. انعطاف پذیری بالا: روفتاپ پکیج در ظرفیت‌های مختلفی و برای کاربردهای متنوع طراحی و تولید می‌شود.

 

نحوه عملکرد سیستم روفتاپ پکیج

نحوه کار این سیستم پشت بامی به این صورت است که ابتدا روفتاپ پکیج با انتقال مبرد سرد تولید شده توسط کندانسور به کویل‌های DX در هواساز، هوای خنک مورد نیاز محیط را فراهم می‌کند. این نوع سیستم تهویه مطبوع به صورت منحصر به فرد هر دو بخش کندانسور یونیت و هواساز را در قالب یک مجموعه واحد ارائه می‌دهد.

در این سیستم تهویه مطبوع بخار مبرد بعد از متراکم سازی در بخش کمپرسور دستگاه، وارد کندانسور می‌شود. در کندانسور مبرد با خنک سازی تا دمای اشباع، حرارت خود را از دست می‌دهد و به حالت مایع در می‌آید. مایع مبرد سپس از طریق شیر انبساط عبور می‌کند و با افت فشار و کاهش دما همراه می‌شود و سپس مبرد سرد وارد کویل‌های سرمایشی دستگاه می‌شود. پس از این مرحله، جریان هوای از کویل‌های سرد عبور می‌کند و وارد محیط می‌شود و در نتیجه دمای محیط دستخوش تغییراتی می‌شود.

 

 

سخن پایانی

سیستم‌های روفتاپ پکیج از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که هر کدام از آن وظایف مختص به خود را دارند. آشنایی با مهمترین و اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده سیستم روفتاپ پکیج می‌تواند به شما کمک کند تا با عملکرد این سیستم بهتر و بیشتر آشنا شوید و در صورت نیاز به تعمیر و نگهداری از این سیستم بپردازید.

سیستم روفتاپ پکیج به دلیل ساختار ویژه‌ای که دارد، دارای راندمان و عملکرد بالای است و به راحتی قابل نصب است و هزینه کمی را برای نگهداری و سرویس برای شما ایجاد می‌کند.

 

سوالات متداول

پکیج روفتاپ چیست؟

سیستم روفتاپ پکیج در واقع یک دستگاه تهویه مطبوع HVAC است که روی پشت بام نصب و راه اندازی می‌شود و برای تولید سرمایش و گرمایش مورد نیاز ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

آیا می‌توان از سیستم روفتاپ پکیج برای تهویه مطبوع اتاق استفاده کرد؟

بله، در صورتی که بخش هواساز روفتاپ پکیج به صورت هایژنیک تهیه و ساخته شود، می‌تواند از آن برای اتاق‌های تمیز استفاده کرد.

 

مصرف انرژی روفتاپ پکیج در مقایسه با چیلر-هواساز چقدر است؟

در ظرفیت برابر سرمایشی و گرمایشی، کویل‌های بخش هواساز و هوادهی بخش هوارسان تا حدودی مصرف انرژی یکسانی دارد.

 

محاسبه ظرفیت روفتاپ پکیج به چه صورت است؟

فرمول‌های اصلی محاسبه ظرفیت روفتاپ پکیج شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. بار حرارتی ناشی از افراد:

Qpeople‌=N×Qsens‌+N×Qlat‌

 

  1. بار حرارتی ناشی از تجهیزات:

Qequip‌=توان تجهیزات×ضریب استفاده×ضریب حرارتی

 

  1. بار حرارتی ناشی از نورپردازی:

Qlight‌=توان نورپردازی×ضریب تبدیل

 

  1. بار حرارتی ناشی از تبادل حرارتی از طریق جداره‌ها:

Qwall‌=U×A×ΔT

 

بار سرمایشی کل: مجموع بارهای حرارتی ناشی از افراد، تجهیزات، نورپردازی، تبادل حرارتی.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *