دسته بندی :

اهمیت تهویه هوا آسانسور

()
تهویه هوا آسانسور

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

آسانسور یکی از مهمترین بخش‌های یک ساختمان مرتفع محسوب می‌شود که نقش مهمی در جا به جا کردن افراد دارد. آسانسورها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که معمولا حرکت هوا از پایین به بالا انجام می‌دهند. فن موجود در کابین، هوای موجود در کابین را از دریچه‌های موجود در پایین خارج می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که هوای داخلی کابین آسانسور راکد نشود. از این رو طراحی باید به گونه‌ای باشد که به تهویه هوا آسانسور اهمیت ویژه‌ای داده شود. در ادامه این مطلب از موراکو قصد داریم تا شما را بیشتر و بهتر با اهمیت وجود سیستم تهویه هوا آسانسور و وظایف آن آشنا کنیم، پس در ادامه ما را همراهی کنید.

 

عملکرد کولر گازی آسانسور به چه صورت است؟

کولرگازی آسانسور چیست

تهویه هوا در کابین آسانسور دارای اهمیت زیادی است و از این رو در سرویس دوره‌ای آسانسور باید مورد توجه قرار داده شود. برخی مواقع ممکن است آب زباله ساکنین آپارتمان در کابین آسانسور ریخته شود یا اینکه بوی عطر تند ساکنین در کابین پیچیده شود.

در این مواقع استفاده از سیستم تهویه مطبوع آسانسور اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. اصلی‌ترین و مهمترین اجزای تشکیل دهنده سیستم تهویه مطبوع آسانسور شامل کمپرسور، شیر انبساط، اپراتور و سیکل تبرید می‌شود. برخلاف تصور بسیاری از افراد، کولر به عنوان تهویه کابین آسانسور محسوب نمی‌شود و فقط یکی از زیر مجموعه‌های آن به شما می‌آید. امروزه استفاده از تهویه کابین آسانسور بسیار ضروری و مهم شده است و شما میتوانید با چند لحظه روشن کردن هواکش اتاق آسانسور، به هوای بسیار مطبوع و لذت بخشی دست پیدا کنید.

 

اهمیت استفاده از سیستم تهویه کابین آسانسور

شاید در ابتدا این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که چه لزومی دارد حتما از سیستم تهویه مطبوع مخصوص برای آسانسور استفاده شود؟

در جواب به این سوال باید گفت که آسانسورها در واقع فضاهایی هستند که تهویه مناسبی دارند! تمامی آسانسورها طبق کد، باید دارای منافذ تهویه باشند. معمولا این مدل از تهویه در آسانسورهای مدرن همراه با یک فن هوشمند است. دهانه فن تهویه آسانسور می‌تواند درصد بالایی از تبادل هوا را انجام دهد. البته باید این نکته را اضافه کرد که زمان تهویه کابین آسانسور بسیار کوتاه است چرا که زمان استفاده از آن کم است؛ این زمان می‌تواند برای یک روز حتی کمتر از چند ثانیه باشد!

از جمله اصلی‌ترین عوامل موثر در تهویه کابین آسانسور می‌توان به نخ تهویه، جریان مسافر، اندازه کابین و… اشاره کرد. البته در هر کشوری مجموعه قوانین و مقرراتی برای تهویه مطبوع کابین آسانسور وجود دارد. همچنین معمولا پیشنهاد می‌شود که مهندسان قبل از تخلیه کابین آسانسور، به مقررات و کدهای ذکر شده توجه کنند.

 

تهویه هوا آسانسور در آسانسورهای مدرن به چه صورت است؟

سیستم‌های مدرن و جدید تهویه کابین آسانسور دارای فیلتر MERV 14 با یونیزاسیون هستند. این ایده می‌تواند جایگزین خوبی برای مجموعه اگزوز در بالای کابین آسانسور باشند. این برنامه مدرن ذکر می‌کند که جریان هوای در کابین به صورت معکوس انجام می‌شود. از هوای فیلتر شده می‌تواند برای اعمال فشار به فضا استفاده کرده و اجازه می‌دهد تا آلاینده‌های به سمت بالا بر حرکت کنند.

 

وظایف اصلی سیستم تهویه مطبوع و کولرگازی آسانسور چیست؟

فن تهویه آسانسور

سیستم تهویه هوا آسانسور وظایف مهم و اساسی دارد که در ادامه این مطلب از سایت موراکو برخی از مهمترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. هوارسانی، پاک‌سازی گرد و غبار موجود در کابین، جلوگیری از ورود هر گونه آلودگی و باکتری
  2. می‌تواند در برخی اوقات در کنار خنک سازی کابین، استرلیزه کردن هوا و کاهش دما، هوای کابین را گرم کند.
  3. نصب و نگهداری از آن بسیار ساده و کم هزینه است و برای آسانسورهای مختلف به راحتی قابل نصب است.
  4. می‌تواند فضای اضافی در کنار سیستم تهویه مطبوع را کاهش دهد که این کار باعث صرفه جویی در فضای‌های مختلف ساختمان می‌شود.
  5. با راه اندازی شدن چنین سیستم‌های فوق العاده و استانداردی، می‌تواند در فصل‌های مختلف زمستان و تابستان بهترین شرایط آب و هوایی را در کابین آسانسور ایجاد کرد.

 

سخن پایانی

تهویه کابین آسانسور مهمترین و اصلی‌ترین دلیل وجود هوای مطبوع در کابین آسانسور است. سیستم تهویه مطبوع از بخش‌ها و قطعات مختلفی تشکیل شده است که از جمله اصلی‌ترین آنها می‌توان به فن تهویه آسانسور، کمپرسور، شیر انبساط و… اشاره کرد که هر کدام وظایف و ویژگی‌های مختص به خود را دارند. همچنین در مواقعی مثل سقوط آسانسور نیز وجود سیستم تهویه مطبوع آسانسور باعث می‌شود تا اکسیژن لازم به ساکنین برسد و در نتیجه باعث زنده ماندن آنها می‌شود. اگر در خصوص این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع سوال یا نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

 

سوالات متداول

کولرگازی آسانسور چیست؟

کولر گازی آسانسور در واقع همان سیستم تهویه مطبوع آسانسور است که در کابین آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای تهویه هوا به کار گرفته می‌شود.

 

سیستم تهویه کابین آسانسور چه اجزایی دارد؟

از جمله مهمترین اجزا تشکیل دهنده سیستم کابین آسانسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کمپرسور
  2. شیر انبساط
  3. اپراتور
  4. سیکل تبرید
  5. هواکش اتاق آسانسور
  6. فن تهویه آسانسور

 

سیستم تهویه کابین آسانسور چه وظایفی دارد؟

اصلی‌ترین وظایف سیستم تهویه مطبوع آسانسور عبارتند از:

  1. هوارسانی به کابین آسانسور
  2. پاک‌سازی گرد و غبار موجود در کابین
  3. جلوگیری از ورود هر گونه آلودگی و باکتری
  4. ایجاد هوای مطبوع در کابین و از بین بردن بوی نامطبوع و آلودگی‌های مختلف

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *