دسته بندی :

تن تبرید چیست؟ آشنایی با تن تبرید به زبان ساده موراکو

()
نحوه محاسبه حجم چیلر

فهرست مطالب مقاله

فهرست مطالب مقاله

در این مقاله از موراکو قصد داریم به زبان ساده و علمی به پرسش تن تبرید چیست و همچنین نحوه تبدیل واحدهای سرمایشی به یکدیگر و نحوه محاسبه آنها را به وسیله روش‌ها و فرمول‌های مختلف به شما معرفی کنیم. پس در ادامه این مطلب از موراکو با ما همراه باشید.

 

تن تبرید چیست؟

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که در بین خریداران سیستم‌های برودتی به خصوص چیلر ها ممکن است ایجاد شود، مفهوم تن تبدیل (Ton of Refrigeration) است. تن تبرید در واقع یکی از واحدهای اندازه گیری توان محسوب می‌شود که در کشورهای مختلف باری تعریف ظرفیت انتقال حرارت در سیستم‌های تبرید و تهویه مطبوع مانند انواع چیلر، روفتاپ پکیج، داکت اسپلیت اینورتر و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته در برخی از کشورهای دنیا از واحدهای kW یا Btu/h برای اندازه گیری میزان ظرفیت سیستم‌های برودتی کمک می‌گیرند. ریشه اصلی استفاده از تن تبرید، به صنعت تولید یخ باز می‌گردد! در آن زمان که تولید کنندگان یخ برای فهم بهتر و راحت‌تر اندازه و ظرفیت سیستم برودتی در زمینه تولید یخ، به دنبال روشی ساده و اصولی بودند.

 

تن تبرید چه تاریخچه‌ای دارد؟

تقریبا در اواخر 1800 میلادی در آمریکای شمالی از بلوک‌های یخ بر تولید سرما در هواساز ها استفاده می‌کردند و از آن زمان اصطلاح تن تبرید میان مهندسان و حتی مردم عادی رواج پیدا کرد.

در آن زمان، بلوک‌های یخ 1 تنی به طور مستقیم در جریان گرما قرار داده می‌شدند. با ذوب یخ‌ها، هوا خنک می‌شد و برای مصارف ساختمان فرستاده می‌شدند. این افراد برای اینکه تشخیص دهنده یک فضا چه میزان ظرفیت سرمایشی دارد، تعداد بلوک‌های یخ مورد استفاده در یک شبانه روز را معیار قرار می‌دادند. به عنوان مثال اگر فضایی نیاز به 5 بلوک یخ یک تنی داشت، ظرفیت این فضا 5 تن یخ اندازه گیری می‌شد.

 

تن تبرید چه مفهوم علمی دارد؟

اگر بخواهیم به صورت علم به سوال تن تبرید چیست پاسخ دهیم باید گفت که تن تبرید برابر است با میزان گرمایی که یک سیستم تهویه مطبوع در طول روز از یک تن یخ با دمای 32 درجه فارنهایت که معادل 0 درجه سانتی گراد است، می‌گیرد تا تمامی ذوب شود و به آب 32 درجه فارنهایت تبدیل شود.

نماد تن تبرید با TR مشخص می‌شود و در برخی مواقع از RT نیز استفاده می‌شود. یک نکته مهم که باید به آن توجه داشت این است که واحد جرم یخ می‌باشد. در سیستم SI واحد جرم کیلوگرم و کی تن معادل با 1000 کیلوگرم است.

در سیستم انگلیسی IP و آمریکایی US تن دارای مقدار متفاوتی است. در سیستم انگلیسی، تن معادل 2240 تن که 1016 کیلوگرم است و در سیستم آمریکایی نیز تن معادل 2000 پوند که معادل 907 کیلوگرم می‌باشد.

همان طور که می‌بینید، مقدار تن در سیستم آمریکایی کوچک‌تر است و از این رو به آن تن کوچک گفته می‌شود. گرمای لازم برای آب کردن یک پوند یخ و همچنین تبدیل آن به آب مایع با دمای 32 درجه فارنهایت برابر با 144 BTU است که در ادامه نحوه محاسبه تن تبرید را برای شما شرح می‌دهیم:

(2000/24)×144 = 12000 Btu/hr = 1 TR

 

مقاله از ویکی پدیا: تبرید چیست؟

 

نحوه تبدیل واحد‌های سرمایشی به یکدیگر

با اینکه در انواع چیلر ها که در بازار موجود هستند، با واحد تن تبرید نام گذاری می‌شوند ولی استفاده از واحدهای کیلووات و Btu/hr نیز در این نوع سیستم‌های رایج است و تکنسین‌ها و مهندسین این شاخه از صنعت به وفور از این واحدهای نام برده شده استفاده می‌کنند.

بنابراین مهم است که بتوانید این واحدها را به یکدیگر تبدیل کنید. در ادامه فرمول‌های تبدیل تن تبرید به کیلووات و BTU و همچنین نحوه محاسبه آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

با توجه به فرمول‌های نام برده شده، هر تن تبرید معادل است با 3.5Kw

برای تبدیل تن تبرید به کیلو وات باید آن را در عدد 3.52 ضرب کردن و برعکس برای تبدیل کیلو وات به تن تبرید باید آن را بر عدد 3.52 تقسیم کرد.

برای تبدیل تن تبرید به Btu/hr نیز کافی است که آن را در عدد 12000 ضرب کرد و همچنین برعکس برای تبدیل Btu/hr به تن تبرید باید مقدار عددی آن را بر 12000 تقسیم نمود.

اگر هم قصد دارید kw را به Btu/hr تبدیل کنید، باید آن را در 3412 ضرب کنید و برعکس اگر می‌خواهید Btu/hr را به کیلووات تبدیل کنید، باید آن را بر عدد 3412 تقسیم کنید.

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا به صورت کامل و همچنین به زبان ساده به معرفی مفهوم تن تبرید و فرمول‌های لازم و نحوه محاسبه آنها پرداخته شود. اگر در این خصوص سوال یا ابهامی دارید میتوانید از طریق شماره تلفن زیر با کارشناسان ما ارتباط برقرار کرده و ابهامات خود را برطرف کنید. همچنین میتوانید در بخش کامنت‌های سوالات خود را مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان ما در موراکو به سوالات شما پاسخ دهند.

02188600100

 

سوالات متداول

تن تبرید چیست؟

تن تبرید یا به اختصار TR میزان گرمایی است که سیستم تهویه مطبوع در طول 24 از یک تن یخ با دمای صفر درجه می‌گیرد تا باعث ذوب شدن آن شود و آن را به آب صفر درجه سانتی گراد تبدیل کند.

 

تن تبرید چه کاربردی دارد؟

تن تبرید یکی از تعریف‌های رایج در خصوص سیستم‌های تهویه مطبوع است که برای دستگاه‌های گرمایشی به کار می‌رود و با نماد TR نشان داده می‌شود.

 

محاسبه ظرفیت واقعی چیلر به چه صورت است؟

برای اندازه گیری ظرفیت سیستم تهویه مطبوع چیلر باید بار برودتی Air cooler ها را مد نظر قرار داد. بر اساس نوع پروژه این امکان وجود دارد که تمامی یونیت‌های داخلی روشن نباشند و در این صورت ضریب همزمانی مصرف اعمال شده و ظرفیت برودتی چیلر به مجموع بار برودتی Air cooler ها اندازه گیری می‌شود.

 

نحوه محاسبه ظرفیت چیلر بر اساس متراژ چگونه است؟

محاسبه ظرفیت چیلر بر اساس متراژ یک روش سرانگشتی محسوب می‌شود که معمولا برای تخمین ظرفیت چیلر مورد نیاز برای یک پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش بر اساس عوامل مختلفی مثل نوع ساختمان، کاربری ساختمان، تعداد افراد، میزان تجهیزات الکتریکی و همچنین روشنایی، میزان تابش نور خورشید و… انجام می‌شود. در این روش از یک ضریب مشخص معمولا استفاده می‌شود. برای مثال برای یک ساختمان مسکونی، معمولا از ضریب 1.5 تن تبرید بر هزار متر مربع استفاده می‌کنند. این به این معناست که برای یک ساختمان مسکونی با مساحد 1000 متر مربع، یک چیلر با ظرفی 15 تن تبرید کافی است.

 

برای محاسبه ظرفیت چیلر تراکمی هواخنک چیکار کنیم؟

محاسبه ظرفیت چیلر تراکمی هواخنک یک سه فاکتور مهم و اصلی بستگی دارد و این قانون در تمامی سیستم‌های چیلر یکسان است. با تعیین این ظرفیت میتوانید مناسب‌ترین چیلر را برای پروژه مورد نظر خود انتخاب کنید و عملکرد مناسبی را از آن دریافت کنید. 3 فاکتور مهم شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. دمای آبی که وارد چیلر می‌شود.
  2. دمای آبی که از سیستم چیلر خارج می‌شود.
  3. دبی یا شدت جریان آب در چیلر

فرمولی محاسبه ظرفیت چیلر تراکمی هواخنک نیز به شرح زیر است:

Q=Cp*p*V*dT

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

از چپ به راست می توانید به این پست امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای ثبت نشده ! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *